خوزستان یا بیکارستان؟

دسته ها: اخبار استان اخبار

خوزستان یا بیکارستان؟

استان خوزستان علی‌رغم داشتن منابع عظیم ثروت شاید به واسطه دور بودن از مرکز کشور استانی محروم از حیث معضل بیکاری است و متوسط بیکاری آن 14.3 است که از متوسط کشوری بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آنچه در لابه‌لای اخبار بدِ اقتصادی امروز گُم و یا کم‌رنگ شده آسیب‌های اجتماعی ناشی از همین وضعیت وخیم اقتصاد است.
وضعیتی که به لطف برخی مدیران نالایق سایه خود را در چند سال اخیر تا توانسته بر مردم گسترانده و آن‌ها را در تنگنا قرار داده است.
بی‌شک مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای غول بی شاخ و دم بیکاری است معضلی که حتی کانون گرم خانواده را هدف قرار داده و پایه‌های محکم جامعه را ویران می‌کند و حالا با توجه به اقتصادِ بیمار این روزها بیش از پیش نمود پیدا کرده است.
آمار و ارقام این وضعیت بغرنج در استان‌های محروم کشور وضع مردم را به مراتب بدتر و فاصله طبقاتی را در جامعه بیشتر و بیشتر کرده است.
استان خوزستان علی‌رغم داشتن منابع عظیم ثروت شاید به واسطه دور بودن از مرکز کشور استانی محروم از حیث معضل بیکاری است تا جایی که به گفته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این استان 220 هزار بیکار دارد و متوسط بیکاری آن 14.3 است که از متوسط کشوری بالاتر است.
فارغ از آمار غیررسمی در خصوص بیکاری در استان اما وجود تعداد بالای خوزستانی‌های بیکار آن‌هم در استانی که به مهد صنعت و ثروت کشور شهره دارد جای تأسف دارد.
بارها اما کارشناسان و نمایندگان مردم از بی‌توجهی دولت‌ها به این استان گلایه‌ها کرده‌اند و روال همان روال همیشگی است.
اینکه خوزستان با داشتن ظرفیت و پتانسیل‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی به این حال و روز افتاده سؤالی است که با جواب‌های تلخی همراه می‌باشد جواب‌هایی مثل بی‌عدالتی در توزیع منابع، تبعیض در توجه به استان‌ها، مسئولان و مدیران غیربومی، اشرافی، غیرمتخصص و حتی غیر متعهد و… .

آمار بیکاری در استان خوزستان بالا است
در این باره نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان می‌گوید: آمار بیکاری در استان خوزستان بالا است، باید فکری برای کاهش این مسئله کرد چرا که این معضل در سال‌های اخیر شدت و افزایش یافته است.
آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری با بیان اینکه بیکاری جوانان مشکلات مختلفی را در جامعه ایجاد کرده چرا که جوانان توانایی تشکیل خانواده را ندارند می‌افزاید: بستر لازم برای کار فارغ‌التحصیلان فراهم نیست و مدرک‌گرایی نیز به نوبه خود در بین جوانان معضل شده است.
وی معتقد است که بیش از 400 هزار بیکار در خوزستان وجود دارد و راه‌اندازی واحدهای فنی و حرفه‌ای در کنار مساجد را در کاهش بیکاری مؤثر می‌داند.

صنایع بزرگ مانع از رشد بخش خصوصی
نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس با اشاره به مشکلات استان در بخش‌های مختلف، می‌گوید: شرایط خوزستان به دلیل داشتن دولتی‌ترین اقتصاد کشور ویژه‌تر است و باید ویژه‌تر دیده شود.
همایون یوسفی با اشاره به وجود صنایع بزرگ دولتی و ضعف بخش خصوصی در خوزستان، می‌افزاید: وجود صنایع بزرگ در استان مانع رشد بخش خصوصی است و به همین خاطر هرگاه وضع دولت خوب باشد وضع خوزستان هم خوب است و اگر وضع دولت خوب نباشد حال خوزستان هم خوب نیست.

معضل بیکاری زیبنده مردم خوزستان نیست

آیت‌الله فرحانی می‌گوید: خوزستان تنها استانی است که همه مواهب الهی و طبیعی در آن نهفته است ولی با معضل بیکاری جوانان روبه‌رو است و این زیبنده و شایسته مردم این استان نیست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دولت باید به معضل بیکاری در جامعه و خوزستان اهتمام ویژه داشته باشد می‌افزاید: دولتی که 80 درصد منابع مالی و اعتباری آن از خوزستان تأمین می‌شود به پشتیبانی و سرمایه گذاری ویژه برای برون رفت از معضلات نیاز دارد.

سهم نفت در اشتغال استان کمتر از ۴ درصد
شاید خیلی‌ها فکر کنند که استان خوزستان با وجود داشتن منابع عظیم نفت و گاز اشتغال مطلوبی در این حوزه دارد اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است و متأسفانه در حوزه نفت هم سهم خوزستان از اشتغال ناچیز است تا شاهدی بر مظلومیت همیشگی خوزستان باشد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این باره می‌گوید: ۶۷ درصد تولید نفت کشور در خوزستان انجام می‌شود که سبب عمده سرمایه گذاری در نفت خوزستان است اما سهم نفت در اشتغال استان کمتر از ۴ درصد است.
به گزارش خبرگزاری فارس، هرچند سفر سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوزستان در روزهای گذشته بازهم با وعده‌های مختلف از جمله ایجاد25 هزار شغل در استان تا پایان سال همراه بود اما قریب به اکثر وعده‌ها در خصوص اشتغال در خوزستان رنگ واقعیت به خود ندیده‌اند و این در حالی است که فاصله طبقاتی در استان روند فزاینده‌ای دارد.

اخبار استان اخبار