دختر مقتول بخشید؛ دادستان قصاص خواست

دسته ها: اخبار

سکانس اول

عابران با شنیدن صدای داد و فریاد متوجه دو مرد شدند که در مقابل بانک با هم درگیر شده بودند. از حرف های آنها معلوم بود که یک زن علت درگیری دو مرد میانسال است. یکی از آنها چاقویش را از جیب بیرون آورد و با آن ضرباتی بر پیکر دوستش زد و از محل گریخت.

دقایقی بعد ماموران پلیس همراه امدادگران اورژانس خود را به محل حادثه رساندند. مرد مجروح به بیمارستان منتقل شد. اما در ادامه به دلیل شدت جراحات جان باخت. کارآگاهان با بررسی محل دریافتند که درگیری مقابل دوربین های بانک انجام شده و با بررسی فیلم آن و کمک خانواده مقتول توانستند هویت قاتل را شناسایی کنند.

قاتل خالد پنجاه ساله و دوست قدیمی مقتول بود. باور قتل از سوی او سخت بود اما وقتی مرد میانسال مقابل بازپرس جنایی ایستاد به قتل اعتراف کرد.

سکانس دوم

با تکمیل تحقیقات پرونده این جنایت برای محاکمه به شعبه 84 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و متهم هفته گذشته در حضور پنج قاضی جنایی پای میز
محاکمه قرار گرفت.

در ابتدای جلسه محاکمه که به ریاست قاضی مصطفی باقری برگزار شد، نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست گفت: متهم به نام خالد، سه سال قبل، دوستش به نام هاشم را با ضربه چاقو به قتل رساند. این دعوا بر سر همسر سابق خالد که آن زمان همسر صیغه ای مقتول بود، رخ داد. هرچند متهم ابتدا متواری شده بود، اما بعد از مدتی بازداشت شد و به جرم خود اعتراف کرد. با توجه به سن کم فرزندان مقتول دادستان از طرف آنها درخواست قصاص دارد.

در ادامه یکی از دختران مقتول که به سن قانونی رسیده بود، برای طرح درخواست خود در جایگاه قرار گرفت و گفت: قصاص قاتل باعث زنده شدن پدرم نمی شود و این کار هیچ تاثیری بر تنهایی من نخواهد داشت. به همین خاطر رضایت خود را اعلام می کنم. من و مادرم نمی دانستیم که پدرم همسر صیغه ای دارد. البته خالد را می شناختیم. او از دوستان قدیمی پدرم بود.

سکانس پایانی

رئیس دادگاه با تفهیم اتهام به خالد از او خواست به دفاع از خود بپردازد که متهم با رد اتهام قتل عمدی ادعا کرد؛ بی سوادم. چون در روستا زندگی می کردم فقط تا کلاس اول ابتدایی درس خواندم و بعد شروع به کار کردم. نجار بودم. نجاری را از پدرم یاد گرفته بودم. حدود بیست ساله بودم که به تهران آمدم و ازدواج کردم.

برای ساخت در و پنجره به خانه یکی از بستگانم رفته بودم که همسر سابقم را دیدم و به او علاقه مند شدم. 25سال با همسرم زندگی کردم که حاصل آن دو فرزند است. من و همسرم هیچ اختلافی با هم نداشتیم، اما او تحت تاثیر حرف های هاشم قرار گرفت و با من سر ناسازگاری داشت. به همین خاطر بعد از سال ها زندگی از من جدا شد. هفت سال بود که هاشم را می شناختم. اولین بار برای نصب ماهواره به خانه مان آمد و این شروع آشنایی مان بود. ما دوستان صمیمی بودیم. او به خانه مان رفت و آمد داشت و بعدها فهمیدم به همسرم علاقه مند شده است. او با حرف هایش باعث شد همسرم از من طلاق بگیرد و زندگی ام خراب شود.

متهم به قتل ادامه داد: فقط شش ماه از جدایی من و همسرم گذشته بود که متوجه شدم هاشم همسر سابقم را به عقد موقتش درآورده و به خانه ای که به عنوان مهریه به همسرم داده بودم رفت و آمد دارد. از این موضوع ناراحت بودم تا این که اتفاقی هاشم را در خیابان دیدم. به او گفتم اگر با همسرم ازدواج کرده بهتر است خانه ای بگیرد و به خانه من رفت و آمد نکند که با هم درگیر شدیم. یک ضربه به دستش زدم و ضربه دیگر را به پهلوی او کوبیدم و فرار کردم، اما هرگز فکر نمی کردم ضربه کشنده باشد. بعد از قتل به عراق فرار کردم و چاقو را هم همان جا به یک نفر فروختم اما دو ماه بعد که هاشم در بیمارستان جان سپرد در عراق دستگیر شدم.

همسر سابق متهم سپس به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و با رد حرف های خالد گفت: همسر سابقم دروغ می گوید. او هیچ وقت خرجی نمی داد و برای چند ماه ناپدید می شد. رفتارهای او باعث جدایی ما شد و مقتول هیچ نقشی در این ماجرا نداشت. بعد از آخرین دفاعیات متهم و وکیل مدافعش قضات دادگاه وارد شور شده و با اکثریت رای و با توجه به درخواست دادستان حکم به قصاص خالد دادند.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

اخبار