دکترمقتدایی، کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود

دسته ها: اخبار استان اخبار

خوزنیوز: دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق استان های خوزستان و هرمزگان و نماینده دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی با ارسال یادداشتی به این پایگاه خبری کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را اعلام کرد. متن یادداشت مقتدایی در زیر می آید:

دکتر عبدالحسن مقتدایی: تقریباً کلیه ی احزاب مطرح کشور پس از برگزاری هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری متولد شده اند. بدین معنا که یا شخص رئیس جمهور به اراده ی خود و یا افرادی که نقش حلقه ی اول اطرافیان رؤسای جمهور را ایفا می نمودند اقدام به تشکیل و راه اندازی حزب مورد نظر خود نموده اند، احزاب نیز عمدتاً بیانگر دیدگاه های تشکیل دهندگان خود و نه دیدگاه های قاطبه مردم و جامعه بوده اند.

معمولاً هرکدام از احزاب و تشکل های سیاسی در بخش خاص و مورد علاقه ی خود نسبت به سایر بخش ها فعال تر هستند که آن بخش می تواند سیاسی، اقتصادی و … باشد اما تاکنون به لحاظ تعدد و تنوع نیازهای مردم هیچ حزبی نتوانسته است به طور جامع و کامل ابراز وجود نماید، واقعیتی که در خصوص احزاب کشور وجود دارد این است که به جای اینکه افراد احساس کنند پرورده و آموزش یافته ی یک حزب هستند، برعکس تشکیلات و احزاب هستند که پشت سر افراد شاخص و دارای موقعیت در جامعه سنگر می گیرند!

تاکنون در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری روال به گونه ای بود که کاندیداهای معرفی شده برای شرکت در انتخابات توسط افراد معدودی در کشور طرح ، معرفی و تدریجاً نظرات آن افراد معدود به جامعه تعمیم داده می شد، شاید در دوره هایی، رأی مردم به برخی از گزینه ها، به دلیل عدم وجود فرصت کافی برای شناخت و انتخاب کاندیداها بود.

اصولاً مردم در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری با دو محدودیت عمده مواجه هستند، محدودیت نخست عدم توانایی تشکل های سیاسی برای معرفی فردی دارای برنامه ی کامل و جامع در تمامی زمینه ها اعم از سیاست داخلی، خارجی، مباحث اقتصادی، اجتماعی و … است زیرا چنین افرادی اندک هستند و محدودیت دوم شرایط قانونی است که کاندیداها باید از آن برخوردار بوده تا بتوانند شورای نگهبان و دستگاه های نظارتی را برای دارا بودن صلاحیت حضور در انتخابات متقاعد سازند.

محدودیت برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان منجر به تأثیر پذیری رأی مردم از محدودیت ها شده و در نهایت مردم فردی را انتخاب می کنند که شاید دارای ویژگی های متفاوت با گزینه مطلوب و ایده آل آنها باشد اما ناچاراً باید به آن چه که هست اکتفا نمایند.

به رغم وجود چنین محدودیت ها و موانعی، راهکار مناسب برای خروج از چرخه ی طرح کاندیداها از سوی گروه ها و جمع های محدود و بسته این است که به سمت و سوی معرفی افراد متعدد از سوی بدنه جامعه پیش برویم؛ ورود نخبگان نسل جدید و قرار گرفتن آنها در کنار افراد متعلق به بدنه جامعه می تواند منجر به فاصله گرفتن از الگوها و رویه های قدیمی و ناکارآمد در روال معرفی کاندیداها شود و به نتیجه مطلوب که همان معرفی کاندیداها با معیارهای جدید ضمن مدنظر قرار دادن شرایط قانونی است منتهی گردد.

کاندیدای ریاست جمهوری ضمن برخورداری از شرایطی که قانون مشخص نموده است و لزوم تائید صلاحیت وی توسط دستگاه های نظارتی، از ویژگی های بسیار مهم و مکمل دیگر شامل توانایی اتخاذ تصمیمات منطقی، معقولانه و علمی و همچنین جسارت در اجرای تصمیمات باید برخوردار باشد.

گاهی اوقات تصمیماتی منطقی، معقولانه و علمی اتخاذ می گردد اما عدم وجود ویژگی هایی همچون شهامت و جسارت منجر به تعلل در اجرا می شود در حالی که لازمه ی توفیق در امر مدیریت اجرایی کشور که در راس آن رئیس جمهور قرار دارد برخورداری از ویژگی های مذکور در راستای حضوری کاملاً عملیاتی هم در عرصه تصمیم گیری و اجرا و هم در عرصه ی توجه به نقاط مختلف جغرافیایی کشور می باشد.

بنا به دلایل مطروحه ی از پیش گفته شده و درخواست های بی شمار مردم عزیز ساکن در نقاط مختلف کشور و همچنین لزوم ایجاد تغییرات ریشه ای و پیشرفت ملموس، واقعی و عملی در زندگی مردم تصمیم گرفته ام خود را به عنوان یکی از گزینه های کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری درمعرض نقد و بررسی مردم قرار دهم تا این دوره از انتخابات تجربه ای جدید که همان معرفی کاندیداها توسط بدنه و کف جامعه است کسب شود زیرا جامعه دارای افرادی شناخته شده و دارای قابلیت است، معرفی این افراد توسط قاطبه جامعه منجر به تغییر روال معرفی کاندیداها و تحمیل آنها از سوی عده ای خاص به مردم می شود.

با در نظر گرفتن سوابق طولانی خود مانند اشتغال در یکی از مهم ترین و منظم ترین وزارت خانه های کشور یعنی وزارت نفت از قبل و بعد از انقلاب و آشنایی با فعالیت های کاری هم در داخل و هم در خارج از کشور، حضور فعال و مستقیم به مدت 8 سال در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی، 8 سال حضور در مجلس شورای اسلامی و حضور در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مربوط به بازسازی کشور و 3 دوره حضور در خط مقدم جبهه ی اجرایی کشور یعنی استانداری ، در راستای تحقق هدفی تحت عنوان اینکه بدنه جامعه بتواند از بطن خود گزینه معرفی کند در این مرحله تصمیم به قرار دادن خود در معرض نقد و بررسی دارم زیرا اعتقاد دارم رضایت و قضاوت مردم علاوه بر تخصص و تجارب مهم ترین ملاک برای قضاوت و ارزیابی عملکرد افرادی که افتخار خدمت گذاری در هر مسندی را به مردم داشته اند محسوب می شود.

شاید بسیاری از افراد در مناصب مختلف دارای سوابق کاری باشند که نکته ای قابل قبول است اما نکته ی اساسی مورد پذیرش مردم واقع شدن است، اینجانب معتقدم هر آنچه دارم از مردم کسب نموده ام و سرمایه گذاری های مردم در مسیر رشد و ارتقا یافتن امثال بنده نقشی اساسی داشته است، افتخار خدمت گذاری به همین مردم را نیز داشته ام بنابراین قضاوت در مورد موفقیت یا عدم موفقیت عملکرد خود را نیز به مردم واگذار می کنم.

همچنین باید توجه داشته باشیم از بدو پیروزی انقلاب تاکنون در مقاطع مختلف انتخابات ریاست جمهوری، یا به برخی افراد به عنوان تکلیف پیشنهاد کاندیداتوری ارائه شد و یا خود به این نتیجه رسیدند که توانایی قرار گرفتن و فعالیت نمودن در رأس هرم اجرایی کشور را دارند.

بررسی و ارزیابی توانمندی ها به ویژه توانمندی و تخصص در امر مدیریت اجرایی و سوابق یکایک رؤسای جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در جامعه افراد بسیاری با همین میزان توانمندی و حتی شاید بیشتر وجود دارند که چنانچه توسط بدنه جامعه شناسایی شوند شانس حضور در انتخابات ریاست جمهوری را خواهند داشت.

گزینه هایی که توسط جامعه معرفی می شوند الزاماً و اکیداً باید دارای نگاهی کاملاً ملی باشند زیرا اگر نگاه ملی باشد خود به خود موضوعات محلی و منطقه ای نیز مدِّنظر قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب ضمن پاسخگویی به نیازهای مردم عزت و اعتلای کشور نیز حاصل می شود.

خوشبختانه قبل از اعلام و یا حتی اتخاذ تصمیم برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و از مدت ها پیش دست به قلم برده و تمامی خاطرات و زندگی نامه خود از سنین طفولیت تا سال 1392 را در قالب کتابی تحت عنوان از کودک کار تا استاندار، گردآوری، تدوین و منتشر نمودم که این کتاب در مدت زمان کمتر از 4 ماه در آستانه چاپ ششم قرار دارد.

کتاب دیگری نیز شامل برهه ی زمانی سال 1392 تا 1395 تحت عنوان پشت پرده؛ از اصلاحات تا اعتدال تدوین نموده ام که با صراحت و شفافیت کامل بیانگر مواضع سیاسی و اجرایی بنده است، این کتاب در مرحله اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امیدوارم مجوز انتشار آن به زودی صادر شود.

در این مرحله آمادگی خود برای در معرض نقد و بررسی قرار گرفتن توسط مردم و دریافت نقطه نظرات آنها در خصوص کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نموده و پس از جمع بندی نظرات موافق، مخالف و مثبت یا منفی عزیزان در سراسر کشور و تا قبل از موعد ثبت نام برای انتخابات تصمیم نهایی خود را اعلام می نمایم.

بدیهی است در مصاحبه ها و گفت وگوهای آتی و در زمان قانونی نسبت به ارائه نقطه نظرات ویژه و خاص خود اقدام خواهم نمود.

اخبار استان اخبار