دانشگاههای دامپزشکی تبدیل به محلی برای کسب درآمد شده‌اند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاههای دامپزشکی تبدیل به محلی برای کسب درآمد شده‌اند

رئیس نظام دامپزشکی با بیان اینکه دانشگاهها صرفا به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده‌اند گفت: در سال گذشته بر اساس آزمون دفترچه سراسری برای ۷۵۴ نفر اعلام نیاز شد اما ۲۵۰۰ نفر جذب شد در حالیکه درخواست ما ۴۰۰ نفر بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا صفری امروز در مراسم ملی دامپزشکی (14 مهر ماه) اظهار داشت: در حالیکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است که حدود 20 درصد از سلامت در حوزه طرح تحول سلامت است اما به 80 درصد باقیمانده توجه نشده است.

وی افزود: بخش دامپزشکی کشور با وجود نقشی که در سلامت غذا، بیماریهای قابل انتقال، سلامت جامعه و اقتصاد کشور دارد از اعتبارات این طرح بی‌بهره است.

رئیس نظام دامپزشکی کشور ادامه داد: رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور پیگیر اختصاص منابع طرح تحول سلامت به بخش دامپزشکی کشور نیز بود اما وزارت بهداشت اختصاص این اعتبار به سازمان دامپزشکی را نپذیرفت.

وی تصریح کرد: طرح تحول سلامت اهدافش تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های ابلاغی در طرح تحول سلامت است که در آن پیشگیری ارجحیت بر درمان دارد. 8 محور طرح سلامت برای بخش دامپزشکی است که با وجود فعالیتهای خوبی که انجام شده اما امیدی به کمک طرح تحول سلامت نداریم.

صفری گفت: با وجود اینکه همه به نقش دامپزشکی در سلامت و اقتصاد جامعه تاکید دارند اما در حرفه دامپزشکی دچار آشفتگی هستیم و به نظر می‌رسد بین آنچه که ما بیان کرده و در مقام عمل انجام می‌دهیم فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس نظام دامپزشکی کشور ادامه داد: همکاران ما در بخش دامپزشکی بویژه در بخش خصوصی شرایط بسیار سختی دارند. مشکلات این بخش از بعد درآمد و حمایت‌های بیمه‌ای است که با وجود آنکه فعالین این بخش مشاغلی سخت و زیان‌آور دارند اما خدمات بیمه‌ای آنها مناسب نیست.

وی گفت: در بخش سلامت موفق شدیم حکمی بگیریم که بیمه مسئولیت حرفه‌ای اعضا را به شکل تکلیف قانونی انجام دهیم و مهمتر اینکه این بیمه به عنوان وثیقه قرار تامین دستگاه قضایی پذیرفته می‌شود.

وضعیت آموزش در حوزه دامپزشکی نامطلوب است

صفری با بیان اینکه از اهمیت حرفه دامپزشکی و خدمات آن در جامعه همه افراد مطلع هستند گفت: تعداد اعضای حرفه دامپزشکی به 36 هزار و 164 نفر رسیده است اما این بخش در حوزه آموزش وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس نظام دامپزشکی کشور افزود: دارای 12 دانشکده دولتی، 11 دانشکده آزاد تبدیل به محلی برای کسب درآمد شده است و انگار ما باید حرفه خودمان را در اختیار گردانندگان دانشگاه قرار دهیم تا امور دانشگاه بچرخد.

وی گفت: در سال گذشته برای 754 نفر در دفترچه‌های آزمون استخدام سراسری اعلام نیاز شد اما 2500 نفر جذب شدند در حالیکه درخواست ما تنها 400 نفر بود. این فارغ‌التحصیلان اکنون باید کجا مشغول شوند؟ آیا دانشگاه احساس مسئولیتی برای این فارغ‌التحصیلان دارد؟

دانشگاه آزاد از ناتوانی وزارت علوم سوء استفاده کرد

صفری تصریح کرد: دانشگاه آزاد از ناتوانی وزارت علوم سوء استفاده کرده است که همین امر باعث شد وضعیت فارغ‌التحصیلان بخش دامپزشکی کشور مناسب نباشد.

رئیس نظام دامپزشکی کشور گفت: در حوزه پژوهش نیز اساسا پژوهش دامپزشکی نداریم به جز حداقلیهایی که در دانشگاهها صورت می‌گیرد در حالیکه در نقشه جامعه علمی کشور قرار است در بخش پژوهش، علوم پزشکی ما برترین جهان اسلام و در حوزه آسیای جنوب غربی باشد.

وی گفت: تولیدکنندگان ما یک شب با آسایش نمی‌خوابند و بیماریهای دامپزشکی همواره نگرانی‌هایی را برای آنها ایجاد می‌کند.

صفری در پایان گفت: با توجه به اینکه در ایام بودجه قرار داریم از کمیسیون کشاورزی مجلس می‌خواهیم که طرح تحول اقتصادی در ساختار برنامه و قانونگذاری داشته باشیم زیرا این ساختار موجود دولتی و خصوصی و فعالیت‌های اندک محیط زیستی و وزارت علوم نمی‌تواند ما را به برنامه 1404 و دیگر برنامه‌های بالادستی برساند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار