راهکار هایی که موفقیت شما را در مصاحبه کاری تضمین میکند

دسته ها: مطالب آموزشی

همه ما تا به حال تحت فشار سوال و جواب های متعدد بوده ایم. معمولا مصاحبه های کاری از این دسته جلسات پر تنش هستند که شاید به دلیل اضطراب درونی ما آنطور که فکرش را کردیم پیش نروند. یکی از دلایل بروز اضطراب توجه نکردن پرسشگران و چهره ناراضی آنهاست. در مصاحبه های کاری چند سوال عمومی و فنی درباره تخصص شما پرسیده میشود که بایستی به نحو احسن به آنها داسخ دهید. اما پاسخ به سوالات کافی نیست و باید در مدتی محدود علاقه، استواری و اعتماد به نفس خود را به افراد حاضر نشان دهید. در این مقاله به معرفی روش هایی میپردازیم که با انجام آنها میتوانید نظر پرسشگران و رئیسان را به نفع خود تغییر داده و فرصت شغلی را از آن خود کنید. با ما همراه باشید.

1نحوه نشستن روی صندلی

راهکار هایی که موفقیت شما را در مصاحبه کاری تضمین میکند

از آنجایی که افراد حاضر در محل به تمامی حرکات شما دقت میکنند، یکی از روش های متقاعد کردن آنها نحوه نشستن شما روی صندلی است. پس از ورود به اتاق، آرام و استوار روی صندلی نشسته و کاملا تکیه دهید. اگر به طور معمول خمیده مینشینید، تجسم کنید که چند نخ از سقف آویزان شده و سر وشانه های شما را به بالا میکشد. این نحوه نشستن به طرز چشمگیری نشان دهنده اعتماد به نفس بالای شماست.

2تماس های چشمی

راهکار هایی که موفقیت شما را در مصاحبه کاری تضمین میکند

از نگاه کردن مداوم به چشمان گوینده اکیدا خودداری کنید. این عمل توجه شما را نشان نداده و در عوض باعث معذب شدن وگهگاه عصبانی شدن پرسشگر میشود. در عوض نگاهی همراه با لبخند به تمام اعضای صورت پرسشگر بیاندازید و هر دوثانیه نگاه جهت نگاه خود را تغییر دهید. به عنوان مثال دو ثانیه به چشمان و دو ثانیه بعد به لبهای او نگاه کنید. سعی کنید تا به آرامی پلک بزنید تا آرامش شما به آنها نیز القا شود.

3حرکات دست به هنگام صحبت کردن

راهکار هایی که موفقیت شما را در مصاحبه کاری تضمین میکند

به هیچ عنوان به هنگام صحبت کردن دست های خود را پنهان نکنید. در علم زبان بدن پنهان کردن دستان نشانگر دروغگویی و پنهان کاری است. همواره با دستان خود علامات و حرکات متعددی انجام دهید تا علاوه بر ارسال سیگنال های مثبت به سمت داوران، اشتیاق خود را نیز نسبت به کسب این شغل نشان دهید. به یاد داشته باشید که کف دست همواره باید باز بوده و به طرف داوران باشد.

لازم به ذکر است که حرکات دست و بدن بیشترین تاثیر را در نظر افراد میگذارد پس همواره در طول مصاحبه به آنها توجه کنید تا باعث بروز مشکلات بعدی نشوند. اگر ژست ها و حرکات مثبت و منفی را نمیدانید در زیر مثال هایی در باره هر کدام آورده شده است.

4کف پاهای خود را فراموش نکنید

راهکار هایی که موفقیت شما را در مصاحبه کاری تضمین میکند

در طول مصاحبه سعی کنید تا کف کفش خود همواره روی زمین باشد.بانوان به هیچ عنوان پا روی پا نیندازید چرا که علاوه بر بهتر ایستادن لباس، عده ای این عمل را به دور از آداب میدانند. برای اینکه احساس راحت تری به هنگام صحبت کردن داشته باشید میتوانید مچ یک پا را روی پای دیگر بگذارید. ضمنا‌ با تحقیقات انجام شده مشخص میشود که پاسخ دادن سوالات سخت و خلاقانه زمانی که پاهایتان گره نخورده و صاف است آسان تر میباشد.

5روی راه رفتن خود کار کنید

راهکار هایی که موفقیت شما را در مصاحبه کاری تضمین میکند

آمار نشان میدهد که رییسان تصمیم خود را در ۱۰ ثانیه اول راجع به متقاضی میگیرند. این نشان دهنده تاثیر راه رفتن و دست دادن شما با پرسشگر است. هنگام وارد شدن به اتاق صورت و شانه های خود را کاملا به سمت جلو صاف کرده و با وقار به سمت شخص قدم بردارید. قدم های شما باید نه آرام باشد و نه تند. طول هر قدم بین ۳۰-۶۰ سانتی متر ایده آل است. وقتی که با او دست میدهید، به صورتش با لبخند نگاه کنید و کمی نیز اطراف را بنگرید.

6به یاد نفس عمیقتان باشید

راهکار هایی که موفقیت شما را در مصاحبه کاری تضمین میکند

یکی از راه های حیاتی کاهش استرس در اینگونه جلسات، نفس کشیدن درست و آرام است. به یاد داشته باشید که قبل از شروع صحبت حتما نفس عمیق بکشید و روی بازدم خود صحبت کنید. خیلی بلند صحبت نکنید تا نفستان کم نشود. علاوه بر این بسیار آرام و با کنتدل نیز صحبت نکنید تا صدایتان به لرزش نیفتد.

7حرف هایشان را تایید کنید

هر از چند گاهی علاوه بر تماس چشمی میتوانید سر خود را به نشانه تایید تکان دهید. تایید کردن صحبت های طرف مقابل نشان میدهد که از مکالمه با آنها لذت میبرید و گفته هایشان را تصدیق میکنید. حرکت سر تاثیر مثبتی در نظر داوران خواهد داشت. حتما از آن استفاده کنید.

مطالب آموزشی