دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی در نظر گرفته است/ بیکاری ۱ میلیون روستایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون صندوق کارآفرینی امید کشور گفت: دولت ۱۸هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اصحابی، معاون صندوق کارآفرینی امید گفت: بخشی از اعتباراتی که در قانون اشتغال و توسعه روستایی به استان تهران اختصاص یافته به 4 بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید سپرده شده تا در قالب طرح های اشتغالزا به روستائیان اعطا شود.

وی افزود: این اعتبارات برای تقویت روستاها و توسعه پایدار و اشتغال پایدار روستایی در تظر گرفته شده که در قالب قانون توسعه اشتغال پایدار روستایی مصوب و به عرصه اجرا رسیده است.

اصحابی ادامه داد: در بررسی صورت گرفته از عملکرد بانک های عامل، در استان تهران عملکرد سه بانک تا حدودی مثبت نبود که یکی از علل آن عدم ارسال طرح های توجیه دار توسط شهرستانها بوده است.
وی تصریح کرد: نقش اول در بررسی و شناسایی طرحها را بخشداران، دهیاران و معتمدین روستاها ایفا می کنند چرا که اعتبارات تحت عنوان اعتبارات کسب و کارها روستایی و عشایری اختصاص پیدا می کند.

اصحابی گفت: از 22 میلیون نفر ساکن مناطق روستایی کشور، حدود یک میلیون بیکار داریم و این در حالی است که جامعه روستایی بعد از چهار دهه انقلاب اسلامی برای اولین بار است که از منابع نظام بانکی بهره مند می شوند.

معاون صندوق کارآفرینی امید افزود: در روستاها دستورالعملی تحت عنوان شورای سیاستگذاری توسعه روستایی نوشته شده که در رأس آن فرماندار و با حضور بخشدار، دهیاران، معتمدین و کارآفرینان روستایی تشکیل می شود.

وی با اشاره به اینکه سه و نیم میلیون نفر در کشور فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند گفت: اغلب این افراد دانش دارند ولی از مهارت بی بهره اند.

اصحابی رتبه کشور در حوزه موانع کسب و کار را 123 جهان اعلام کرد و افزود: مشکلات زیادی در صدور مجوز، مساعدت دستگاهها و … وجود دارد که این‌انر باعث سرگردانی کارآفرینان شده است.

اصحابی تاکید کرد: همه باید پای کار باشیم تا کارآفرین پشت در اتاق مسئولان معطل نماند.صندوق کارآفرینی امید از لحاظ قوانین نظام بانکی انعطاف پذیر است و در چارچوب آیین نامه ها منعطف حرکت می کند.

اصحابی افزود: صندوق کارآفرینی امید از سال 70 راه اندازی شده و با تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد در کل کشور فعالیت کرده و سالانه یک هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کنیم و یکصدهزار نفر از این تسهیلات بهره مند میشوند.

معاون صندوق کارآفرینی امید گفت: پیش بینی می کنیم که با تسهبلات ارائه شده نزدیک 120 هزار فرصت شغلی در سطح کشور ایجاد شود.
وی افزود: معمولاً کسب و کارهای خرد و کوچک را موسسات عامل، کمتر حمایت می کنند چون عمر مفید آنها را کم می کند و تنها نهاد مالی که این ریسک را پذیرفته صندوق کارآفرینی امید است.

اصحابی تصریح کرد: در حال حاضر در 15 استان به مردم وام های مشارکتی با تشکیل شرکت تعاونی پرداخت شده و 108 طرح اجرا شده است.
وی تاکید کرد: با ایجاد اشتغال پایدار در روستاها باید مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد و شعار “روستای بدون بیکار” و “هر روستا یک محصول” محقق شود.

اصحابی گفت: در مجموع دولت 18 هزار میلیارد تومان برای جامعه روستایی و عشایری تخصیص داده که از این میزان 7 هزار میلیارد تومان جذب و 4 هزار میلیارد تومان طرح پذیرفته شده است.استان تهران کمترین جذب اعتبار را در کشور داشته است.

اصحابی اظهار داشت: در حوزه طرح های گلخانه ای، گردشگری، بوم گردی، تولید نرم افزارهای مجازی، صنایع تبدیلی و لبنی و از 100 میلیون تا 4 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می شد که در جامعه روستایی با کارمزد 6 درصد و در روستاهای مرزی 4 درصد با دوره تنفس از یک تا دو سال بازپرداخت می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار