دریافتی مستمری‌بگیران بهزیستی در سال آینده 3 برابر می‌شود

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

دریافتی مستمری‌بگیران بهزیستی در سال آینده 3 برابر می‌شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از وجود بالغ بر یک‌میلیون نوبت در صف دریافت خدمات معلولین در سطح کشور خبر داد .
به گزارش ایسنا، دکتر حسین نحوی‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر رقمی بالغ بر یک‌میلیون پشت نوبتی خدمت در کشور داریم که به دلیل فراوانی جامعه هدف خدمت‌رسانی به آنها به نوبت انجام می‌شود.
وی ادامه داد: البته این رقم به این معنا نیست که یک‌میلیون معلول در صف دریافت خدمت هستند بلکه برخی معلولین به چند قلم خدمت نیاز دارند و یا ممکن است برخی از برخی خدمات بهره‌مند و در برخی خدمات در نوبت دریافت خدمات باشند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از کمبود اعتبارات به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بهزیستی در کشور نام برد و تصریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه دستگاه‌های متعددی در سطح کشور به کار خدمت‌رسانی به معلولین اشتغال دارند اما عدم هماهنگی و تعامل بین این دستگاه‌ها سبب شده که کمتر از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
خانواده‌ها معلولیت فرزندان خود را پنهان می‌کنند
وی از مشکلات فرهنگی به‌عنوان مهمترین چالش پیش روی بهزیستی و معلولان نام برد و گفت: هنوز جامعه ما با ذات معلولیت‌ها آشنایی دقیقی ندارد و از همین رو گاه خانواده‌ها معلولیت فرزندان خود را پنهان و یا انکار می‌کنند و لذا همین مسائل فرهنگی سبب می‌شود که فرآیند درمان و خدمات‌رسانی با معلولین با تاخیر انجام شود.
وی از پوشش بیمه‌ای به عنوان دیگر چالش جدی پیش روی معلولان نام برد و خاطرنشان کرد: در اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا خدمات توانبخشی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دارند اما در ایران متاسفانه اینگونه نیست و بیمه‌ها به معلولیت‌ها به مثابه یک خدمت لوکس مثل عمل زیبایی نگاه می‌کنند اگر چه برخی بیمه‌ها امروز برخی عمل‌های زیبایی را تحت پوشش قرار دادند اما همچنان خود را از ارائه خدمات توانبخشی به معلولین مبرا می‌دانند.
نحوی‌نژاد از فقدان هماهنگی بین دستگاه‌ها به عنوان دیگر چالش بهزیستی در ایران نام برد و گفت: کمبود اعتبارات تخصیصی دیگر چالش جدی پیش روی سازمان بهزیستی در کشور است البته خوشبختانه دولت تدبیر و امید هم در برنامه ششم توسعه و هم در لایحه بودجه سال 96 اعتبارات خوبی برای سازمان پیش‌بینی کرده است.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تقدیر از نگرش مثبت دولت روحانی به معلولان و بهزیستی افزود: براساس این لایحه دریافتی مستمری‌بگیران بهزیستی در سال 96 سه‌برابر می‌شود. اگرچه معتقدیم با وجود این توجه بسیار ویژه، مشکلات معلولان همچنان پابرجا خواهد بود.
وی از معاونت توانبخشی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های این سازمان خدمات‌رسان نام برد و اضافه کرد: چیزی قریب 70 درصد فعالیت‌های سازمان بهزیستی در سراسر کشور از طریق این معاونت اجرایی می‌شود.
معاون سازمان بهزیستی با اشاره به ضد و نقیض بودن آمار جمعیتی معلولین در ایران خاطرنشان کرد: تا پیش از این معمولا نه تنها در ایران که در سطح دنیا گفته می‌شد که 10 درصد جمعیت کشور معلول و 3 درصد آن دارای معلولیت بارز و اثرگذار است اما در سال 2011 سازمان بهداشت جهانی برآوردی به دست دارد که براساس آن 15 درصد جمعیت ما دارای انواع معلولیت‌ها هستند اگرچه بخش زیادی از این معلولیت‌ها مانند کم‌شنوایی یا معلولیت ذهنی بسیار خفیف و…چندان به چشم نمی‌آیند لذا تقریبا کلیه آمار و ارقام ارائه شده تقریبا غیرواقعی است و هر کدام با توجه به برخی از شاخص‌ها ممکن است سرشماری شده باشند.
نحوی‌نژاد با اذعان به اینکه مخاطبان ما در توانبخشی بهزیستی معلولان بارز هستند گفت: این افراد کسانی هستند که دارای معلولیت بارز بوده و اگر خدمات توانبخشی دریافت نکنند قادر به اداره امورات زندگی خود نیستند.
وی ادامه داد: براساس تحقیقات میدانی بهزیستی بین 1.5 تا 2 درصد جمعیت کشور در شمار معلولین بوده و نیازمند دریافت خدمات مختلف از بهزیستی هستند.
وی با اشاره به پژوهش‌های جداگانه بهداشت جهانی، سازمان ملل و برخی نهادهای بین‌المللی در ایران و دیگر کشورها، تصریح کرد: آمار سازمان‌های بین‌المللی نیز حکایت از این دارد که آمار واقعی معلولان در ایران نیز همین 1.5 تا دو درصدی هستند که بهزیستی اعلام کرده و سایر آمار ارئه شده فاقد اعتبار هستند چرا که آمار واقعی معلولین در کشورمان که با آمارهای جهانی نیز انطباق دارد همین 1.5 درصد جمعیت کشور است لذا شمار معلولین در ایران حدودا یک‌میلیون و 300 هزار نفر است.
معاون بهزیستی کشور با بیان اینکه همه این یک‌میلیون و 300 هزار نفر معلول در بهزیستی دارای پرونده هستند گفت: برای تعیین معلولیت افراد معمولا باید افراد از دو گلوگاه بگذرند نخست کمیسیون‌های تشخیص معلولیت و دوم کمیته‌های توانبخشی که نیازهای افراد معلول را احصاء می‌کند .
وی با بیان اینکه 35 درصد معلولین در ایران زن و 65 درصد آنان مرد هستند اضافه کرد: معلولین جسمی-حرکتی بیشترین فراوانی را در بین معلولین در ایران دارند.
وی درباره چرایی فراوانی بالای معلولین جسمی-حرکتی اظهار کرد: عامل بیشتر این معلولیت‌ها حوادث جاده‌ای و رانندگی است.
وی با بیان اینکه معلولین ذهنی دومین رتبه را از نظر فراوانی در کشور دارند خاطرنشان کرد: معلولان مرتبط با شنوایی، بینایی(روشندلان)، بیماران حاد و مزمن و اختلالات گفتاری به ترتیب در رتبه‌های بعد معلولان در ایران از نظر شاخص تعدد و فراوانی قرار دارند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا با قاطعیت می‌توان که شمار معلولان را همین رقم اعلام شده برشمرد و یا ممکن است آمار واقعی تفاوت معناداری با این رقم هم داشته باشد، گفت: برآورد ما بر این است که چیزی حدود 200 هزار معلول دیگر نیز در کشور وجود دارد که این عده به دلایل مختلفی مثل پنهان‌کاری خانواده‌ها، مشکلات فرهنگی، صعب‌العبور بودن محل زندگی و…در آمار اعلامی بهزیستی شمارش نشده باشند.
وی از وجود بیش از 100هزار بیمار روانی تحت‌پوشش بهزیستی در کشور خبر داد و افزود: بهزیستی خدمات مختلفی به این جامعه هدف ارائه می‌دهد.
نحوی‌نژاد با اشاره به کاهش نیروی انسانی در بهزیستی گفت: تعداد نیروی انسانی بهزیستی در 10 سال اخیر روند نزولی داشته و با بازنشستگی هر سه نیروی انسانی یک‌نیروی جدید جذب سازمان شده است.
معاون بهزیستی با بیان اینکه این سازمان در حال حاضر 29 هزار کارمند دارد گفت: سازمان تلاش کرده در این مدت با استفاده از ظرفیت سمن‌ها، خیریه‌ها و فعالان بخش خصوصی و نهادهای معدنی این جای خالی را پر کند.
وی از وجود 26 هزار نهاد مدنی فعال در کشور خبر داد و افزود: فعالیت‌های این نهادهای مدنی زیر نظر سازمان بهزیستی است.
وی با بیان اینکه نهادهای مدنی و سمن‌ها به 110 هزار معلول خدمات ارائه می‌دهند گفت: 2200 مرکز توانبخشی به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت به جامعه هدف بهزیستی خدمات ارائه می‌دهند.
اورژانس‌های اجتماعی به بیش از 320 شهر می‌رسند
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اورژانس‌های اجتماعی به عنوان یکی از مراکز بسیار مفید در بهزیستی نام برد و گفت: در حال حاضر بین 160 تا 170 شهر در ایران از اورژانس اجتماعی بهره‌مند هستند.
وی از برنامه بهزیستی برای توسعه اورژانس‌های اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: با پیشنهاد دولت تدبیر و امید و تایید مجلس شورای اسلامی قرار است در سال 96 مراکز اورژانس اجتماعی در 160 شهر بالای 50 هزار نفر دیگر کشور راه‌اندازی شود.
نحوی‌نژاد با تقدیر از خدمات بهزیستی در استان سمنان گفت: استان سمنان از نظر بسیاری از شاخص‌ها بالاتر از میانگین‌های کشوری قرار دارد.بهزیستی سمنان از نظر بسیاری از شاخص‌ها در رتبه‌های دوم تا 6 کشور قرار دارد .ضمن اینکه استان سمنان از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه بهزیستی برخوردار است و می‌تواند در زمینه وسائل کمک توانبخشی نیز به استان‌های دیگر نیز کمک کند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار