دانشگاه‌های بدون کنکور معضلی برای رشته‌های هنری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدرس هنر دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشجویان در دانشگاه‌های بدون کنکور بدون هیچ پیش فرضی وارد دانشگاه می شوند که این بزرگ ترین مشکل را در رشته های هنری ایجاد می‌کند.

«امیر سرافرازیان» در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهارداشت: دانشجویان وقتی بدون کنکور وارد محیط دانشگاه می‌شوند، ناگزیر باید درس‌های ابتدایی و پیش نیاز را در دانشگاه بگذرانند اما دروس پیش نیاز باید قبل از دانشگاه خوانده شود تا در کلاس‌های مراکز آموزش عالی درس‌های پیشرفته تر آموخته شود.

وی به مسئله شکاف میان مدرسان و دانشجویان اشاره کرد و افزود: این گسست حاکی از آن است که سیستم آموزشی صرفا آموزش محور است، آموزش محور بودن در عرصه هنر به هیچ وجه نباید پیش آید.

استاد دانشگاه یادآور شد: آموزش بایددر جهت مهمی مانند پرورش دانشجو متمرکز شود تا فرهنگ سازی در دوران دانشگاه شکل گیرد. برخی استادان در راستای این فرهنگ‌سازی برای دانشجویان گام برمی دارند اما این یک قاعده کلی نیست.

سرافرازیان ادامه داد: شکاف میان استادان و دانشجویان در بسیاری مواقع بی انگیزگی دانشجویان را ایجاد می‌کند، از این رو بهتر است که این گسست از میان برداشته شود.

وی به لزوم بازنگری دروس و شرح درس‌ها اشاره کرد و گفت: شرح دروس رشته‌های هنری نیاز به بازنگری دارد بطور مثال دانشجوی رشته تئاتر از ۱۳۶ واحد درس، نیاز دارد که ۱۰۰ واحد را در واحدهای گرایش رشته مورد نظر خود بگذراند اما در نهایت ۶۰ واحد به دروس اختصاصی تعلق دارد.

وی یادآورشد: دانشجوی رشته طراحی صحنه از ۱۳۶ واحد درسی تنها ۴ واحد طراحی نقشی را در کلاس‌های درسی می‌گذراند. نام این فرد در آینده طراح است اما با این روند شرح دروس و واحدهای درسی، این افراد طراحی را به درستی نمی‌دانند و شخصیت طراح ندارد.

مدرس هنر دانشگاه آزاد، مسئله‌ای که در تمام دنیا وجود دارد اما در ایران عملی نمی‌شود، گسست بازار کار با سیستم علمی و آموزشی است که در همه دنیا این شکاف به حداقل رسیده اما در کشور ما در میان رشته‌های هنری و فنی همچنان وجود دارد.

سرافرازیان خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته‌های هنری در خارج از کشور معمولا پس از چند ترم به بازار کار وارد می‌شوند و بیشتر نهادهای مرتبط با رشته با دانشگاه مورد نظر در ارتباط هستند اما در کشور ما ورود به عرصه حرفه‌ای با مشکل انجام می‌شود.

وی به تفاوت میان جمعیت دانشجویان و نیروهای مورد نیاز در بازار کار اشاره کرد و گفت:بطور مثال در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز سالانه حدود ۷۰۰ تا هزار دانشجو وجود دارد اما این حدود در جایی مانند ایران که در کل سال ۱۵۰ تئاتر هم ندارد، این حجم از دانشجویان در آینده با مشکل بازار کار مواجه می‌شوند.

فعالیت عملی دانشجویان هنر محدود است

این استاد دانشگاه همچنین درباره امکان فعالیت دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی گفت: در کل برای دانشجویان رشته‌های هنری علاوه بر جشنواره دانشگاهی، جشنواره تجربه وجود دارد.

سرافرازیان افزود: جشنواره کانون‌ها را نیز شهرداری برگزار می کند که دانشجویان امکان حضور در آن را پیدا می‌کنند اما بطور کلی دانشجویان از فعالیت‌های هنری دور هستند.

وی خاطرنشان کرد: رشته‌های هنری در دانشگاه آزاد بیشتر جنبه عملی دارد، سایر دانشکده‌های هنر معمولا بیشتر بر جنبه نظری دورس تاکید می‌کنند اما در نهایت بازهم کفاف بعد عملی دروس را نمی‌دهد، چرا که چنین مدل زیرساختی و آگاهی اتفاق خاصی را در این عرصه ایجاد نمی‌کند.

مدرس هنر دانشگاه آزاد اظهارداشت: بسیاری دانشجویان در فعالیت‌های کلاسی به شدت مستعد هستند اما در نهایت پس از چند سال از اخذ مدرک کارشناسی اتفاق خاصی در بازار کار برای آنها پیش نمی آید، چرا که ورود به عرصه حرفه‌ای کار به رانت بستگی دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار