راهکار مناسب برای جهش کسب‌ و کارهای نوپا

دسته ها: مطالب آموزشی

راهکار مناسب برای جهش کسب‌ و کارهای نوپا

امروزه بازار شرکت‌های کوچک با اهداف بزرگ (استارت‌آپ‌ها) بسیار داغ شده است. یکی از دغدغه‌های مهم این‌گونه شرکت‌ها رشد و رسیدن به موقعیت مناسب در بازار است.

این‌که در ذهن خود دنبال رشد کسب‌وکار باشید اصلا موضوع بدی نیست، اما باید دقت داشته باشید رشد سریع و بدون برنامه‌ریزی ممکن است به بزرگ‌ترین مشکل کسب‌وکار شما بدل شود. مطمئنا این‌که بتوانید رشد کنید و کسب‌وکاری قوی‌تر چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ وسعت خدمات قابل ‌ارائه داشته باشید بسیار وسوسه‌انگیز است، اما آیا واقعا آماده چنین کاری هستید؟

چهار نکته اساسی می‌تواند شما را در رسیدن به رشد موفق کمک کند که عبارت‌است از: راهبرد، افراد، اجرا و جاه‌طلبی. هرکدام از موارد بیان ‌شده باید به‌ اندازه خود بزرگ و آماده‌ شده باشد تا بتوانید رشدی موفق در کسب‌وکار خود داشته باشید. در ادامه نحوه بررسی هر یک از موارد بیان‌شده را شرح می‌دهیم.

برای رشد کسب‌وکار یک راهبرد داشته باشید

یک جمله قدیمی می‌گوید: «اگر در آماده شدن شکست بخورید، آماده شکست خوردن هستید» این جمله ساده نشان می‌دهد آماده بودن برای هر کاری بسیار بااهمیت است و می‌توان گفت آماده بودن و شکست نخوردن لازم و ملزوم یکدیگر است. برای رشد کسب‌وکار باید آماده بود و این آمادگی تنها با داشتن یک راهبرد مشخص برای رسیدن به رشد مناسب میسر می‌شود. حتی اگر نمی‌توانید تمام هدف‌های خود را برنامه‌ریزی کنید حداقل باید یک برنامه مشخص برای مواردی که قرار است به آن برسید داشته باشید. این برنامه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

نیروی انسانی

توسعه محصول و بزرگ شدن

چگونگی شناخت اهرم‌های کلیدی مشارکت

مدیریت سرمایه‌ها و جذب سرمایه‌گذاران

یک طرح مستند برای ورود به بازار

صحبت و مشورت با افرادی که قبلا این مسیر را گذرانده‌اند و اکنون به رشدی مناسب در کسب‌وکار خود رسیده‌اند، می‌تواند بهترین گزینه برای رسیدن به یک برنامه قوی باشد. در ضمن داشتن چنین برنامه‌ای به کسب‌وکار شما کمک می‌کند در مسیر مشخص قدم بردارید و به‌مرور و طبق یک برنامه مشخص به رشد مدنظر برسید. درواقع وجود چنین برنامه‌ای می‌تواند موجب شفاف‌تر شدن اهداف و مسیر دسترسی به آنها شود. در انتها باید گفت درصورتی‌ که در حال گسترش با سرعت بسیار پایین هستید، گفتن «نه» به رشد کسب‌وکار می‌تواند یکی از بهترین راهبردها باشد، چون زمانی که شما قصد ندارید رشدی محسوس در کسب‌وکار خود داشته باشید انجام چنین کار و برنامه‌ریزی برای آن می‌تواند به روند کنونی کسب‌وکارتان لطمه بزند.

یک هسته مرکزی قوی بسازید

شاید در سال‌های دور نیروی انسانی از اهمیتی کم برخوردار بود، چرا که در کسب‌وکارها معمولا از خلاقیت نیروی انسانی استفاده نمی‌شد و در واقع نیروی انسانی بخشی از یک کار مشخص بود؛ اما امروزه حضور افراد خلاق با تفکرات پویا ارزشمندترین منبع کسب‌وکار خواهد بود، بنابراین حضور چنین افرادی در هسته مرکزی کسب‌وکار شما برای رشد آن بسیار با اهمیت است.

شما باید نیازهای کسب‌وکار خود را مشخص کنید و درازای هر نیاز اساسی نیروی انسانی مرتبط و کارآمد و خبره در آن زمینه را جذب کنید. به‌این‌ترتیب هسته مرکزی کسب‌وکار شما به یک مغز متفکر، خلاق و پویا تبدیل خواهد شد و بخش بزرگی از روند رشد کسب‌وکار شما را مدیریت خواهد کرد. به‌هرحال نیاز شما به نیروی‌های کارآمد و خبره امری است حیاتی، درصورتی‌که نتوانید آنها را جذب کنید مطمئنا از رقبای خود در حوزه کسب‌وکارتان عقب‌ مانده‌اید، چراکه تربیت افراد خلاق در محیط کسب‌وکار شما امری است سخت و زما‌نبر. این موضوع باعث خواهد شد رقبای شما با سرعتی بیشتر در کسب‌وکارشان رشد کرده و شما از گردونه رقابت و بازار حذف خواهید شد.

نکته آخر در این زمینه این‌که انتخاب صحیح افراد و ایجاد یک سیستم تفکر جمعی بین افراد خبره می‌تواند کمکی بسیار شایان در بهبود عملکرد کسب‌وکار و رشد بهینه آن داشته باشد. در واقع به همان میزان که حضور افراد خبره از اهمیت زیاد برخوردار است، ارتباطات این افراد، ایجاد همفکری و هم‌افزایی نیز اهمیت دارد.

تحقیق کنید

مادامی‌که قرار است کسب‌وکار شما رشد کند، قواعد و قوانین مرتبط با آن نیز در حال رشد است. این قوانین می‌تواند شامل قوانین مربوط به دستمزد، کارمندان، مشتریان و مصرف‌کنندگان، کشور، امنیت، بین‌الملل و … باشد. شما به‌عنوان فردی که قرار است مدیریت کسب‌وکار را به عهده داشته باشید و کسب‌وکار را در مسیر رشد همراهی کنید، باید از تمام این قوانین آگاه باشید و در هر زمان آنها را بررسی کنید. همچنین شما باید توانایی بررسی احتمالات و پیش‌بینی آینده را داشته باشید. تحقیق می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای بررسی این موضوعات باشد.

زمانی که کسب‌وکار شما در حال رشد است، ناتوانی در حدس دقیق مسائل پیرامون به‌اندازه کافی سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود، به‌عنوان‌مثال قوانین محلی ممکن است در مورد کسب‌وکار شما تغییر کند، مسائل سیاسی، اقتصادی کشور ممکن است روی کسب‌وکار شما تأثیرگذار باشد، تغییر تفکرات سرمایه‌گذاران، تغییر رفتار مشتریان و … نیز می‌تواند تغییراتی را در مسیر شما ایجاد کند، پس بهترین راه همان‌طور که در بالا نیز گفته شد تحقیق و رصد مسائل مربوط به کسب‌وکارتان است. در این زمینه استفاده از بهترین تجارب موجود در جهان و همچنین بررسی داستان‌های شکست و موفقیت کسب‌وکارهای مرتبط می‌تواند دو راهکار بسیار کاربردی و مناسب باشد.

استفاده از علم آمار و احتمال بسیار در حدس آینده کسب‌وکار می‌تواند به شما کمک کند. بررسی آمارهای موجود که توسط گروه‌های خبره در این زمینه انجام می‌شود یک راهکار مناسب برای افزایش دانش در زمینه امروز و آینده کسب‌وکار شما خواهد بود.

همچنین ثبت آمار در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار هم می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، درصورتی‌که هنوز کسب‌وکار خود را راه‌اندازی نکرده‌اید، می‌توانید از ابتدا ثبت آمار داشته باشید و در صورتی ‌که در حال آماده شدن برای رشد کسب‌وکار خود هستید و آمار گذشته خود را در اختیار دارید، می‌توانید با استفاده از داده‌های آن و تحلیل آنها به یک دانش مناسب در این زمینه برسید.

ثابت‌قدم باشید

شما تمام‌ کارهایی را که باید انجام داده‌اید. یک برنامه‌ریزی قوی کرده‌اید، یک تیم قوی براساس نیازهای کسب‌وکارتان ساخته‌اید، تحقیقات موردنیاز را در زمینه کسب‌وکارتان انجام داده‌اید و اکنون همه ‌چیز آماده یک رشد منطقی است؛ اما مشکل بسیاری از کسب‌وکارها دقیقا در همین مرحله است؛ مرحله‌ای که باید ثابت‌قدم باشید و به‌طور عامیانه می‌توان گفت به کارتان بچسبید و اجازه ندهید رویاها و بلندپروازی‌هایی که برای رشد کسب‌وکارتان داشته‌اید براحتی شکست بخورد. افرادی بزرگ مانند استیو جابز و بیل گیتس با همین روش توانسته‌اند سهم بزرگی در بازار کسب ‌وکار خود داشته باشند. تنها باید خود را باور داشته باشید و پرقدرت در مسیری که برای کسب‌وکار خود مشخص کرده‌اید، قدم بردارید.

حلقه گمشده

کسب‌وکارها در هر حوزه‌ای، بخصوص حوزه دیجیتال معمولا از یک ایده شروع می‌شود، اما این‌که چطور این ایده رشد کند و به یک کسب‌وکار موفق تبدیل شود شاید حلقه گمشده‌ای است که بسیاری از کسب‌وکارهایی که پس از مدت‌زمان کوتاه یا بلند شکست می‌خورند، با یک برنامه‌ریزی صحیح، تشکیل یک هسته مرکزی و تیم قوی، تحقیق و بررسی بازار و قوانین موجود در زمینه کسب‌وکار و از همه مهم‌تر داشتن باور و ثابت‌قدم بودن در رسیدن به رویاهایشان می‌توانند کسب‌وکار خود را با یک ‌روند مشخص و منطقی رشد داده و به یک کسب‌وکار موفق تبدیل کنند. فقط لازم است خود را باور داشته باشید.

مطالب آموزشی