راهنمای تعویض اپراتور در طرح ترابردپذیری

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

بالاخره طرح ترابردپذیری یا تعویض اپراتور تلفن‌همراه مراحل آزمایشی و تست‌های فراوان را طی کرد و اکنون همه مشترکان اپراتورهای همراه کشور (به‌جز مشترکان تالیا و منطقه آزاد کیش) می‌توانند بدون مراجعه حضوری، ضمن محفوظ نگه داشتن شماره تلفن‌همراه خود، از اپراتوری به اپراتور دیگر نقل مکان کرده و از خدمات اپراتور جدید بهره‌مند شوند.

با ما همراه شوید تا با روش انجام این کار به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری آشنا شوید.

شاید بد نباشد مروری داشته باشیم به تعاریف پایه‌ای که لزوما هنگام خواندن ادامه این مطلب با آنها سر و کار خواهید داشت.

اپراتور پایه: همان اپراتوری که روز اول سیمکارت را در اختیارتان قرار داده و مدارک هویتی شما مبنی بر مالکیت سیمکارت شما را در بانک اطلاعاتی خود ثبت کرده است. به‌عبارت دیگر چنانچه از هر اپراتوری به اپراتور دیگر نقل مکان کنید، همان اپراتوری که برای اولین بار سیمکارت شما را ثبت کرده به‌عنوان اپراتور پایه منظور می‌شود.

اپراتور فرستنده (مبدا): مهم نیست اپراتور پایه شما چه باشد، چراکه ممکن است هنگام ارسال درخواست ترابرد شماره، از خدمات اپراتور دیگری استفاده کنید. پس هر اپراتوری که در حال حاضر از خدمات آن استفاده می‌کنید، اپراتور فرستنده یا اپراتور مبدأ شما خواهد بود.

اپراتور پذیرا (مقصد): اپراتور مقصد معرف اپراتوری است که قصد دارید پس از انجام عملیات ترابرد شماره تلفن‌همراه خود، از خدمات آن بهره‌مند شوید. همان‌طور که در مطالب پیشین نیز اشاره کردیم حتما پیش از ارسال درخواست برای اپراتور مقصد، همه تعرفه‌ها، خدمات و امکانات موجود در اپراتور مقصد را ارزیابی کرده سپس نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

مراحل انجام کار

برای ارسال درخواست ترابرد شماره تلفن‌همراه روش‌های متعددی توسط اپراتورها پیش‌بینی شده است.

مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها و مراکز امور مشترکان، تماس با مراکز تماس و پشتیبانی هر اپراتور و استفاده از فرم آنلاین روی سایت اینترنتی هریک از اپراتورها برخی از این روش‌ها به‌شمار می‌رود که باتوجه به غیرحضوری بودن روش آخر و استفاده هوشمندانه کلیک از روش‌های الکترونیکی، شما را با مراحل ارسال درخواست ترابرد شماره با این روش آشنا می‌کنیم.

قدم اول: مراجعه به سایت اپراتور پذیرا

هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل، فرمی را به‌صورت آنلاین در اختیار مشترکان دیگر اپراتورها قرار داده‌اند تا با تکمیل آن بتوانند درخواست اولیه خود را برای اجرای طرح ترابرد شماره ارسال کنند. این فرم در هر سه اپراتور از لینک‌های زیر قابل دسترسی است:

MCI: https://join.mci.ir

Irancell: https://irancell.ir/Portal

Rightel: https://www.rightel.ir/mnp

توجه داشته باشید درخواست ترابرد شماره برای اپراتور مقصد ارسال می‌شود و شما هیچ درخواستی را برای اپراتور فعلی خود ارسال نمی‌کنید.

قدم دوم: تائید هویت و دریافت سیمکارت جدید

پس از تکمیل اطلاعات موجود در فرم‌های مرحله اول و ارسال درخواست ترابرد به اپراتور پذیرا، تقریبا روال کار مشخص بوده و همه چیز به ترتیب انجام می‌شود. در این مرحله برای آن‌که درخواست شما از طرف فرد دیگری ارسال نشده باشد به روش‌های مختلف (درحال حاضر از طریق ارسال پیام کوتاه) هویت شما تائید شده و درخواست شما روند اجرایی خود را طی می‌کند. چنانچه سیمکارت شما دارای مالکیت حقوقی نباشد یا شرایط خاصی برای آن تعریف نشده باشد و مشکلات دیگری همچون مسدود بودن سیمکارت و… نیز وجود نداشته باشد، درخواست مورد تائید قرار گرفته و اپراتور مقصد، اقدامات لازم برای ارسال سیمکارت جدید به شما را آغاز می‌کند. درحال حاضر سیمکارت جدیدی که توسط اپراتور مقصد در اختیار شما قرار می‌گیرد رایگان بوده و تحویل آن نیز توسط پست، پیک یا دیگر روش‌های مورد استفاده هریک از اپراتورها به‌صورت رایگان انجام می‌شود (ممکن است تحویل سیمکارت جدید پس از طی کردن مرحله 3 انجام شود.)

قدم سوم: تائید درخواست در سازمان تنظیم مقررات

در ادامه پس از طی موفقیت‌آمیز مراحل ارسال درخواست، نوبت به تائید هویت و اصالت درخواست توسط سازمان تنظیم مقررات می‌رسد. شما روی سیمکارت فعلی خود پیام کوتاهی از این سازمان دریافت می‌کنید و باید حداکثر تا 24 ساعت پاسخ موردنظر برای تائید درخواست ترابرد شماره را ارسال کنید، چراکه در غیر این‌صورت درخواست شما در همین مرحله رد شده و روند اجرایی آن متوقف می‌شود. با تائید درخواست، شناسه ترابرد در اختیار شما قرار می‌گیرد که با کمک آن می‌توانید با استفاده از فرم‌های موجود در سایت هریک از سه اپراتور، وضعیت ترابرد شماره تلفن‌همراه خود را پیگیری کنید.

قدم چهارم: تسویه‌حساب با اپراتور فرستنده

در صورتی‌که سیمکارت شما دائمی باشد صورتحساب خدمات دریافتی تا پیش از ترابرد شماره برای شما صادر شده و مهلتی 24 ساعته برای پرداخت آن به شما اختصاص داده می‌شود. در صورتی‌که عملیات پرداخت را با موفقیت انجام دهید درخواست شما به مرحله بعد رفته و در غیر این‌صورت اپراتور فرستنده می‌تواند مانع از اجرای درخواست شما شود و به‌این‌ترتیب درخواست رد می‌شود.

قدم پنجم: دریافت پیام اجرای ترابرد

تنها کار باقیمانده این است که چند روز صبر کنید. سیمکارت‌های اعتباری حداکثر 3 یا 4 روز و سیمکارت‌های دائمی حداکثر 5 تا 6 روز زمان لازم دارند تا مراحل ترابرد شماره را با موفقیت به اتمام برسانند. در پایان، پیام کوتاهی برای شما ارسال می‌شود که پس از ارسال این پیام و اطلاع‌رسانی از اتمام روند ترابرد شماره، سیمکارت فعلی شما غیرفعال شده و سیمکارت جدیدی که توسط اپراتور پذیرا در اختیارتان قرار گرفته فعال می‌شود (طبق گفته کارشناسان اپراتورها در گفت‌وگو با کلیک، ممکن است پس از غیرفعال شدن سیمکارت شما بین یک تا 60 دقیقه طول بکشد تا سیمکارت جدید فعال شود.)

سوالات متداول

انصراف از ترابرد شماره: شما در هر لحظه (پیش از اجرای ترابرد و پس از ترابرد شماره) می‌توانید درخواست انصراف و بازگشت به اپراتور پایه را ارسال کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دو بار در سال مجاز به ترابرد شماره هستید و در صورتی‌که پیش از اتمام ترابرد شماره و فعال شدن سیمکارت جدیدتان، درخواست خود را لغو کنید، ترابردی برای شما منظور نشده و 2 مرتبه در سال برای شما محفوظ می‌ماند، اما در صورتی‌که ترابرد به‌طور کامل اجرا شود و قصد بازگشت به اپراتور پایه را داشته باشید یک مرتبه از ترابردهای مجاز شما کاسته می‌شود.

خوشبختانه شرط حداقل حضور 90 روز در اپراتور پذیرا برداشته شده و شما می‌توانید بدون هیچ شرطی به اپراتور پایه بازگردید.

اطلاعات ذخیره شده در سیمکارت: با اجرای ترابرد شماره، سیمکارت جدیدی در اختیار شما قرار می‌گیرد و این به آن معناست که همه اطلاعات ذخیره شده در سیمکارت قبلی حذف شده و سیمکارت قبلی غیرفعال می‌شود. شماره تلفن‌همراه شما تغییری نمی‌کند، اما همه سرویس‌های ارزش افزوده و سرویس‌های دیگر فعال روی شماره شما که توسط اپراتور پایه ارائه شده‌اند، غیرفعال شده و فقط پیام‌های دولتی و سیستم بانکی کشور به‌صورت فعال روی شماره تلفن‌همراه شما باقی می‌ماند.

درخواست‌های رد شده توسط اپراتور: چنانچه درخواست ترابرد شما توسط اپراتور پذیرا رد شد می‌توانید به‌راحتی با تماس با مرکز امور مشتریان اپراتور مقصد، مشکل موجود را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

تغییر مالکیت: تغییر مالکیت شماره تلفن‌همراه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که به اپراتور پایه بازگردید. پس چنانچه قصد دارید مالکیت سیمکارت خود را واگذار کنید، پیش از هر اقدامی باید درخواست لغو ترابرد شماره و بازگشت به اپراتور پایه را برای اپراتور فعلی ارسال کنید.

تعداد شماره‌ها در هر اپراتور: با توجه به این‌که هر شخص در هر اپراتور حداکثر 10 سیمکارت فعال را می‌تواند به‌خود اختصاص دهد، در صورتی قادر به ترابرد شماره خود به اپراتور مقصد خواهید بود که در آن اپراتور کمتر از 10 شماره فعال را به نام خود ثبت کرده باشید.

اخبار فناوری اخبار