راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

دسته ها: مطالب آموزشی

راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

در دوره ای به سر می بریم که امکانات شهری با استفاده از فناوری اطلاعات به سمت الکترونیکی شدن پیش می روند. کارت های ملی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و سازمان ثبت احوال کشور طی فراخوانی از جمیع مردم درخواست کرده است تا برای تغییر کارت های ملی خود به کارت هوشمند ملی اقدام کنند.

به گزارش دیجیاتو، کارت های هوشمند ملی با استفاده از تراشه حافظه ای که روی آن ها قرار داده شده، مجموعه ای از اطلاعات شخصی فرد را روی خود ذخیره می کنند و به دلیل تمهیدات امنیتی ویژه ای که برای این کارت ها در نظر گرفته شده به راحتی قابل جعل نیستند.

در همین رابطه شناسایی الکترونیکی و استفاده از اطلاعات بیومتریک همچون اثر انگشت و امضای دیجیتال موجب کاهش قابل ملاحظه تقلب در شناسایی می‌ شود.

این بدان معناست که به هنگام استفاده از کارت و قابلیت های اثر انگشت آن صاحب کارت هوشمند باید حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که به هنگام ثبت‌ نام در کارت ذخیره شده است، مقایسه و تطبیق داده شود. برای پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی می بایست به سامانه کارت هوشمند ملی مراجعه نمایید.

لطفاً قبل از اقدام به ثبت نام، متن زیر را بطور دقیق مطالعه نموده و در صورت داشتن شرایط ذکر شده نسبت به انجام ثبت نام اقدام فرمائید.

واجدین شرایط:

کلیه اتباع ایرانی بالای 15 سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار هستند و تاکنون (کارت شناسائی ملی/کارت هوشمند ملی) دریافت ننموده اند. (کارت اولی ها)
کسانی که کارت شناسایی ملی خود را مفقود نموده و یا یکی از اقلام اطلاعاتی مندرج روی کارت شناسایی ملی خود را تغییر داده اند از قبیل (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نام پدر)

توجه 1: حضور متقاضی در دفتر ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است. ضمناً نظر به این که در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکس برداری مستقر می باشد پیشنهاد می شود با آمادگی کامل مراجعه فرمایید.

توجه 2: هزینه صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه دولتی مبلغ 000‚200 ریال است که در زمان پیش ثبت نام روی پورتال مربوطه به صورت الکترونیکی دریافت می گردد .

همچنین هزینه تکمیل مراحل درخواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت، حداکثر مبلغ 000‚90 ریال برای کلان شهرها (و برای سایر شهرها با تصویب کارگروه مربوطه) بوده و چنانچه تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرد، مبلغ 000‚20 ریال جداگانه دریافت می گردد.

شایان ذکر است که تکمیل فرم درخواست یا تحویل کارت در ادارات سازمان بدون اخذ هزینه خواهد بود. ضمناً در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانید موارد را از طریق تماس با شماره تلفن های ذیل پیگیری فرمایید:

تلفن رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت 61912222-(021)
تلفن رسیدگی به امور دفاتر پستی 84470000 -(021)
تلفن رسیدگی به امور ثبت احوال 66742876-(021) – 66710270-(021)

در ادامه با شما هستیم تا مراحل تکمیل پیش ثبت نام را قدم به قدم با یکدیگر مرور کنیم:

راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

1– در صفحه اصلی سامانه کارت هوشمند ملی پس از مطالعه نکات مهم روی گزینه ثبت نام واقع در سمت راست صفحه کلیک کنید.
پس از آن وارد صفحه ثبت نام می شوید. پیش از پر کردن فرم ثبت نام لطفاً به نکاتی که در ادامه (این نکات در بالای صفحه ثبت نام نیز قابل مشاهده است) ذکر می شود توجه نمایید:

اگر قبلاً کارت هوشمند ملی دریافت نموده اید و به دلیل مفقود شدن و یا تغییر اطلاعات هویتی، درخواست صدور مجدد کارت خود را دارید، می بایست به نزدیکترین اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه نمایید.
در فرم ثبت نام، درج اقلام * دار اجباری است .
برای مشاهده نحوه پر کردن هر قسمت (فیلد)، نشانگر ماوس را روی آیکن آبی رنگ علامت سؤال قرار دهید.
اطلاعات دقیقاً مطابق شناسنامه/کارت شناسایی ملی تکمیل گردد.
تعرفه قانونی ثبت نام صدور کارت هوشمند ملی مبلغ 200,000 ریال است. این مبلغ پس از انتخاب گزینه پرداخت اینترنتی و ورود اطلاعات کارت بانکی متصل به شبکه شتاب، از حساب صاحب کارت کسر خواهد شد.
درصورتی که نوبت گیری بلافاصله پس از تایید اطلاعات انجام نگیرد، شما می توانید در زمان دلخواه با مراجعه به بخش «نوبت گیری» در سامانه پورتال با وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

2- اطلاعات خواسته شده در فرم زیر را با دقت و با استفاده از اطلاعات درج شده در شناسنامه خود پر کنید. توجه داشته باشید که پر کردن بخش های * دار الزامی است. در نهایت عبارت امنیتی را وارد کنید و روی دکمه ثبت ضربه بزنید.

راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

3- با گذر از مرحله بالا صفحه مرور فرم پر شده برایتان باز می شود. در صورتی که بخشی از فرم را به اشتباه پر کرده اید به راحتی روی دکمه ویرایش اطلاعات کلیک کنید و به اصطلاح بخش مورد نظر بپردازید. در غیر این صورت روی دکمه ثبت نهایی ضربه بزنید.

راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

4- پس از تکمیل مرحله 3 به مرحله 4 می رسید. در این مرحله پس از کلیک روی دکمه پرداخت اینترنتی وارد سامانه بانکداری شده و باید مبلغ مورد نظر را واریز کنید. لازمه انجام این کار داشتن کارت عابر عضو شتاب و رمز دوم است.

در پایان اگر تمامی مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید و واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی باشید، پس از دریافت کد رهگیری به صورت خودکار به صفحه نوبت گیری منتقل خواهید شد. در غیر این صورت کافیست از طریق صفحه اصلی سامانه کارت هوشمند ملی و پنل سمت راست آن روی گزینه نوبت گیری کلیک کنید.

راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

5- با وارد کرد شماره ملی و کد رهگیری که در اختیارتان قرار دارد می توانید امکان نوبت گیری را بررسی نموده و در صورت تأیید برای نوبت گیری و انتخاب دفتر و زمان مراجعه اقدام کنید

راهنمای گام به گام پیش ثبت نام اینترنتی کارت‌های هوشمند ملی + عکس

6- با تکمیل مرحله 5 وارد این مرحله می شوید. در مرحله فوق باید استان و شهرستان خود را انتخاب و ضمن مشخص کردن نوع دفتر، اولویت زمانی و مکانی خود را نیز تعیین نمایید. در پایان، مراحل ثبت نام شما به اتمام می رسد و با ضربه زدن روی دکمه چاپ می توانید رسید خود را دریافت کنید. به هنگام مراجعه به دفاتر ذیربط ارائه رسید الزامی است.

در خصوص نوبت گیری باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

چنانچه بلافاصله پس از دریافت کد رهگیری، مرحله نوبت گیری توسط متقاضی انجام نپذیرد، حداکثر فرصت مجاز برای انتخاب دفتر و زمان مراجعه، دو ماه می باشد.
چنانچه متقاضی پس از اخذ نوبت، در زمان مقرر به دفتر تعیین شده مراجعه ننماید، حداکثر تا 4 روز مجاز به نوبت گیری مجدد نیست.

همچنین توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست:

در صورت فراموش کردن کد رهگیری از طریق صفحه اصلی سامانه کارت هوشمند ملی، انتخاب گزینه بازیابی کد رهگیری از پنل سمت راست صفحه و در اختیار داشتن شماره ملی و تاریخ تولد می توانید کد رهگیری خود را بازیابی نمایید.
اگر پیش از این ثبت نام کرده‌ اید ولی پرداخت آن را انجام نداده‌ اید باید از طریق لینک «ویرایش ثبت‌ نام قبلی» اقدام کنید و بعد از وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد وارد فرم خود شده و سپس با کلیک روی دکمه «ثبت نام نهایی» وارد صفحه پرداخت شوید.

در نهایت پیش ثبت نام اینترنتی کارت هوشمند ملی شما پایان می پذیرد و باید در زمان معین شده به دفتر مورد نظر مراجعه و مراحل دریافت کارت هوشمند ملی خود را تکمیل نمایید.

مجددا تأکید می کنیم که اگر در حین تکمیل فرم پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی متوجه اشتباه تایپی شدید، حتما از گزینه ویرایش استفاده کرده و اشتباه خود را تصحیح کنید.

همچنین متقاضیان قادر هستند با انتخاب گزینه مشاهده وضعیت از طریق پنل سمت راست در صفحه اصلی سامانه کارت هوشمند ملی و وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد خود از وضعیت درخواست شان مطلع شوند. دریافت کارت هوشمند ملی برای تمام شهروندان ایرانی الزامی است، پس توصیه می کنیم هر چه زودتر اقدام کنید.

مطالب آموزشی