دفاع وزیر دولت نهم از طرح اشتغالی حسن روحانی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دفاع وزیر دولت نهم از طرح اشتغالی حسن روحانی

پرویز کاظمی، وزیر رفاه و عضو کمیسیون کار و اشتغال دولت نهم با بیان اینکه طرح کارورزی فارغ التحصیلان می تواند شکاف صنعت و دانشگاه را کم کند می گوید: کاهش نرخ بیکاری در کشور نیاز به اصلاحات زیرساختی در اقتصاد دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طرح کارورزی فارغ التحصیلان با هدف افزایش مهارت آموزشی و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان از تیر ماه امسال اجرایی می شود. در این طرح که ثبت نام آن از حدود سه هفته پیش آغاز شده فارغ التحصیلان بیکاری که شش ماه تا سه سال از فارغ التحصیلی شان گذشته می توانند ثبت نام و در یک دوره 6 ماهه آموزش لازم را می بینند و در صورت نیاز و رضایت کارفرما می‌توانند جذب و مشغول به کار شوند. حداقل دستمزد در این طرح یک سوم حداقل حقوق وزارت کار است ضمن اینکه مشوق های مالیاتی نیز برای کارفرمایان در این طرح در نظر گرفته شده است.

کارشناسان با اشاره به افزایش نرخ فارغ التحصیلان بیکار در سال های گذشته این طرح دولت را گامی مثبت برای کاهش شکاف بین صنعت و دانشگاه و همچنین کاهش نرخ بیکاری می دانند. به عقیده آنها این طرح در کنار سایر اقدامات زیرساختی دولت برای رشد اقتصادی گامی موثر برای کاهش نرخ بیکاری در کشور است. پرویز کاظمی، عضو کمیسیون کار و اشتغال دولت نهم از این دسته از کارشناسان است. وی با بیان اینکه طرح کارورزی فارغ التحصیلان می تواند شکاف صنعت و دانشگاه را کم کند می گوید: کاهش نرخ بیکاری در کشور نیاز به اصلاحات زیرساختی در اقتصاد دارد.

وی با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه ها و چالش های اصلی اقتصادی در کشور است و این مساله با فعالیت های اقتصادی رابطه مستقیم دارد می گوید: بهترین روش اشتغالزایی در کشور ایجاد زیرساخت های مناسب اقتصادی از جمله رشد اقتصادی، کنترل تورم و مهمتر از همه افزایش تولید ناخالص داخلی است.

کاظمی با بیان اینکه با مهیا کردن این شرایط فرصت اشتغالزایی در کشور فراهم می شود در خصوص طرح کارورزی فارغ التحصیلان به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: آموزش فارغ التحصیلان و آموزش فنی و کاربردی به جوانان فارغ التحصیل اقدامی خوب از طرف مسئولان و دولت است که می تواند شکاف بین صنعت و دانشگاه که در سال های گذشته شاهد آن بوده ایم را کم کند.

وزیر رفاه دولت نهم با اشاره به چرخه غلط آموزشی در کشور که مشکلات ریشه ای دارد می گوید: در بسیاری از دانشگاه ها به مهارت آموزی دانشجویان توجهی نمی شود و به همین علت شاهد هستیم که زمانی که شخص مشغول به کار می شود مجددا برای یادگیری دوره هایی به مجتمع های آموزشی مراجعه می کند. وی با بیان اینکه این مشکلات به افزایش بیکاری فارغ التحصیلان دامن می زند می گوید: ضمن اینکه هزینه های زیادی را نیز به دوش دولت ها و دستگاه های اجرایی به خصوص وزارت آموزش و پرورش می اندازد.

این عضو کمیسیون اقتصادی دولت وقت با بیان اینکه برای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان باید مشکلات ریشه ای آموزشی حل شود می گوید: در حال حاضر دولت با اجرای این طرح هزینه هایی متحمل شده است بنابراین باید اقداماتی اساسی صورت گیرد. درواقع به گفته او باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه رفع مشکل بیکاری در کشور از مسیر افزایش تولیدناخالص داخلی می گذرد به الزامات افزایش حضور بخش خصوصی در کشور اشاره می کند و می گوید: متاسفانه اقتصاد نفتی و دولتی در کشور از بخش خصوصی کمتر استفاده نمی کند.

رئیس اسبق شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی در ادامه سیاست های حمایتی از شرکت های دانش بنیان را یکی دیگر از راهکاری کاهش بیکاری در کشور عنوان می کند و با اشاره به تجربه موفق یکی از شرکت های ارائه کننده خدمات مسافری در یکی دو سال گذشته می گوید: ورود شرکت های دانش بنیان هم هزینه های کمتری نسبت به سایر راه های اشتغال آفرینی برای دولت دارد و هم اینکه بار سنگین تعهدات دولتی نیز کم می شود.

کاظمی با بیان اینکه حضور شرکت های دانش بنیان هم از لحاظ معنوی و هم مادی قابل توجه است می گوید: این شرکت ها هم سرمایه با خود به همراه دارند و هم اینکه از فکر و خلاقیت آنها نیز می توان بهره برد.

عضو کمیسیون کار و اشتغال دولت نهم با بیان اینکه باید با ایجاد شرایط اقتصادی مناسب، زمینه برای جذب کار فراهم شود به کمبود تکنسین در کشور اشاره می کند و می گوید: عدم تناسب نیازهای صنعت و بازار کار با رشته های آموزشی فارغ التحصیلان موجب شده تا در سال های گذشته شاهد افزایش آمار بیکاران فارغ التحصیل باشیم که این مساله مشکلاتی برای دولت به همراه داشته است. وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور در حال حاضر ظرفیت های زیادی دارد و این مساله به دلیل تغییر در ترکیب جمعیت کشور است می گوید: باید تلاش شود تا مهارت آموزی از دانشگاه ها آغاز شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار