دانشجو معلمان در بلاتکلیفی وعده‌های آموزش و پرورش‌

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

دانشجو معلمان در بلاتکلیفی وعده‌های آموزش و پرورش‌

دانشجویانی که قرار است در آینده نزدیک دبیران کشور باشند همچنان در انتظار تحقق وعده‌های آموزش‌و‌پرورش برای رفع نیاز‌های اولیه خود هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشگاه شهید رجایی سال 1376، با ادغام «مرکز آموزش عالی» و «دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای» و با اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرتبه دانشگاه ارتقا پیدا کرده و به نام «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» خوانده شد اما همچنان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به طور مشترک به فعالیت می‌پردازد.

دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی 2 منبع اصلی تامین نیروی انسانی در آموزش‌ و پرورش محسوب می‌شوند و بر این اساس از سال 1391 به منظور تامین نیروی انسانی بدنه آموزش و پرورش شروع به پذیرش دانشجو معلم کرده‌اند؛ این دو دانشگاه همواره با مشکلات متعددی در حوزه آموزشی و رفاهی مواجه هستند، مشکلاتی که باعث شده تا دانشجومعلمانی که با قرار استخدام و پرداخت حقوق در این دانشگاه مشغول به تحصیل شدند در بلاتکلیفی و سرگردانی باشند.
انتظاری 3 ساله برای پرداخت معوقات

باوجود اینکه قرار است سقف پرداخت حقوق و مزایای ایام تحصیل دانشجویان متعهد خدمت با توجه به اجرای ماده 7 قانون متعهدین خدمت مصوب سال 69 مجلس شورای اسلامی، برای فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی حداکثر دو سال (4 ترم) و کارشناسی حداکثر چهار سال (8 ترم) از ایام تحصیل جزو سوابق خدمت دولتی آنها قابل محاسبه شود اما با وجود این قوانین دانشجو معلمان هنوز در انتظار پرداخت معوقات خود هستند معوقاتی که سه سال از زمان پرداخت آن می‌گذرد اما هنوز آموزش و پرورشی‌ها چاره‌ای برای آن این مشکل نیافته‌اند و صرفا به دادن وعده‌ اکتفا کردند.

امروز در حاشیه مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در حالی که وزیر آموزش و پرورش در محل کار سابق خود و در میان دانشجویان حاضر شده بود دانشجویان این شرایط را فرصت مناسبی دانستند تا مطالبات خود را به گوش سکان‌دار وزارتخانه متولی تعلیم و تربیت کشور برسانند.

مشکل پرداخت معوقات ورودی‌های 93 از مشکلاتی بود که حتی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‎‌ها هم در سخنرانی کوتاه به آن اشاره داشت بود.

به گفته یکی از دانشجویان این دانشگاه مساله پرداخت معوقات به حدی است که برخی دانشجومعلمان در آستانه فارغ التحصیل حدود پنج تا شش میلیون از دانشگاه طلب دارند اما دانشگاه برنامه‌ای برای واریز این مبلغ ندارند.
تناسب رشته تحصیلی و تدریس رعایت نمی شود

در حالی که مسئولان آموزش و پرورش همواره به تخصص‌گرایی در نوع آموزش‌ها تاکید دارند اما برخی از دانشجومعلمان برای فعالیت در زمینه تخصص خود دچار مشکل شده‌اند و با وجود اینکه در رشته‌های تخصصی مانند شیمی تحصیل می‌کنند اما برای شروع کار به کلاس‌های درسی فرستاده می شوند که تخصصی در آن ندارند.

دانشجویان درگیر با این مساله اغلب در کلاس درس های مقطع ابتدایی و متوسطه اول باید فعالیت خود را شروع کنند و توجیه مسئولان دانشگاه برای این مساله کمبود نیروی انسانی در برخی مقاطع است که گویا باید این معلمان تازه کار بدون تخصص لازم جور آن را بکشند.

چندی پیش اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات در مورد تناسب بین رشته تحصیلی معلمان و رشته ای که در آن تدریس می‌کنند اظهارکرد : در مدارس دولتی اگر این تناسب وجود نداشته باشد ابلاغ حکم فعالیت برای آنها صادر نمی‌شود و در واقع شرط صدور ابلاغ این تناسب رشته تدریس و تحصیل است.

وی افزود: البته رشته تدریس را به صورت گروه‌های درسی در نظر گرفته ایم و تناظر یک به یک وجود ندارد چرا که این تناظر باعث می شود که تعدادی از نیروها مازاد باشند و عملا به کار گرفته نشوند.
دانشجومعلمان دختری که دغدغه نداشتن خوابگاه دارند

آرزوی بزرگ راه یافتن به دانشگاه به امید دستیابی به شرایط بهتری کاری و درسی یکی از آرزوهای بزرگی است که هر فردی بعد از ورود به دانشگاه به آن می‌اندیشد اما دانشجویان دختر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ابتدایی‌ترین امکانات خود یعنی محل زندگی دچار مشکل شده‌اند.

یکی از دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: بعد از یک سال درس خواندن در این دانشگاه پذیرفته شدیم و حالا باید منتظر باشیم تا شاید اتاقی خالی شود که بتوانیم خوابگاه بگیریم اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست و هر اعتراضی داشته باشیم ما را به انصراف از تحصیل تهدید می‌کنند.

دانشجوی پسری می‌گوید: خوابگاه فقط به دانشجویان دبیری داده می‌شود و دانشجویان فارغ از جنسیت در شرایطی که رشته‌های غیردبیری باشند تحت پوشش خوابگاه نخواهند بود، ترم گذشته یکی از همکلاسی‌های دخترمان با وجود دوری مسیر به دلیل اینکه پذیرش آزاد بود نتوانست از خوابگاه استفاده کند و اما من که مسیری نزدیک ترداشتم به دلیل نوع پذیرش از این امکانات استفاده کردم.
انتظار برای حرکت در مسیر بهبود

آیین نمادین شروع سال تحصیلی در کنار حجم نسبتا وسیع انتقادات دانشجویان به وضعیت تحصیلی و امکانات، نکات مثبتی مانند تجلیل از دانشجویان برگزیده و اهدای مدال توسط دانشجوی برتر در حوزه ورزشی را نیز به همراه داشت.

حال باید منتظر ماند و دید طبق وعده‌هایی که وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر برگزاری جلسه با مسئولان دانشگاه شهید رجائی گذاشته شرایط چطور رقم می خورد و آیا وجود چنین جلساتی چاره‌ای برای مشکلات دانشجویان این دانشگاه خواهد بود؟ انتظار می‌رود آموزش‌ها و امکانات برای دانشجویانی که قرار است بخشی از تربیت نسل آینده کشور را بر عهده بگیرند به گونه‌ای باشد تا خلائی در روند کار آنها ایجاد نشود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار