دفاع از حقوق محرومان با نقاب زورو

دسته ها: اخبار

به دلیل همین جذابیت است که هر دو صنعت تلویزیون و سینما هر چند وقت یکبار سراغ این داستان رفته و اقتباس تازه‌ای از آن را ارائه می‌دهند. نگاهی به فهرست مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهد که افسانه زورو یکی از داستان‌هایی است که بارها به زبان تصویری بیان شده و هنرمندان کشورهای مختلف، آن را به صورت زنده یا انیمیشن تهیه و تولید کرده‌اند، یکی از این مجموعه‌ها «زورو: نسل زد» محصول سال 2006 است که از شبکه پویا با نام «افسانه زورو» پخش می‌شود. این محصول تلویزیون آمریکا، طرح اصلی داستان خود را از شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی گرفته که جانسون مک کالی، نویسنده آمریکایی آنها را خلق کرد. خالق انیمیشن تلویزیونی زورو، ریک آنگار است که آن را در شرکت انیمیشن‌سازی‌اش به‌نام جی سون انیمیشن تولید کرده است. یک تیم چهار نفره از نویسندگان تلویزیونی به سرپرستی رندی لیتل جان، کار نگارش فیلمنامه آن را به عهده داشته‌اند.

افسانه زورو در یک فصل 26 قسمتی تهیه شد و کریس ایوانز کارگردان تمامی اپیزودهای آن است. ریک آنگار خالق مجموعه قبل از تاسیس شرکت فیلمسازی خود، در استودیوی مارول کار می‌کرد و همکاری نزدیکی با پروژه‌های ابرقهرمانانه و کمیک استریپی این استودیو داشت. اما علاقه وی به انیمیشن باعث جدایی‌اش از این استودیو شد، وی در گفت‌وگویی اعلام کرد با جدایی از این استودیو، امکان آن را پیدا کرد که تمام وقت خود را به کار روی محصولات کارتونی اختصاص دهد. این هنرمند به مدت سه سال روی طرح ساخت افسانه زورو کار کرد. پس از پخش مجموعه، اظهارنظرهای زیاد و متفاوتی درباره موفقیت آن در بین تماشاگران ابراز شد. از آنجا که داستان مجموعه یک داستان تکراری بود که بارها شنیده شده بود، استقبال بالای تماشاگران از آن باعث حیرت اهل فن و تحلیلگران تلویزیونی شد. منتقدان تلویزیونی علت این موفقیت بالا را در تازه بودن حال و هوای آن ارزیابی کردند. حتی برخی منتقدان از آن به‌عنوان «کار بی‌همتا و یگانه» اسم بردند. در حقیقت، طراحی صحنه انیمیشن بسیار خاص بود و استفاده از یک زوروی جوان در نقش اصلی ماجراها باعث جلب توجه فراوان تماشاگران (و بویژه نوجوانان) به آن شد. حتی اسب زورو (با نام تورنادو) هم باعث بحث و صحبت تماشاگران تلویزیونی شد.

سازندگان مجموعه در زمان پخش آن اعلام کردند داستان آن کاملا به افسانه کلاسیک زورو وفادار است و آنها، اقتباسی اصیل از این داستان کرده‌اند. زورو با نام واقعی دیه‌گو دلاوگا با فساد و جرم و جنایت دولت پابلو گرانده در آینده نزدیک و در سال 2015 مبارزه می‌کند. او هویت واقعی‌اش را در پشت یک نقاب پنهان می‌کند و مدافع رنج‌کشیدگان و محرومان است. از این نظر، این مجموعه شبیه بقیه فیلم‌ها و مجموعه‌هایی است که در ارتباط با زورو در طول سال‌های مختلف ساخته شده‌اند. اما شیوه بیانی این انیمیشن، متفاوت از آنهاست و رنگ و بوی دیگری دارد. در عین حال، در بین کارهای مختلف تلویزیونی و سینمایی زورو، کمتر کاری به صورت کارتونی تهیه شده‌ و این نکته، افسانه زورو را در موقعیت متفاوت و ممتازی قرار می‌دهد. در سال 2009 بودکه تهیه‌کنندگان مجموعه خبر تولید فصل دوم آن را اعلام کردند. این فصل هم قرار بود در 26 اپیزود تهیه شود و با نام «زورو نسل زد اچ دی» روی آنتن برود. اما مشکلات مالی مانع از تحقق این امر شد. در عین حال، گفته شد که نبود طرح‌های داستانی جذاب برای قسمت‌های مختلف فیلمنامه، یکی از دلایل عمده و اصلی عدم تولید فصل دوم بوده است. یک‌بار دیگر در سال 2010، دوباره در رسانه‌های گروهی بحث تولید دومین فصل مطرح شد. اما این‌بار هم این پروژه راه به جایی نبرد. پس از آن، دیگر صحبتی در این باره شنیده نشده است.

کریس ایوانز، کارگردان این مجموعه انیمیشنی را نباید با بازیگر جوان مشهور معاصر سینما به همین نام اشتباه گرفت. برعکس کریس ایوانز جوان، این انیماتور میانسال فقط با پروژه‌های تلویزیونی همکاری داشته و اولین کار خود در این رسانه را در سال 1971 انجام داد. از آن زمان به بعد، او با بیش از بیست مجموعه انیمیشن تلویزیونی همکاری داشته که آخرین آنها محصول سال 2012 بوده است. تماشاگران تلویزیونی کریس ایوانز بازیگر را به خاطر دو فیلم کمیک استریپی «چهار شگفت‌انگیز» و «کاپیتان آمریکا» می‌شناسند. ماجراجویی‌های زورو قبل از این دوبار حضور موفقیت‌آمیزی در رسانه تلویزیون داشته است. این دو مجموعه پربیننده در سال‌های 1957 و 1990 تولید شده‌اند. صنعت سینما هم در سال 1998 نسخه سینمایی موفقی از این داستان را با بازی آنتونیو باندراس در نقش زورو تولیدکرد. در خبرها آمده که قرار است بزودی نسخه تازه و احیا شده این فیلم هم وارد مرحله تولید شود. شخصیت زورو اولین‌بار در سال 1919 در داستان «نفرین کاپیسترانو»ی جانسون مک کالی به کتابخوان‌ها معرفی شد. این داستان در یک مجله چاپ شد. استقبال دوستداران کتاب باعث محبوبیت این شخصیت و مستقل شدن آن شد. در کل، چهار داستان با محوریت زورو تا سال 1931 منتشر شد. داگلاس فربنکس در سال 1920 در فیلم صامت «نقاب زورو»، برای اولین‌بار این شخصیت ماجراجو و دوست داشتنی را به تصویر کشید. این فیلم براساس اولین رمان زورو ساخته شد. مک کالی خالق زورو در سال 1959 در حالی درگذشت که مجموعه تلویزیونی «زورو» محصول واحد تلویزیونی کمپانی والت دیزنی محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده بود و گاهی ویلیامز بازیگر نقش زورو، تبدیل به یکی از مشهورترین چهره‌های تلویزیون قاب کوچک شده بود.

IMDB / مترجم: کیکاووس زیاری/ جام‎‌جم

اخبار