دانشگاه‌های علمی-کاربردی در سال تحصیلی ۹۸ با فرایندهای جدید آغاز به‌ کار می‌کنند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاه‌های علمی-کاربردی در سال تحصیلی ۹۸ با فرایندهای جدید آغاز به‌ کار می‌کنند

رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور از آغاز فرایندهای جدید در این دانشگاه در سال تحصیلی ۹۸ خبر داد و عنوان کرد: مقرر بود که مراکز در محیط کار شکل بگیرند که متاسفانه در گذشته در این خصوص سخت‌گیری نکردیم، اما مراکز علمی-کاربردی در سال ۹۸ در صورتی می‌توانند ادامه کار دهند که محیط کار داشته باشند و آنهایی که فاقد محیط کار هستند مهلت پنج ساله می‌دهیم تا محیط کار ایجاد کنند و در این مدت باید محیط کار استیجاری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، “محمد حسین امید” شامگاه ۱۰ بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به هدف از سفر خود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در گذشته قراردادی با استانداری کرمان در خصوص آموزش نیروهای مهارتی منعقد کرده بودیم امروز برای پیگیری آن به استان کرمان آمده‌ام.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه علمی-کاربردی آمادگی همکاری با فعالیت‌های توسعه‌ای استان کرمان دارد، تصریح کرد: آماده‌ایم نیازهای استان کرمان را در زمینه دوره‌های آموزش کارآفرینی، کاریابی، پیدا کردن و ایجاد فرصت‌های شغلی با تربیت نیرو پاسخ دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور استان کرمان را یک استان وسیع دانست و بیان کرد: هر جای استان کرمان دارای موقعیت‌های مختلفی است و ما می‌توانیم با تربیت نیروهای مهارتی متناسب با موقعیت هر منطقه، نیاز استان را مرتفع کنیم.

وی توسعه کیفی دانشگاه‌های جامع علمی-کاربردی را سرلوحه اقدامات خود ذکر کرد و افزود: از سال ۱۳۹۵ توسعه کیفی برنامه‌های دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که اکنون در مرحله نهایی قرار دارند.

امید از بازنگری در فرایند به‌کارگیری مدرسین در دانشگاه سخن به میان آورد و بیان کرد: در دوره جدید ساختار جدیدی برای به‌کارگیری مدرسین دانشگاه تعریف شد و براساس آن از طریق فراخوان اساتید دانشگاه جذب می‌شوند و همچنین مدرسین سابق در دو مرحله بازنگری شده‌اند، شایان ذکر است که استان کرمان در حال طی کردن آخرین مرحله است.

وی با بیان این مطلب که در مهر ماه ۹۸ دیگر مدرسی که فاقد تاییدیه هیئت جامع علمی کاربردی هستند نمی‌توانند در دانشگاه‌های ما تدریس کنند، ادامه داد: صلاحیت‌های علمی و عمومی اساتید مورد بررسی قرار می‌گیرد و تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که تاکنون در این پایش حدود ۳۰ درصد از مدرسین شرایط حضور در دانشگاه‌های علمی-کاربردی را ندارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از بازنگری محتوای آموزشی همه دروس خبر داد و عنوان کرد: براساس نظر مدرسین و دانشجویان و همه ذینفعان همه دروس را به روز خواهیم کرد و احتمال ادغام، حذف یا ایجاد رشته‌های جدید یا تفکیک رشته‌ها وجود دارد.

وی با انتقاد از منظم نبودن نیم‌سال‌های تحصیلی در گذشته، اظهار کرد: در گذشته نیم سال‌های تحصیلی ما منظم نبود که دو سال اخیر این مهم محقق و به برنامه‌های آموزشی نظم بخشیده شده است.

امید مأموریت گرایی مراکز را یکی از سیاست‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانست و بیان کرد: بایستی مراکز در زمینه‌های تخصصی خود دانشجو جذب کنند، گفتنی است که در مهر ماه ۹۷ کمتر از شش هزار کد رشته ارائه شد.

وی تصریح کرد: در گذشته بخش زیادی از دانشجویان ما کارکنان بودند که این امر از لحاظ افزایش سطح سواد کارکنان خوب بود اما به دلیل سهمیه‌بندی جوانان جویای کار از تحصیل محروم می‌شدند که این یک نقیصه بود، ولی از مهر ۹۷ سهمیه شاغلین را حذف کردیم و در این نیم سال تحصیلی مهر ۹۷، ۷۰ درصد دانشجویان ما جوانان بوده‌اند لذا این افراد آمادگی بهتر و پذیرش بهتری در خصوص قوانین دانشگاهی دارند و این امر باعث ارتقای کیفیت دانشگاه شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور ایجاد مراکز نوآوری را از دیگر اقدامات در راستای افزایش کیفیت دانشگاه‌های علمی کاربردی دانست و بیان کرد: در کل کشور ۱۰۰ مرکز نوآوری در مراکز علمی کاربردی ایجاد شده است و به دنبال آن هستیم که در سال آینده در همه مراکز یک مرکز نوآوری ایجاد کنیم، گفتنی است که در استان کرمان ۵ مرکز نوآوری وجود دارد.

وی با تبیین امتیازات مراکز نوآوری گفت: دانشجویان مراکز نوآوری می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند به‌طور مثال دانش پژوهان این مراکز تسهیلات ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۲ درصد و همچنین به ایده‌های نو نیز ۵۰ میلیون تومان با نرخ کم تسهیلات خواهیم داد.

ارتقای جایگاه مراکز علمی کاربردی

امید از ارتقای جایگاه مراکز علمی کاربردی خبر داد و عنوان کرد: ۹۵ درصد مراکز علمی کاربردی مراحل ثبت اساسنامه‌های آنها به انتها رسیده است و مراکزی که اساسنامه دارند برای همیشه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و وضعیت باثباتی پیدا می‌کنند، ضمن آنکه می‌توانند با اطمینان از آینده سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار کرد: در گذشته برخورد با مراکز متخلف سخت بود اما با این اساسنامه‌ها همه اقدامات مراکز باید در چهارچوب قوانین دانشگاه باشد به‌گونه‌ای که باید مراکز مطیع قانون کار همه کارکنان و اساتید خود را بیمه کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این مطلب که آئین نامه‌ای در خصوص تکلیف مدیریت دانشگاه‌ها به تصویب هیأت عالی جذب رسیده است، مطرح کرد: اکنون ۹۰ درصد مراکز ما ساماندهی شده‌اند و رؤسای دانشگاه در دو دوره ۴ ساله می‌توانند رئیس دانشگاه باشند که این نیز باعث ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برآیندم این است که امور مدرسان، ساماندهی و مأموریت گرایی رشته‌ها، ایجاد مراکز نوآوری و … باعث ارتقای سطح دانشگاه علمی کاربردی شده است و این امر ملموس است.

دانشگاه‌های علمی کاربردی در سال تحصیلی ۹۸ با فرایندهای جدید آغاز به‌کار می‌کنند

امید از آغاز فرایندهای جدید در دانشگاه علمی کاربردی در سال تحصیلی ۹۸ خبر داد و عنوان کرد: مقرر بود که مراکز در محیط کار شکل بگیرند که متأسفانه در گذشته در این خصوص سخت‌گیری نکردیم، اما مراکز علمی کاربردی در سال ۹۸ در صورتی می‌توانند ادامه کار دهند که محیط کار داشته باشند و آنهایی که فاقد محیط کار هستند مهلت پنج ساله می‌دهیم تا محیط کار ایجاد کنند و در این مدت باید محیط کار استیجاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های فاقد محیط کار با عقد قرارداد با سایر دستگاه‌ها بایستی محیط کار برای دانشجویان خود برای گذراندن دوره‌های عملی و کارورزی ایجاد کنند و آنهایی که توانایی ایجاد محیط کار ندارند، رشته‌های آنها را تغییر می‌دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با تاکید بر آنکه ۷۵ درصد از دانش آموختگان دانشگاه‌های علمی کاربردی شغل دارند، اظهار کرد: ۲۵ درصد از این تعداد، دانشجویانی هستند که قبل از ورود به دانشگاه شغل دارند و ما به دنبال این هستیم که دانشگاه‌های علمی کاربردی را شغل محور کنیم به‌گونه‌ای که صد در صد فارغ‌التحصیلان ما شاغل شوند.

وی تصریح کرد: برای نخستین‌بار در سال جاری براساس شاخص‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، فرهنگی، پژوهشی و … سطح بندی مراکز را انجام دادیم که دانشگاه‌ها به ۴ سطح تقسیم شدند، شایان ذکر است که مراکزی که در سطح ۴ قرار دارند باید تا خردادماه سطح خود را ارتقا دهند و در غیر این صورت حذف خواهند شد ضمن آنکه مراکز سطح یک از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

امید ادامه داد: طبق بررسی‌ها ۱۰۰ رشته دانشگاه‌های ما متقاضی لازم نداشتند لذا این رشته‌ها را حذف خواهیم کرد و رشته‌های جدید مورد نیاز و با توجه به ظرفیت‌های توسعه‌ای مناطق تعریف خواهد شد ضمن آنکه به دوره‌های پودمانی اهیمت می‌دهیم، دوره‌های پودمانی ما در ۲۵ سال گذشته دو برابر شده‌اند. همچنین با ستاد کل نیروهای مسلح برای برگزاری دوره‌های پودمانی برای سربازان دارای مدرک دیپلم و بالای دیپلم قراردادی منعقد کردیم تا سربازان بتوانند در دوران سربازی دوره پودمانی را طی کنند.

سهم تولید علم ایران در دنیا دو برابر سهم جمعیت کشور در جهان است

وی با مقایسه آمار دانشجویان قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: تحصیل در مقطع کارشناسی در قبل از انقلاب به اندازه‌ای که امروز است، نمی‌توانستیم داشته باشیم اما امروز در همه رشته‌های دانشگاهی دانشجو با کیفیت علمی خوب تربیت می‌کنیم همچنین جمعیت دانشجویان در سال ۵۷ حدود ۲۰۰ هزار نفر بود و اکنون جمعیت دانشجویی ۲۰ برابر آن زمان رسیده است، ضمن آنکه در برهه‌ای از زمان جمعیت دانشجویی ما حدود ۵ میلیون نفر بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با تاکید برآنکه سهم تولید علم ایران در دنیا دو برابر سهم جمعیت‌مان در جهان است، عنوان کرد: جایگاه علمی ما در دنیا بسیار خوب است و در بحث فناوری، پژوهش، نانو تکنولوژی و … پیشرفت‌های چشمگیری کرده‌ایم و در دنیا حرف برای گفتن داریم.

وی در پایان به نقش دانشگاه‌ها در پیروزی انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در پیروی انقلاب نقش پیشرو داشتند و حرکت‌های انقلابی بیشتر در دانشگاه‌ها شکل گرفتند و همچنین پس از انقلاب در جنگ تحمیلی نیز بسیاری از فرماندهان بزرگ ما از دانشجویان بودند که به شهادت رسیدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار