رئیس اتاق تعاون : بخش تعاون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس اتاق تعاون : بخش تعاون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است

نشست مشترک هیات رئیسه اتاق تعاون، مدیران عامل اتحادیه و جمعی از روسای اتاق های تعاون سراسر کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه فراکسیون تعاون برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در نشست سه شنبه ؛ بهمن عبداللهی گزارش مبسوطی از وضعیت بخش تعاون به رئیس مجلس ارائه کرد و گفت: بخش تعاون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.
رئیس اتاق تعاون ایران، با بیان اینکه بخش تعاون یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور محسوب می شود،گفت: در شرایط کنونی ۱۰۰ هزار تعاونی فعال درکشور وجود دارد که متاسفانه در ۵ سال اخیر فعالیت یک سوم آنها متوقف شده است. از طرف دیگر براساس آمارها هم اکنون حدود ۱۳ میلیون نفر در تعاونی ها عضو بوده و ۲۵ میلیون نفر از این طریق مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد : همچنین طبق آمارها ۵۲ درصد از تعاونی ها در حوزه کشاورزی،تولیدی، صنعتی، ۳۱ درصد از تعاونی ها درحوزه خدمات و ۱۷ درصد از این بخش در حوزه توزیع مشغول به کار هستند. از طرف دیگر ۸۰ درصد از بخش کشاورزی دراختیار بخش غیردولتی بوده که از این میزان ۷۰ درصد از این بخش را تعاونی ها اداره می کنند.همچنین ۷۵ درصد از حمل و نقل درون شهری و برون شهری ، بخشی از تولید دام و طیور، لبنیات و شرکت های دانش بنیان تحت مدیریت تعاونی هاست.
رئیس اتاق تعاون ایران در بخش دیگری به سهم تعاون در صنعت حمل و نقل اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۵ درصد حمل و نقل درون شهری و برون شهری با بخش تعاون انجام می شود.
عبداللهی در ادامه به تشریح بزرگ ترین مشکلات بخش تعاون پرداخت و گفت : عدم اجرای قوانین مرتبط با بخش تعاون مهم ترین و عمده ترین مشکل بخش تعاون است.
رئیس اتاق تعاون افزود: حضور جدی و پررنگ بخش دولتی در اقتصاد کشور، موضوع مهمی است که تبعات آن بخش تعاون را متاثر کرده و حضور پررنگ تا جایی است که دولت حتی در امور جزئی بخش تعاون نیز دخالت می کند.
وی نظام بانکی را سومین معضل بخش بیان کرد و گفت : بخش تعاون تنها یک بانک تخصصی دارد که سرمایه اندک این بانک، کفایت حمایت از تمام بخش را نمی دهد.
عبداللهی حضور نماینده پارلمان تعاون را در صحن مجلس خواستار شد و گفت: در تدوین قوانین مرتبط بخش تعاون از نظر بخش تعاون نیز استفاده شود.
در این نشست همچنین بهرامی رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی گفت : در سال ۹۴ حدود ۴۷۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما متأسفانه این آمار بعد از آن ۱۵۸ هزار نفر ریزش داشته است،از طرف دیگر برای حمایت از کالای ایرانی نیاز به یارانه نمایشگاهی است که باید مبلغی تامین شود.
همچنین در این جلسه ؛خلیل زاده مدیر عامل اتحادیه مرزنشینان کشور و رئیس اتاق تعاون تهران، گفت: در ۱۷ استان مرزی ۱۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می کنند اما متأسفانه مشکلاتی به وجود آمده که این مسئله موجب بسته شدن شرکت هایمان شده است.
همچنین ؛ قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و دامپروری اتاق تعاون در این نشست گفت : هم اکنون در بخش کشاورزی حدود ۲۵ هزار شرکت تعاونی و ۲۰ اتحادیه ملی تعاونی در این حوزه فعال هستند، حال در شرایط کنونی این بخش با مشکلات بسیاری از جمله تغییرات اقلیمی،گرمازدگی، آفات و بیماری ها روبروست که باید برای حل آن ها تلاش کرد.
در این نشست همچنین خاکفرجی مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی مسکن کارکنان دولت، فاضلی مدیر عامل اتحادیه شرکت های صنایع آلومینیوم کاران در ساختمان ایران، توضیحاتی را درباره موانع بخش تولید و صنعت همچنین مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان،مطرح کردند لازم به اشاره است تهمینه دانیالی مشاور رئیس اتاق تعاون در امور بانوان، نیز توضیحات مبسوطی در خصوص نقش بانوان در حوره تعاون، میزان اشتغالزایی تعاونی ها برای بانوان و مشکلات سرمایه گذاران در حوزه مسکن ارائه کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار