خوشه‌های شغلی مبنای پذیرش دانشجوی علمی کاربردی است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی از پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در این دانشگاه بر اساس خوشه‌بندی‎های شغلی و نیاز ملی کشور خبر داد.

«مختار جلالی جواران» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایرنا گفت: مراکز علمی کاربردی در سال تحصیلی جدید بر اساس خوشه‌های شغلی و نیاز کشور به ویژه در بخش اشتغال و صنعت دانشجو می‌پذیرند.

وی افزود: بیش از یک هزار ساعت – نفر متخصص برای ایجاد خوشه‌های شغلی در دانشگاه علمی کاربردی تلاش کرده‌اند و این طرح اکنون در مرحله پایانی قرار دارد و در سال تحصیلی جدید پذیرش دانشجو بر اساس آن صورت می‌گیرد.

تمرکز علمی کاربردی‌ها بر رشته‌های مورد نیاز

جلالی همچنین درباره برنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی در ساماندهی رشته‌های تحصیلی عنوان کرد: سیاست این دانشگاه، پذیرش دانشجو و توسعه رشته‌های مهارتی، پراهمیت و ضروری است چرا که آمایش رشته‌های دانشگاهی نشان می‌دهد تربیت دانش آموخته در برخی رشته‌ها به سطح اشباع رسیده و در بازار اشتغال نیاز به این دانش آموختگان کمتر است. از این رو تمرکز اصلی دانشگاه علمی کاربردی بر رشته‌هایی است که در بازار کار به آنها نیاز بیشتری است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مهارت و تربیت دانش آموختگان کارآفرین از اصلی ترین اهداف دانشگاه علمی کاربردی است، تصریح کرد: این دانشگاه به جای تربیت دانش آموختگان کارجو به دنبال تربیت افرادی است که بتوانند کار حرفه‌ای راه اندازی کنند و به عبارتی کارآفرین باشند نه اینکه خود مددجو بوده و نیاز به شغل داشته باشند.

حرکت به سوی ایجاد رشته‌های جدید

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در ادامه از ایجاد رشته‌های جدید متناسب با پیشرفت فناوری در حوزه‌های الکترونیک و رایانه خبر داد و گفت: پیشرفت سریع فناوری نیاز به رشته‌های دانشگاهی در سال‌های آینده را ضروری کرده است. از این رو پیش بینی رشته‌هایی که شاید اکنون به آنها نیازی احساس نشود نیز در دستور کار برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علمی کاربردی قرار دارد.

جلالی تصریح کرد: برای نمونه رشته ماشین‌های خودران و بدون راننده از جمله رشته‌هایی است که در دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش دانشجو در سال‌های آینده در حال برنامه ریزی است.

پذیرش دانشجو بر اساس آمایش رشته‌ها

وی با اشاره به برنامه ریزی و ساماندهی رشته‌های قبلی دانشگاه برای سال تحصیلی ۹۸ اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید رشته‌های جدید بر اساس ظرفیت و توانمندی هر حوزه و مرکز پیشنهاد می‌شود و از میان آن رشته‌های انتخابی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌شود.

جلالی با بیان اینکه در برخی رشته‌های اشباع شده در سال جدید پذیرش دانشجو نداشته یا به کمترین میزان خود می‌رسد، گفت: دانشگاه علمی کاربردی دانشجوها را بر اساس استقبال داوطلبان و مراکز پذیرش نمی‌کند بلکه بر اساس آمایش رشته‌ای و نیاز کشور که از سوی متخصصان این دانشگاه انجام می‌شود، دانشجوها در سال جدید پذیرفته می‌شوند.

وی در ادامه به نتایج آمایش رشته‌ای اشاره و عنوان کرد: رشته‌هایی مانند روابط عمومی، رشته‌های کسب و کار، حقوق و آی تی(IT) جزو رشته‌هایی با بیشترین دانش آموختگان هستند. اگرچه این رشته‌ها هنوز از ارزش برخوردارند اما دانشگاه علمی کاربردی سعی دارد بر اساس نیاز ملی کشور دانشجو پذیرش کند نه بر اساس نیاز کاذب در بازار برخی رشته‌ها.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین تاکید کرد: نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه کشور است از این رو باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور با هدفمندی دقیق و درست بهره برد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار