دانشگاه فنی و حرفه ای به جای ادغام گسترده تر می شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاه فنی و حرفه ای به جای ادغام گسترده تر می شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی برخی مراکز با بررسی و تحقیق باید ادغام شود، اما در دانشگاه فنی و حرفه ای بحث گسترده سازی مطرح است.
ابراهیم صالحی عمران روز جمعه در گفت و گو با گروه دانشگاه ایرنا، اظهار کرد: آموزش عالی در کشور ما بیش از اندازه رشد پیدا کرده و در سال های اخیر توسعه کمی زیادی وجود داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد و حدود 70 مراکز آموزشی کمتر از هزار دانشجو دارند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: دانشگاه زیرساخت های زیادی می خواهد که تامین آنها هزینه دارد و رسیدگی و نظارت بر آموزش نیز از مسائل حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: لذا بحث آمایش و ساماندهی آموزش عالی، ادغام یکسری واحد های کوچک و ارتباطات بیشتر بین دانشگاهی پیش آمد، تا نظام آموزش عالی کارآمد شود.
صالحی عمران تصریح کرد: توسعه رشته ها بیش از اندازه است و حدود 80 درصد جمعیت دانشجویی در 20 درصد رشته ها تحصیل می کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: برخی رشته ها به صورت بادکنکی توسعه پیدا کرده اند و برخی مراکز با ازدیاد یا کمبود نیروی انسانی مواجه است که وزارت علوم و تحقیقات در تلاش است مجددا یک سیستم آموزش عالی کارآمد طراحی شود.

** لزوم آشنایی دانشجویان با مهارت های زندگی
صالحی عمران عنوان کرد: دانشگاه های مهارتی در ساماندهی آموزش عالی جایگاه ویژه ای دارند. این دانشگاه ها در ارتباط با نیاز بازار کار و حرفه ها بوده و در رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالصی جامعه نقش موثر دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: حتی افرادی که مهارت های فنی را می آموزند، توانایی انجام بسیاری از کارهای معیشتی خانواده را نیز دارند.
صالحی عمران با اشاره به اینکه توجه به آموزش های فنی و حرفه ای باید ویژه باشد، گفت: مطلوب است تغییرات محتوایی در نوع آموزش های دانشجویان صورت گیرد.
وی افزود: آموزش مهارت های سخت و فنی باید همراه با آموزش های زندگی و اجتماعی باشد. مهارت های زندگی از جمله ارتباطی، پذیرش انتقاد، رفتار خوب با مشتری و مدیریت زمان است و قرار گیری این آموزش ها در سر فصل دروس باعث موفقیت و ماندگاری دانشجویان در بازار کار می شود.
صالحی عمران خاطر نشان کرد: نیاز است این قبیل آموزش ها در دستور کار دیگر مراکز آموزش عالی نیز قرار بگیرد.

** نقش موثر کارفرمایان در موارد آموزشی
وی در ادامه اظهار کرد: بخش بزرگی از تفاهم نامه های دانشگاه با مراکز صنعتی است و کارفرمایان صنعتی نیاز خود را در مورد نوع تخصص و نیروی کار به دانشگاه اعلام می کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: علاوه بر آن کافرمایان محتوای مورد نیاز برای آموزش یک مهندس مجرب و ماهر را نیز در اختیار دانشگاه قرار می دهند تا افراد با تخصص کافی وارد بازار کار شوند.
صالحی عمران تصریح کرد: انتظار می رود نهادهای صنعتی در دانشگاه فنی و حرفه ای نقش موثری در موارد آموزشی داشته باشند و در تعیین موارد درسی و محتوایی آموزشی همکاری کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار