خوزستان نباید حاشیه نشین داشته باشد

دسته ها: اخبار

شهردار اهواز گفت: خوزستان با ظرفیت بالایی که در زمینه های مختلف اقتصادی و صنعتی دارد، اصولا نباید حاشیه نشین داشته باشد.

 سید خلف موسوی پیش از ظهر امروز در جلسه رفع حاشیه نشینی شهری استان خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان به دلیل پتانسیل های بالای اقتصادی، اصولا نباید موضوعی به نام حاشیه نشینی داشته باشیم. حاشیه نشینی یک بیماری است که در شهرهای سایر استان ها به دلیل فقر به وجود آمده اما در خوزستان به دلیل شرایط قهری بر اثر جنگ تحمیلی ایجاد شده است.

وی افزود: هنگام جنگ هشت ساله، شهرهای مرزی خوزستان زیر آتش دشمن بوده و برخی از روستاها نیز کاملا نابود شدند و این مسئله باعث مهاجرت مردم به شهر شد. البته بحران بیکاری در منطقه زاگرس هم در شکل گیری حاشیه نشینی خوزستان بی تاثیر نبوده است.

شهردار اهواز تصریح کرد: تغییر اکوسیستم و سدسازی های بدون مطالعه و غیر علمی بر رودخانه های استان نیز یک سری شرایط قهری ایجاد کرده و مردم در برخی مناطق هم به تبع آن دچار خشکسالی قهری شده اند. طرح نیشکر و جابه جایی برخی از مردم ساکن نیز در ایجاد حاشیه نشینی بی تاثیر نبوده است.

موسوی در پایان گفت: یکی از راهکارهایی که در جهان برای مناطق حاشیه به آن رسیده اند توانمندسازی این مناطق در بخش مسکن و زیرساخت های لازم است به همین دلیل شهرداری اهواز نسبت به اصلاح معابر در این مناطق اقدام کرده است.

۳۵۰ هزار حاشیه نشین در اهواز

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: مسائل و مشکلات سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده، تنها با ارائه آمار و راه حل رفع نمی شود بلکه نیاز به کارهای عملیاتی و اجرایی است. یک هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی در اهواز وجود دارد که ۳۵۰ هزار نفر در آن زندگی می کنند.

فرشید پورحاجت افزود: خوشبختانه مکانیزم های مختلفی برای احیای مناطق حاشیه در قانون دیده شده که پایلوت قرار دادن این گونه مناطق برای بازسازی بهترین راه حل است. باید قبول کنیم کسانی که در این سکونتگاه ها زندگی می کنند جزئی از زندگی ما هستند.

پورحاجت عنوان کرد: باید معضلات مربوط به مناطق حاشیه را به منظور پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی حل کنیم. ۷۶ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کشور وجود دارد که هشت درصد از آن متعلق به خوزستان است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خوزستان گفت: دولت به تنهایی نمی تواند مسئله حاشیه نشینی را حل کند و تمامی مردم خوزستان، دانشگاهی ها و حتی بخش خصوصی باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

اخبار