راه‌اندازی سامانه «هوش سازمانی» در دانشگاه علمی کاربردی/ایجاد ۱۵ رشته در سال جدید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

راه‌اندازی سامانه «هوش سازمانی» در دانشگاه علمی کاربردی/ایجاد ۱۵ رشته در سال جدید

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی کاربردی از راه‌اندازی سامانه « هوش سازمانی» تا دی ماه سال جاری در دانشگاه خبر داد و گفت: مراکز دانشگاه‌ علمی کاربردی می توانند داده‌ها و شاخص‌های کیفی خود را در این سامانه ثبت کنند و ما می‌توانیم در بر اساس آن، واحدها و مراکز علمی کاربردی را رتبه بندی و نتایج آن را تا پایان سال ا علام کنیم.

به گزارش ایسنا ، دکتر حاتمی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد این دانشگاه را تنها دانشگاه مهارت محور در کشور توصیف کرد و افزود: فلسفه وجودی تاسیس دانشگاه علمی کاربردی این است که بر خلاف سایر دانشگاه‌ها در کنار مباحث تئوری و نظری مسائل مهارتی را مورد توجه قرار می‌دهد تا دانشجویانی از این دانشگاه فارغ التحصیل شوند که در رشته تحصیلی خود مهارت کافی را داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که در کشور اداره‌ای با عنوان «اداره کل صلاحیت حرفه‌ای» تاسیس کرده تا در این اداره برنامه‌های درسی دانشگاه بر مبنای صلاحیت حرفه‌ای فارغ التحصیلان طراحی و اجرا شود . در واقع تلاش ما در دانشگاه این است که مراکز در کنار صنعت ایجاد شوند اگر چه این قاعده درحوزه صنعت و کشاورزی دانشگاه بسیار صدق می‌کند اما حوزه‌های فرهنگ هنر، مدریریت و خدمات اجتماعی از این قاعده مستثنی نیستند چرا که افرادی که در حوزه مدیریت، حسابداری و کارآفرینی تحصیل می‌ کنند مهارتی را نیز به دست می آورند.

پذیرش حدود ۷۰ هزار دانشجوی دوره کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی

دکتر حاتمی با تاکید بر این که ۶۰ تا ۷۰ هزار داوطلب در دوره کاردانی دانشگاه علمی کاربردی پذیرفته خواهند شد گفت: تعداد ۹۴ هزار نفر در دانشگاه جامع علمی کاربردی ثبت نام کرده اند که حدودا ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر از داوطلبان برای سال جاری پذیریش می‌شوند در واقع این پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم می‌باشد.

ثبت‌نام دوره کارشناسی علمی کاربردی تا پنجم شهریور

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی کاربردی همچنین به ثبت نام دوره کارشناسی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ثبت نام مقطع کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی از روز گذشته شروع و تا پنجم شهریور ما ادامه خواهد داشت ضمن اینکه امکان تمدید این ثبت نام وجود دارد.

راه‌اندازی ۱۵ رشته علمی کاربردی در سال جدید

وی چالاکی و چابکی سازمانی را یکی از ویژگی‌های دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد و گفت: در اداره کل برنامه ریزی دانشگاه علمی کاربردی برنامه ‌های درسی، پیشنهادی سازمان‌ها مورد برسی قرار می‌گیرد و بر این اساس رشته‌های جدید در دانشگاه راه‌اندازی می شود به طوری که طی دو سال تحصیلی اخیر مجموعا ۳۰ رشته جدید در دانشگاه راه‌اندازی شده که برای سال تحصیلی جدید ۱۰ دردوره کارشناسی و ۵ رشته در دوره کاردانی برای اولین بار در دانشگاه علمی کاربردی راه‌اندازی می‌شود.

رشته‌های جدید کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی

به گفته معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی کاربردی « مهندسی فناوری صنایع شیمیایی»، «مهندسی فناوری منابع طبیعی و امور اراضی» ، «‌مهندسی فناوری تولید الیاف مصنوعی» ، « کارشناسی ناپیوسته حرفه‌ای بازیگری» ،‌« مدیریت کسب و کار اینترنتی»، «‌کارشناسی مدیریت فروش محصولات غذایی»، «کارشناسی ناپیوسته حرفه ای مدیریت دفتری»، «‌مدیریت آماد و کنترل اموال در نیروی انتظامی» ، « کارشناسی ناپیوسته مدیریت نرم افزاری در نیروی انتظامی » و « مدیریت پدافند غیر عامل» از جمله‌رشته هایی است که در دوره کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی برای مهرماه جاری دانشجو می پذیرد.

وی تاکید کرد: البته سال گذشته نیز رشته‌هایی نظیر مدیریت خدمات حمل و نقل بین المللی ، مدیریت بحران در عملیات، مدیریت بازاریابی بیمه و رفاه اجتماعی،‌ توانبخشی افراد کم توان ذهنی ، طراحی تکنولوژی دوخت و حسابداری سلامت از جمله رشته‌هایی بودند که برای اولین بار در دانشگاه علمی و کاربردی راه‌ اندازی شدند.

رشته‌های جدید کاردانی علمی کاربردی در سال ۹۶

دکتر حاتمی همچنین خاطر نشان کرد: «سیستم‌های ارتباط ناوبری هوایی بالگرد» ، «‌نگه‌داری و تعمیر بالگرد»،« کاردانی ناپیوسته حرفه‌ای پیشگیری انتظامی » و «‌کاردانی پیشگیری حرفه‌ای امور دفتری» از جمله رشته هایی است که برای اولین بار در دوره کاردانی امسال دانشجو پذیرش می‌کند.

تقلیل بیش از ۳ هزار کد رشته محل دانشگاه علمی کاربردی

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی کاربردی ماموریت گرا بودن و کیفی بودن را مهمترین هدف این دانشگاه عنوان کرد و گفت: ‌بر اساس این سیاست کد رشته محل این دانشگاه بر اساس ماموریت واحدها و مراکز راه‌ا ندازی شده است به طوری که ۱۲ هزار کد ر شته محل موجود در دانشگاه علمی و کاربردی به ۸هزار ۶۰۰ کد رشته محل در یک سال اخیر تقلیل پیدا کرده است.

وی با تاکید براین که دانشگاه علمی کاربردی هیچ منعی برای پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد ندارند گفت: هنوز پتانسیل و ظرفیت لازم را برای راه‌اندازی این دوره نمی‌بینیم و اگر این ظرفیت را داشته باشیم دوره کارشناسی ارشد نیز راه‌اندازی خواهد شد.

۱۸۱هزار نفر دانشجو در دوره کارشناسی علمی کاربردی پذیرفته می شوند

دکتر حاتمی از ظرفیت پذیرش در دوره کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی را ۱۸۱ هزار نفر بیان کرد و گفت:‌به طور کلی تعداد ۳۴۷۰ کد رشته محل تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد. همچنین در دوره کاردانی نیز ۲۸۵ هزار دانشجو پذیرفته خواهد شد.

اجرای طرح توانمند سازی فارغ‌التحصیلان دانشگاه در دانشگاه علمی کاربردی

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی کاربردی از اجرای طرح توانمند سازی فارغ از تحصیلان دانشگاه توسط این دانشگاه خبر داد و گفت: بر اساس این طرح فارغ‌التحیصلان این دانشگاه می توانند در آینده با ورود به بازار کار یک دوره توانمند سازی و مهارتی را زیر نظر اساتید باتجربه و خبره طی کنند و در نهایت گواهی در این زمینه دریافت کنند .

راه‌اندازی سامانه هوش سازمانی در دانشگاه عملی کاربردی

دکتر حاتمی به موضوع رتبه بندی مراکز علمی کاربردی در کشور اشاره کرد و گفت: طرح اولیه رتبه بندی مراکز علمی کاربردی در ۵ سطح انجام شده اما با توجه به این که داده‌های این رتبه بندی در معاونت سنجش و نظارت قابل اطمینان نبوده نتایج آن را اعلام نکردیم اما تا دی ماه جاری سامانه‌ای با عنوان هوش سازمانی در سامانه دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد که بر اساس آن مراکز شاخص‌ها و داده‌های کیفی خود را در آن ثبت می کنند و ما می‌توانیم بر اساس این داده‌ها تا پایان سال مراکز علمی کاربردی را رتبه بندی کنیم در صورتی که واحدی جزو پنج رتبه تقسیم بندی شده قرار نگیرند و به طوری کلی حذف و حتی مراکز رتبه‌های ۴ و ۵ در شرف تعطیلی قرار خواهند گرفت.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی کاربردی در پایان خاطر نشان کرد: حدود ۱۲۰۰ مرکز در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشت که بسیاری از این مراکز به دلیل نداشتن کیفیت لازم حذف شدند به طوری که برای پذیرش امسال در دوره کاردانی ۸۳۰ و در دوره کارشناسی ۷۸۰ مرکز “مجاز ” اعلام شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار