راههایی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات کامپیوتر

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

همه زندگیتان در یک صفحه روشن و درخشان روی میز کارتان است. اسناد، شماره‌های حساب، پسوردها، فیش‌ها، اطلاعات مالی و … همه آنها به صورت دیجیتال در کامپیوترتان ذخیره شده‌اند. اما تنها مشکل این اطلاعات مهم و محرمانه در کامپیوترتان این است که بفهمید چطور می‌توانید امنیت آنها را حفظ کنید.

به نقل از گروه اینترنتی پرشین استار ، در ادامه ایمیل به 6 راه برای امن نگه داشتن همه اطلاعاتی که برایتان مهم است اشاره می‌کنیم. ظاهرا دیگر نیازی به مشاوره با خدمات فناوری اطلاعات ندارید.

1. از رمز عبور استفاده کنید.

گزینه حفاظت رمز عبور را روی کامپیوترتان فعال کنید. به این طریق، وقتی بخواهید لحظاتی کامپیوترتان را ترک کنید، برای دسترسی دوباره به آن، می‌بایست دوباره رمز عبور را وارد کنید. این کمک می‌کند از اطلاعاتی که روی کامپیوترتان است دربرابر کسان دیگری که نباید به آنها دسترسی داشته باشند، محافظت شود.

مرتباً رمز عبورتان را تغییر دهید، نه فقط رمز وارد شدن و دسترسی به کامپیوتر بلکه رمز وارد شدن به هرکدام از حساب‌های آنلاینتان. اگر به طور اتفاقی یک نفر رمز عبورتان را ببیند، می‌تواند دسترسی نامحدودی به کامپیوتر یا حساب‌های آنلاین شما داشته باشد. با تغییر مرتب و مداوم از این خطر جلوگیری می‌کنید.

از یک رمز عبور برای دو حساب مجزا استفاده نکنید. همانطور که ذکر کردیم، ایجاد تغییر مداوم برای رمز عبورتان به محافظت از تمامی حساب‌هایتان کمک می‌کند. وقتی یک نفر یکی از رمزهایتان را بداند، آخر دنیا نیست. اما اگر آن رمزعبور را برای حساب‌های دیگرتان هم استفاده کرده باشید، دیگر دچار مشکل شده‌اید.

رمز عبور می‌تواند راه قابل‌اعتمادی برای محافظت از کامپیوترتان باشد، اما نباید تنها راه شما باشد. آنها خیلی زود دچار مشکل می‌شوند و راه‌هایی هم برای پیدا کردن آنها وجود دارد. پس دقت کنید که مراحل احتیاطی زیر را هم برای محافظت از کامپیوتر و حساب‌هایتان به کار گیرید، و تنها به رمز عبور بسنده نکنید.

2. یک مرورگر اینترنت متفاوت انتخاب کنید.

امروزه برای انتخاب مرورگر اینترنت گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. مَک مرورگر سافاری را در خود دارد، ویندوز اینترنت اکسپلورر را و گوگل مرورگر کروم، موزیلا، فایرفاکس را دارد و این لیست همینطور ادامه پیدا می‌کند. استفاده از یک مرورگر متفاوت برای یک هدف متفاوت ایده بدی برای محافظت از اطلاعاتتان نیست. ممکن است به تماشای ویدئو علاقه داشته باشید، این کار را مثلاً با کروم انجام دهید. شاید دوست داشته باشید کتاب‌های آنلاین را مطالعه کنید، این کار را با سافاری انجام دهید. برای وب‌گردی‌های روزمره‌تان هم از فایرفاکس استفاده کنید.

همانطور که می‌بینید اسمی از اینترنت اکسپلورر در مثال‌هایمان نیاوردیم. این کار عمدی بود زیرا اینترنت اکسپلورر برای امنیت کامپیوترتان تاحدی تهدید محسوب می‌شود. اگر ویروسی از طریق اینترنت اکسپلورر وارد کامپیوترتان شود، ممکن است تخریب عمومی برای کل سیستمتان به همراه داشته باشد. با استفاده از سایر مرورگرها، اطلاعاتتان را امن‌تر نگه خواهید داشت.

3. نرم‌افزار آنتی‌ویروس نصب کنید.

این کار را باید به محض خرید کامپیوترتان انجام دهید. سعی کنید ایمن‌ترین نرم‌افزار آنتی‌ویروس موجود را تهیه کرده و آن را روی سیستمتان نصب کنید.

نرم‌افزار آنتی‌ویروس را باید به‌روز نگه دارید. وقتی جدیدترین نسخه نرم‌افزار را داشته باشید، بهترین محافظت از حافظه کامپیوتر و ایمیل‌تان انجام خواهد گرفت. ویروس‌ها راحت‌تر به این دو جا وارد می‌شوند.

اگر نمی‌دانید ویروس چیست، اجازه بدهید برایتان توضیح دهیم. ویروس هر چیزی است که برای خراب کردن عملکردهای طبیعی کامپیوترتان به آن فرستاده می‌شود یا باعث می‌شود هکرها به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. ویروس‌ها هر کاری از خاموش کردن کامپیوتر تا به طور کل از بین بردن حافظه کامپیوترتان می‌توانند انجام دهند تا به همه اطلاعات شخصی و مالی که در کامپیوترتان ذخیره شده است، دسترسی پیدا کنند.

بهترین دفاع شما در مقابل یک ویروس: قبل از اینکه اصلاً بتوانند وارد کامپیوترتان شوند، یک آنتی‌ویروس روی سیستمتان نصب کنید. دومین دفاع: قبل از باز کردن هر ایمیل، حتماً بگذارید آنتی‌ویروس آن را چک کند. قبل از باز کردن یا دانلود هر ایمیل بگذارید آنتی‌ویروس محتوای آن را چک کند.

4. یک فایروال نصب کنید.

این یک اقدام طبیعی بعد از نصب نرم‌افزار آنتی‌ویروس است. فایروال به عنوان یک سد عمل می‌کند تا هر نیروی مخرب (بالاخص ویروس‌ها) را از کامپیوترتان دور کند. وقتی ویروسی وارد کامپیوترتان می‌شود، فایروال از انتشار آن جلوگیری کرده و نمی‌گذارد صدمه‌ای به دیگر بخش‌های سیستم وارد کند.

مهمتر از همه اینکه یک فایروال همه محتوایی که وقتی الاین هستید، از شبکه وارد کامپیوتر شما می‌شوند را فیلتر می‌کنند. به هر اطلاعاتی که فایروال آن را مخرب فرض کند، اجازه ورود داده نمی‌شود. همچنین محتوای ایمیل‌هایی که به شما داده می‌شود را نیز بلاک می‌کند.

5. مرتباً از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اگر اطلاعات مهمی را روی کامپیوترتان ذخیره می‌‌کنید، به طور مرتب از آن پشتیبان بگیرید. بسیاری از سیستم‌های عامل، برنامه‌های داخلی برای پشتیبانی اطلاعات دارند که از اطلاعاتتان به طور روزانه پشتیبان می‌گیرند.

برای گرفتن پشتیبان یک ابزار ایمن انتخاب کنید. یک حافظه خارجی با رابط فایروایر بهترین انتخاب شماست. فایروایر ایمن‌تر از USB است اما همه کامپیوترها فایروایر را پشتیبانی نمی‌کنند. این ابزار خارجی را در محلی ایمن نگهداری کنید، مثلاً یک کمد یا کشوی قفل‌دار. اطلاعات شخصی‌تان را باید کاملاً شخصی نگه دارید و از آن مثل ارزشمند‌ترین دارایی‌تان محافظت کنید.

6. آماده باشید.

شاید عملی‌ترین این راهکارها، آماده‌سازی خودتان برای یک تخریب شبکه‌ای یا حمله ویروسی باشد. لیستی از خدمات پشتیبان، متخصصین فناوری اطلاعات و برنامه‌های ریکاوری اطلاعات در دست داشته باشید تا اگر اتفاق بدی افتاد از آنها استفاده کنید. این اطلاعات را روی کامپیوتر ذخیره نکنید–چون در واقع اورژانسی به آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

اگر اتفاقی افتاد، اقداماتی که برای درست کردن آن انجام داده‌اید را و اینکه موثر بوده‌اند یا نه به خاطر داشته باشید و یادداشت کنید. این اسناد در صورت بروز دوباره مشکلی دیگر کمکتان خواهد کرد.

اگر اتفاق بدی برای کامپیوترتان افتاد نترسید. متخصصین کامپیوتر به همین درد می‌خورند و می‌توانند مشکلتان را حل کنند. و تا زمانیکه نسخه پشتیبان از همه اطلاعاتتان داشته باشید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

اینکه بدانید چطور اطلاعاتتان را امن نگه دارید اولین قدم در امنیت تکنولوژی و یک راهکار شبکه‌ای کوچک است. اگر اطلاعاتی برایتان مهم است، مطمئناً نمی‌خواهید کسی از آن مطلع شود و به آن دسترسی داشته باشد. پس از نکات این مقاله برای محافظت از اطلاعاتتان استفاده کنید!

اخبار فناوری اخبار