دانشجویان در ترم تحصیلی جدید چقدر وام می گیرند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره مبالغ وام‌های دانشجویی در ترم بهمن ماه پرداخت.

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مبالغ وام های دانشجویی که در ترم بهمن به دانشجویان پرداخت خواهد شد، گفت: در ترم تحصیلی بهمن ماه که در برخی دانشگاه ها از هفته جاری و در برخی دانشگاه ها از هفته آینده شروع می شود، دانشجویان مشمول دریافت وام دانشجویی می شوند. دانشجویان در این ترم می توانند از ۵ نوع وام ضروری، شهریه، مسکن متاهلی، وام ویژه دکتری و تحصیلی برخوردار شوند.

مطیعی درباره مبلغ وام هایی که به دانشجویان پرداخت می شود، اظهار کرد: امسال با رشد ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصدی وام های دانشجویی مواجه بودیم که بر این اساس مبلغ وام تحصیلی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و تا ۲ میلیون تومان در هر نیمسال به دانشجویان پرداخت می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: نوع دوم وام ضروری است که از سه میلیون تومان شروع شده و سقف ۵ میلیون تومان به دانشجویان پرداخت می شود. رویداد‌هایی مثل تولد فرزند دانشجوی متأهل ۳۰.۰۰۰.۰۰ ریال، فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو ۳۰.۰۰۰.۰۰ ریال، دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات تا ۵۰.۰۰۰.۰ ریال، دانشجویان مبتلا به بیماری‌های خاص و پرهزینه تا ۵۰.۰۰۰.۰۰ ریال، بیماری خاص و پر هزینه یکی از اعضای تحت تکفل دانشجو تا ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، سایر موارد مشابه به تشخیص رئیس صندوق تا ۵۰.۰۰۰.۰۰ ریال  از موارد شمول این وام است.

او درباره میزان مبلغ وام دانشجویی ویژه دکتری، ادامه داد: وام ویژه دکتری از محل منابع صندوق رفاه ۷۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. این وام هر ۶ ماه یک بار پرداخت می‌شود. وام ویژه دکتری از طرف بانک نیز ۷۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود. این وام هر ۳ ماه یک بار پرداخت می‌شود.

مطیعی در ادامه گفت: وام مسکن سومین وامی است که به دانشجویان پرداخت می شود که مبلغ آن در کلانشهر تهران مبلغ ۲۵ میلیون در کلانشهر‌های اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، قم، کرمانشاه ۲۰ میلیون و در سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: وام شهریه در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر نیمسال تحصیلی، دکتری پیوسته ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر نیمسال تحصیلی، دکتری تخصصی ناپیوسته ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر ترم تحصیلی است.

مطیعی درباره اعتبار وام‌های دانشجویی ترم بهمن نیز توضیح داد: اعتبار مبالغ وام‌های دانشجویی حدود ۳۰۰ میلیارد است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه کشور کمک کند تا نیمسال دوم نیز همانند نیمسال اول اعتبار کافی برای پرداخت وام‌های دانشجویی داشته باشیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: سامانه ثبت نام وام های دانشجویی برای ترم بهمن باز شده است و دانشجویان متقاضی وام می توانند با مراجعه به سایت صندوق رفاه برای ثبت نام اقدام کنند.

میزان افزایش وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید

وام تحصیلی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان افزایش یافته است، وام شهریه مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که تا پنج میلیون افزایش داشته است، همچنین وام ضروری یک میلیون تومان بوده که در حال حاضر به ۳ میلیون تا ۵ میلیون تومان رسیده است. وام مسکن متاهلان در تهران از ۱۰ به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و در کلانشهر‌ها تا ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داشته است.

حداکثر سقف وام تعیین شده در هر مقطع تحصیلی

مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا سقف ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

مقاطع کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر تا سقف ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر تا سقف ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار