راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

رئیس انجمن رادیو تراپی انکولوژی ایران مطرح کرد
راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان

این که چکار کنیم سرطان نگیریم فکر خیلی ها را به خود مشغول کرده است زیرا هر روز از گوشه و کنار گفته‌هایی می‌شنویم که مثلا انجام فلان کار یا خوردن و نخوردن چیزی می‌تواند ما را از سرطان‌هایی که این روزها خیلی ها را هم گرفتار خود کرده است، نجات دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛از آنجایی که سرطان یکی از بیماری های شایع قرن ما است و روزانه هزاران نفر را به کام مرگ می فرستد دانستن دقیق این گفته ها می تواند کمک بسیاری کند هرچند همه می دانند که می توان در صورت داشتن روحیه ی قوی سرطان را شکست داد اما بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم.

محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیو تراپی انکولوژی ایران و عضو کمیته جامع مبارزه با سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد ابتلا به سرطان می گوید: به طور کلی افرادی که دستگاه ایمنی ضعیف تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند. بنابراین سرطان در دو رده سنی اطفال و سنین بالای 50 سال بیشتر مشاهده می شود.

استرس را از خود دور نگه دارید

قوام نصیری با اشاره به اضطراب و استرس به عنوان اولین و مهم ترین عامل سرطان می گوید: دوری از استرس که یکی از عوامل شناخته شده در ابتلا به اکثر بیماری ها از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سایر ناخوشی ها است به عنوان مهم ترین عامل پیشگیری در ابتلا به سرطان شناخته شده است و به نوعی در صدر جدول موارد پیشگیرانه قرار گرفته است. زیرا غالبا استرس با تضعیف ایمنی بدن و فعالیت مراکز ابتدایی بدن همراه است. در واقع هرچه استرس بیشتر باشد کاهش فعالیت ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت بدین ترتیب استرس یک عامل بسیار مهم است که نباید از آن غافل شد.

اضافه وزن را دست کم نگیرید

رئیس انجمن رادیو تراپی آنکولوژی ایران معتقد است: متناسب نگه داشتن وزن بدن یا همان کاهش ذخایر چربی بدن در جلوگیری از ابتلا به سرطان از اهمیت بسیاری برخوردا است.

وی در ادامه عنوان کرد: استفاده از ورزش های مناسب سن و موقعیت محل زندگی مانند پیاده روی و ورزش های هوازی(هر تمرینی که سبب افزایش ضربان قلب برای مدت نسبتا طولانی شود ورزش هوازی است مانند ایروبیک) در این امر موثر است. هم چنین انواع بازی و فعالیت می تواند از سرطان های سنین پایین پیشگیری کند.

آلودگی هوا

عضو کمیته جامع مبارزه با سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معتقد است: هوای آلوده و وجود سرب از دیگر عوامل شناخته شده در ابتلا به سرطان ها هستند.به عبارت دیگر سرب و سوختن ناقص بنزین یا پالایش ناصحیح آن که میتواند ایجاد آلودگی کند روی تمام دستگاه های مختلف بدن اثر گذار است و می تواند در بروز سرطان به خصوص سرطان خون و مغز استخوان نقش مهمی داشته باشد. علاوه بر این حتی آلودگی هوا ممکن است سرطان ریه را به همراه آورد.

آیا شغل شما سرطان زاست؟

وی در این خصوص اظهار کرد: مشاغلی هستند که ممکی است افراد را به طور اجتناب ناپذیری به انواع سرطان ها گرفتار کنند. به عبارت دیگر بعضی از سرطان ها در برخی مشاغل بیشتر دیده می شوند. به طور مثال افرادی که در رنگ رزی ها کار می کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند. هم چنین افرادی که با براده های چوب سروکار دارند دچار سرطان راه تنفسی فوقانی و سر و گردن مخصوصا سینوس می شوند. افرادی که در معادن ذغال سنگ کار می کنند نیز بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

قوام نصیر راجع به این موضوع این گونه توضیح می دهد: استفاده از برخی داروها مثل داروهای هورمونی مانند داروهای کاهنده قند خون و پیشگیری از بارداری، کورتون از جمله دگزامتازون و بتامتازون در پیشرفت و ابتلا به سرطان موثر هستند.

وی ضمن مضر خواندن انواع دخانیات گفت: مصرف سیگار درصد ابتلا به سرطان ریه ، مثانه و سرطان سینه در خانم ها را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

از مصرف روغن تا چربی تا ابتلا به سرطان

رئیس انجمن رادیو تراپی انکولوژی ایران استفاده از ریز مغذی ها را در جلوگیری از سرطان موثر دانست و بیان کرد: فقدان ریز مغذی ها مانند ویتامین های A ( هویج، جگر، کره، کدو،اسفناج و…) ،ویتامینE(سویا، سیب زمینی، زیتون و … )، مواد ارگانیک یا طبیعی ، سیلیسیم(جو خام، پوست سیب زمینی، فلفل سبز، خیار و جوانه حبوبات و …) و روی احتمال ابتلا را زیاد کرده زمینه را برای پیشرفت سرطان های روده بزرگ، سینه، دستگاه گوارش ، پروستات و… فراهم می کند.

وی افزود:روغن هایی که در حرارت بالا قرار می گیرند به علت ایجاد کربن های آروماتیک می توانند سرطان زا باشند. نیترات زیاد سرطان مری و معده را افزایش می دهد.

چربی های اشباع را هم جدی بگیرید زیرا این مواد اگر همراه با گوشت قرمز مصرف شوند سرطان روده بزرگ می آورند.

تکراری ترین توصیه ای که اغلب دانشمندان ، پزشکان و متخصصان آنکولوژی برای تمام رده های سنی در ه شرایط و با هر جنسیتی دارند این است که غذای کم چرب و کم نمک، میوه و سبزیجات تازه ، املاح معدنی، ویتامین ها و …در جلوگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی را ایفا می کنند.

اخبار سلامت اخبار