دستورالعمل جدید برای نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی به زودی ابلاغ می شود

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

دستورالعمل جدید برای نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی به زودی ابلاغ می شود

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آیین نامه اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت تصویب شده و امید است هرچه سریعتر در هیات دولت نیز به تصویب برسد.
مجتبی‌ زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: دستورالعمل جدید برای نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی به زودی ابلاغ می شود.
زینی‌وند به برنامه‌هایی که سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در حال اجرا دارد، اشاره کرد و گفت: اولین برنامه ما که از اولویت‌های اصلی است، توسعه کیفیت مدارس غیردولتی از طریق شفاف کردن عملکرد آموزشی است؛ باید به مسیر آموزش توجه کرده و آن را مرحله به مرحله مورد سنجش قرار داد بنابراین به کیفیت برآیندی و کیفیت فرآیندی توأمان توجه می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث کیفیت فرایندی به تدریس معلم در کلاس درس و نحوه آموزش توجه می‌شود، اضافه کرد: از ایراداتی که به مدارس غیردولتی می‌گیرند این است که این مدارس بیشتر به نتایج نهایی و ورود به کنکور توجه دارند اما ما تلاش می کنیم هم به داده‌های ارزشیابی فرایند و هم برایندی توجه کنیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که به بهبود فرایند آموزشی منجر شود.
* تغییر مؤسسان مدارس غیردولتی در صورت کوتاهی در حقوق و بیمه معلمان
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره روند جذب بازماندگان از تحصیل، گفت: در بخش آموزش از راه دور هیچ گونه محدودیتی در این خصوص نداریم و هماهنگی هایی با نهادهای برون سازمانی داشتیم و آمادگی داریم تا از این حیث کمک کنیم و بازماندگان را به چرخه تحصیل بازگردانیم.
وی درباره معلمانی که در طرح خرید خدمات آموزشی خدمت می کنند اما مدت هاست حقوقی دریافت نکرده اند و بیمه نیستند عنوان کرد: موسسان مدارسی که ممکن است کوتاهی کرده باشند سال آینده تغییر می کنند. درباره حقوق معوقه نیز امید است طی هفته آینده خزانه کمک کند تا معلمانی که از سال قبل حقوق نگرفته‌اند به حق خود برسند.
به گفته وی بسیاری آیین نامه‌های اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت تصویب شده و امید است هرچه سریعتر در هیات دولت نیز به تصویب برسد.
زینی‌وند ادامه داد: یکی که بندهای قانون تاسیس دائمی شدن مدارس غیردولتی و ایجاد صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی است که قرار است بخشی از بیمه همکاران ما از طریق این صندوق پوشش داده شود و اگر امسال بودجه ای برای آن مشخص نشود، قطعا در بحث بیمه معلمان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. البته تا جایی که مطلع هستم سازمان برنامه و بودجه ردیفی را برای صندوق حمایت و ردیفی برای طرح خرید خدمات آموزشی اختصاص داده‌اند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش آمار دانش آموزان مدارس غیردولتی را اعلام کرد و گفت: تعداد کل دانش آموزان نسبت به سال گذشته افت و کاهش نداشته است. در حال حاضر سهم دانش آموزان مدارس غیردولتی نسبت به کل دانش آموزان حدود 10.18 درصد است که باید تا پایان سال 99 به 15 درصد برسد. حدود یک‌میلیون و 300هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.
زینی وند درباره نظارت بر مراکز غیردولتی گفت: اکثر تخلفات مربوط به آموزشگاه‌هایی است که دارای مجوز از آموزش و پرورش نیستند. اکنون برخی آموزشگاهها و مراکز برای آموزش افراد زیر 20سال تحت پوشش آموزش و پرورش قرار نگرفته اند. در حال پیگیری برای پوشش این مراکز و همچنین بازرسی نظام مند از آنها هستیم. قرار شده همه مراکز مجوز دار تابلوهای یکسان با کد رهگیری نصب شده بر روی آن باشند. اولیاء می توانند از طریق این کد وضعیت مراکز را استعلام کنند. 13 هزار مرکز مجاز در سطح کشور داریم.
وی از شروع آموزش های الکترونیکی و از راه دور برای دانش آموزان سرپل ذهاب از دو روز گذشته خبر داد و عنوان کرد: علیرغم اقدامات خوب صورت گرفته یکی از مشکلات ما در بخش آموزش از راه دور نگاه سختگیرانه به این مراکز بود. این مراکز می توانند بویژه به بازگشت بازماندگان از تحصیل کمک کنند. آموزش از راه دور به دو طریقه الکترونیکی و حضوری ارائه می شود. اکنون چهار مدرسه خارج از کشور، چهار مدرسه در سرپل ذهاب و شش مدرسه در استان البرز تحت آموزش های آنلاین قرار گرفته‌اند.
زینی وند درباره حمایت از موسسان مدارس غیردولتی اظهار کرد: موسسان غیردولتی از حیث تامین منابع، فضا و تجهیزات با مشکلات بسیاری روبرو هستند. فقط چند مدرسه گرانقیمت و متفاوت در تهران را نباید درنظر گرفت و مدارسی داریم که در پرداخت اجاره بهای مدارس نا توان شده اند و باید از آنها حمایت کرد که آیین نامه‌های مربوط در دست بررسی و تصویب در دولت است.
وی همچنین آمار مدارس متخلف و نحوه برخورد با آن ها را اعلام کرد و گفت: کل مراکزی که لغو مجوز و تعطیل کردیم چهار مرکز بوده است. در 16 جلسه سیاستگذاری شش مورد انحلال مدرسه، دو مورد تعطیلی موقت مدرسه یک مورد تعطیلی موقت مرکز و یک مورد لغو ابلاغ و توبیخ مدیر داشتیم.
وی درباره اختلافات این سازمان با بهزیستی بر سر مراکز پیش دبستانی نیز اظهار کرد: تنها مرجع صدور مجور آموزشگاه‌های علمی و زبان خارجی افراد زیر 20 سال و مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش است. هر سازمان و نهاد و وزارتخانه ای که خلاف این به پیش دبستانی مجوز بدهد تخلف کرده است. بهزیستی حق ندارد به پیش دبستانی ها مجوز دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان بر این مساله حساسیت داشتند و در نهایت اعلام شد که تنها مرجع صدور مجوز وزارتخانه است. کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است.

اخبار آموزش و پرورش اخبار