دانشگاه‌ها بر اساس سنت قدیمی جذب دانشجو دارند/ هیچ نهادهای برای تربیت نیروی انسانی سفارشی به دانشگاه‌ها نداده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاه‌ها بر اساس سنت قدیمی جذب دانشجو دارند/ هیچ نهادهای برای تربیت نیروی انسانی سفارشی به دانشگاه‌ها نداده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید دستگاه‌ها و نهادهای کشور تا به امروز برای تربیت نیروی انسانی هیچ سفارشی به دانشگاه‌ها نداده‌اند.

منصور غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در پاسخ به اینکه جمعیت دانشجویان دکتری 100 هزارنفر اعلام شده است آیا بازار کار به این تعداد نیاز دارد یا باید جذب دانشجو در مقطع دکتری شیب منفی پیدا کند، گفت: دستگاه‌ها و نهادهای کشور تا به امروز برای تربیت نیروی انسانی هیچ سفارشی به دانشگاه‌ها نداده‌اند و دانشگاه‌ها هر ساله بر اساس سنت قدیمی و با توجه به ظرفیت اساتید و تعداد داوطلبان دانشجو جذب کرده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تعداد دانشجویانی که توسط اساتید پذیرش می‌شوند استاندارد بوده ومشخص است، افزود: ما از سال گذشته براساس تشخیص خود تعداد پذیرش را برای هر استاد در رشته‌های خاص که اشباع شده‌اند به حداقل رسانده‌ایم اما نمی‌توان در حالی که داوطلب برای ادامه تحصیل وجود دارد و حتی بعضی از آنها حاضر به پرداخت پول در دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی برای ادامه تحصیل هستند استاد را بدون دانشجو و معطل گذاشت.

وزارت علوم در برنامه ساماندهی به دنبال تغییر رشته‌ها، افزایش میان رشته‌ها است

وی با بیان اینکه در حال حاضر این ارتباط با نظارت محدودی توسط وزارت علوم انجام می‌شود، اظهار کرد: در برنامه ساماندهی نیز به دنبال تغییر رشته‌ها، افزایش میان رشته‌ها و ایجاد رشته‌های جدید هستیم که این رشته‌ها با نیاز بازار کار نیز منطق باشد.

سازمان برنامه و بودجه نیروهای انسانی موردنیاز در هر رشته را مشخص کند

غلامی تاکید کرد: بنده زمانی که رئیس دانشگاه بودم به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفتم شما به ما نیرو سفارش دهید زمانی که بودجه موردنیاز وزارتخانه را سازمان برنامه پرداخت می‌کند این سازمان نیز مشخص کند در چه رشته‌هایی چه تعداد نیرو موردنیاز است؛ در حال حاضر وزارتخانه آمادگی پذیرش این سفارش‌ها را دارد.

تعداد نیروی انسانی موردنیاز براساس برنامه‌های برنامه توسعه و آمایش مشخص شود

این وزیر کابینه دوازدهم با بیان اینکه وزارت علوم نباید تعیین کند که در کدام بخش کشور چند نیرو نیاز است، خاطر نشان کرد: این گونه اقدامات جزو برنامه‌های کلان کشور است ما در این زمینه برنامه توسعه و آمایش داریم که براساس این برنامه ها باید تعداد نیروی انسانی موردنیاز مشخص شود.

رشته‌های قدیمی جمع آوری و رشته‌های جدید توسعه می‌یابد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما براساس کارهای کارشناسی خود رشته‌ها و ظرفیت‌ها را ساماندهی می‌کنیم و از سوی دیگر نیز رشته‌های قدیمی را جمع آوری کرده و محدود می‌کنیم و رشته‌های جدید را توسعه دهیم./

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار