دبیرکل اتاق تعاون ایران: هر تعاونی در ایران 20 شغل و در دنیا 100 هزار شغل ایجاد می کند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیرکل اتاق تعاون ایران: هر تعاونی در ایران 20 شغل و در دنیا 100 هزار شغل ایجاد می کند

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: بررسی نسبت تعداد تعاونی ها به شغل بیانگر آن است که هر تعاونی در ایران حدود 20 نفر اشتغالزایی داشته و در دنیا حدود 100 شغل ایجاد کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اتاق تعاون ایران، «ماشاءالله عظیمی» دبیرکل اتاق تعاون ایران در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق تعاون البرز گفت: در دنیا حدود یک میلیارد نفر در تعاونی ها عضو هستند، بدینگونه که 2.5 میلیون شرکت تعاونی توانسته اند ۲۵۰ میلیون شغل ایجاد کنند.
وی ادامه داد: در فرانسه، حدود 23 تا 26 هزار تعاونی وجود دارد که گردش مالی آنها حدود 366 میلیارد دلار است.
دبیر کل اتاق تعاون ایران به وضعیت تعاونی ها در ایران پرداخت و گفت: در ایران حدود 100 هزار تعاونی داریم که توانسته اند حدود 2میلیون شغل ایجاد کنند.
وی با اشاره به نقش تعاونی ها در اقتصاد کشورها، تصریح کرد: تاثیر تعاونی ها در اقتصاد فرانسه 14.8 درصد است و این درحالی است که جمعیت شرکت های تعاونی آنها کمتر از یک چهارم در ایران است که این نشان دهنده تاثیر فوق العاده تعاونی ها در اقتصاد این کشور دارد.
عظیمی گفت: حجم اقتصاد فرانسه 2هزار و 600 میلیارد دلار در 2016 بوده و حجم اقتصاد ایران 412 میلیارد دلار برآورد شده است که بر این اساس تاثیر تعاونی ها در اقتصاد ایران، تنها 5 درصد است.
وی گفت: اگر بخواهیم این رقم به متوسط جهانی نزدیک شود باید اصلاحات قابل توجهی در حوزه مقررات، مقررات زدایی و تامین مالی انجام دهیم.
دبیرکل اتاق تعاون ایران ادامه داد: در فرانسه، همه روش های تامین مالی که برای سایر بخش های غیرتعاونی مرسوم است، برای بخش تعاون نیز استفاده می شود.
وی افزود: باید در نظر داشت که از نظر قانونگذاری، قوانین بسیار پیشرفته ای در ایران موجود هست و از این لحاظ کمبودی نداریم.
عظیمی با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در ایران گفت: شرایط برای سرمایه گذاری در ایران از سوی بخش هایی از اروپا مساعد است اما یگانه تهدیدی که باید مورد نظر قرار گیرد، اصلاح مقررات داخلی در این خصوص است.
وی به تعاملات سه اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف اشاره کرد و گفت: بخش غیردولتی اقتصاد به بالندگی‌ رسیده است که در سیاست های آماری به دولت کمک می کند.
عظیمی افزود: بررسی 28 مولفه برای حدود 2هزار بنگاه اقتصادی در آیتم های اقتصادی مختلف انجام شده اما یک مولفه یا چالش و مشکل برای هر سه اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف مشترک بوده است و آن تامین مالی است.
وی پیچیدگی مقررات و نبود عدالت مالیاتی را دو چالش دیگر در بخش تعاون عنوان کرد و افزود: نبود عدالت مالیاتی سبب می شود که تعاونی ها نسبت به گروه هایی که نظارت پذیری کمتری دارند، بیشتر مالیات پرداخت کنند.

** حوزه فعالیت و عملکرد تعاون توسعه می یابد
رئیس اتاق تعاون ایران نیز گفت: بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان اقتصاد ملی، باید فعالیت خود در حوزه استان ها را توسعه داده و به صورت جدی دنبال کند.
«بهمن عبداللهی» در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق تعاون البرز افزود: به منظور توسعه حوزه فعالیت و عملکرد تعاون، جلسه مشترکی با حضور وزیر کشور، استانداران و روسای اتاق های تعاون در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه تاکنون نشست هایی با وزیر کشور و معاونت های این وزارتخانه برگزار شده است، به برنامه ریزی های جدید در دولت دوازدهم برای اتاق های تعاون اشاره کرد و گفت: در دولت دوازدهم برای فعالیت های اتاق ها با همکاری وزارت کشور و استانداران پیش بینی هایی صورت گرفته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار