راه موفقیت وزارت کار در ایجاد اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

راه موفقیت وزارت کار در ایجاد اشتغال

یک کارشناس حوزه کار معتقد است برای تحرک بازار کار، موفقیت در ایجاد شغل و تحقق برنامه‌های اشتغال دولت،‌ وزارت کار باید نقش محوری شورای عالی اشتغال و هدایت دیگر وزارتخانه‌ها را برعهده بگیرد.

زهرا ممتاز قمشه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اشتغال امری فرابخشی است و یک وزارتخانه باید وظیفه مدیریت و مسئولیت اشتغال کشور را به طور جداگانه برعهده گیرد و درکنار آن نقش محوری و هدایتگری خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: وزیر کار دولت دوازدهم باید از توان هم‌افزایی و تجمیع ظرفیتهای وزارتخانه‌ها برخوردار باشد تا بتواند توسعه اشتغال کشور را رقم بزند.

ممتاز قمشه‌ای با تاکید بر اینکه محوریت اصلی توسعه اشتغال باید با نگاه اقتصاد مقاومتی باشد، خاطرنشان کرد: به اعتبار غربی‌ها و برجام و این گونه مسایل نمی‌توان منتظر رشد اشتغال بود. وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید موضع و سیاست اصلی خود را مشخص کند و زبان گویای جامعه کار و تولید باشد.

به گفته این کارشناس حوزه کار، اولویت اول باید بر مبنای حفظ اشتغال موجود و رفع مشکلات باشد تا بنگاهها بتوانند در ظرفیتهای بالاتر کار کنند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیکاری و حفظ اشتغال در وزارت کار باید با قدرت ادامه یابد، افزود: وزارت کار باید برنامه مشخصی در خصوص رفع چالش بیکاری دنبال کند.

ممتاز قمشه‌ای معتقد است: اگر برخی از منابع طرح کارورزی به رفع مشکلات بنگاهها اختصاص داده شود و مبالغی در وجه بانکهای عامل طلبکار به نفع بنگاهی که گرفتاری بانکی دارد کارسازی شود، اشتغال پایدار ایجاد می‌شود و لازم به اجرای طرح کارورزی هم نیست.

وی در عین حال بر لزوم تقویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: سازمان فنی وحرفه‌ای باید به طوری جدی فعال شود و بنگاه‌ها نیروی خود را با کمک فنی و حرفه‌ای تربیت کنند.

به گفته این کارشناس حوزه کار و تعاون، برای ایجاد اشتغال جدید باید به همه بخشهای اقتصادی اعم از تعاونی و خصوصی و زیر مجموعه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی توجه شود. در کنارآن از شیوه تعاونی که روش مناسب و خوبی برای تجمیع سرمایه‌های خرد جهت انجام کارهای بزرگ است، استفاده شود.

ممتاز قمشه‌ای در عین حال با انتقاد از عدم توجه به بحث آمایش سرزمینی، گفت: چرا پتروشیمی را وسط جنگل‌های شمال احداث می‌کنیم ولی یک کارخانه صنایع تبدیلی در کنار روستاها برای به نتیجه رسیدن زحمت کشاورزان نداریم؟ کشاورز محصول را می‌کارد و با رنج به دست می‌آورد ولی روی دستش می‌ماند و از بین می‌رود به همین دلیل باید به ظرفیتهای نسبی و منطقه‌ای و بحث آمایش سرزمینی توجه شود.

او تاکید کرد: در هر استان و شهرستان، قطبهای دارای توجیه و ارزش افزوده که منجر به ایجاد و رونق خوشه‌های کسب و کار می‌شود شناسایی شده است. اگر وزارت کار و مدیران وزارتخانه بتوانند در استانها به خوبی نقش رهبری و هدایت صحیح منابع را در اجرای صحیح و بهینه برنامه‌های اشتغال ایفا کنند، منابع کلیه دستگاههای مرتبط در حفظ و ایجاد اشتغال بسیج می‌شود.

کارشناس حوزه کار تاکید کرد: اگر این سیاستها مترادف هم و به خوبی دنبال شود در پایان برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری بسیار پایینی خواهیم داشت و به اهداف والای برنامه دست خواهیم یافت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار