ربیعی: 67 درصد اشتغال ایجاد شده در سال 95 متعلق به زنان بود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ربیعی: 67 درصد اشتغال ایجاد شده در سال 95 متعلق به زنان بود

زیر تعاون کار و رفاه اجتماعی 67 درصد از اشتغال ایجاد شده در سال 95 را متعلق به زنان دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد که زنان در این سال، شغل های با کیفیت تری نسبت به مردان داشته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست شورای عالی اشتغال کشور در محل این وزارتخانه افزود: از تابستان سال گذشته تا پایان تابستان امسال، بیش از 700 هزار شغل ایجاد شده است که برخی استانها مانند خراسان رضوی عملکرد خوبی در ایجاد اشتغال جدید داشته اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اشتغال ایجاد شده، در بخش های مختلف اقتصاد از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، خدمات لجستیک و حتی ورزش و سلامت بوده است.
ربیعی عملکرد اشتغالزایی در سال جاری را قابل قبول دانست و گفت: در پنج ماه نخست امسال 427 هزار و 991 دفترچه اول بیمه صادر شده که با توجه به اینکه به ازای هر شغل رسمی 2 شغل غیررسمی ایجاد می شود، عملکرد اشتغالزایی خوب بوده است.
به گفته این مقام مسئول، امسال علاوه بر اعتباراتی که از محل منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در نظر گرفته شده است، 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از بنگاه های متوسط به بالا و 200 هزار میلیارد ریال برای اشتغال فراگیر به تصویب رسیده است.
وی از مسئولان دستگاه های اجرایی کشور خواست، برای استفاده از همه ظرفیت های اشتغال برنامه ریزی کرد و از هیچ ظرفیتی چشم پوشی نکنند.
ربیعی به سامانه اشتغال ایرانیان و ضرورت اینکه هر ایرانی باید کد یا شناسه اشتغال داشته باشد، اشاره کرد و گفت: این سامانه به ما امکان می دهد تا ضمن به دست آوردن آمارهای دقیق تر از وضعیت اشتغال و بیکاری از پدیده های فرار مالیاتی و دوشغله بودن نیز جلوگیری کنیم.

** ایجاد 428 هزار شغل در پنج ماهه امسال
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار اشتغال تابستان ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ را حدود ۷۰۰ هزار شغل اعلام کرد و با بیان اینکه تا پایان سال قصد جهت‌گیری ۹۰۰ هزار شغل را داریم، گفت: 200 هزار میلیارد ریال هزینه برای اشتغال فراگیر در نظر گرفته شده است.
وی که در جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال با موضوع «بررسی برنامه اشتغال فراگیر؛ اقدامات و الزامات» سخن می گفت، با اشاره به آمار اشتغال ایجاد شده در پنج ماه اول امسال،‌ گفت: در پنج ماه نخست امسال ۴۲۷ هزار و ۹۹۱ دفترچه اول بیمه صادر شده که آمار شغل رسمی را نشان می‌دهد.
ربیعی ادامه داد: البته اشتغال غیررسمی هم وجود دارد که برای آنها دفترچه‌ای صادر نمی‌شود؛ پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال از راه اشتغال کلاسیک و سنتی تعدادی شغل داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم ۹۰۰ هزار شغل را جهت‌گیری کنیم.
وی با بیان اینکه 200 هزار میلیارد ریال برای اشتغال فراگیر امسال در نظر گرفته شده است، افزود: 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایت از بنگاه‌های متوسط به بالا و 200 هزار میلیارد ریال برای اشتغال فراگیر با اولویت مناطق محروم در نظر گرفته شده و این میزان جدا از پول صندوق توسعه ملی برای حوزه روستایی و کشاورزی است. نیمی از این اعتبارات ابلاغ و بانک‌های عامل آن نیز مشخص شده است.

** ایجاد حدود ۷۰۰ هزار شغل از تابستان ۱۳۹۵ تا تابستان ۱۳۹۶
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره اشتغال تابستان تا تابستان، توضیح داد: از تابستان ۱۳۹۵ تا تابستان ۱۳۹۶ حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. البته باید تلاش کنیم شغل‌ها را با کیفیت کنیم. اشتغال زیر ۱۶ ساعت مورد نقد بود که آمار آن ۳.۴ درصد است که آمار بدی نیست. هر چه به این سمت می‌رویم این عدد کوچکتر می‌شود و بین روزی پنج تا شش ساعت قابل توجه نیست.
ربیعی با بیان اینکه در هند طی سه تا چهار ماه کار در سال را شغل محسوب کردند، گفت: یکی از مسائل ما این است که اول باید کیفیت شغل را افزایش دهیم. بحث دیگر این است که اکنون زنان بیشتر وارد بازار کار می‌شوند. با وجود اینکه سهم اشتغال آنان کمتر است، اما بیشتر شغل به دست می‌آورند. مساله دیگر این است که مشاغل به سمت خدماتی بودن پیش می‌روند.
وی ادامه داد: این مسائل نشان می‌دهد که برای سیاستگذاری‌های اشتغال باید به کدام سمت حرکت کنیم. یکی از مواردی که تجزیه و تحلیل آماری در شغل‌های ایجاد شده نشان داد این بود که اندازه بنگاه هم اهمیت دارد.
به عقیده ربیعی، ایجاد اشتغال در بنگاه‌هایی که اصطلاحا کوچک و رو به پایین است به ما علامت می‌دهد که اگر بخواهیم به صورت کوتاه مدت مساله را حل کنیم باید به کجا تاکید کنیم.

**تثبیت مشاغل غیر رسمی و تبدیل آن به مشاغل رسمی
ربیعی با اشاره به آمار ریزش نیروی کار اظهار کرد: مورد دیگری که تجزیه و تحلیل آماری نشان می‌دهد ریزش نیروی کار است؛ ما حدود ۳۲۰ هزار ریزش نیروی کار داشتیم. با توجه به اینکه قیمت تمام شده یک شغل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است، وقتی شغلی ریزش کند برای ما سخت است. این مساله نشان می‌دهد که باید به سمت تثبیت شغل برویم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ریزش نیروی کار ما بیشتر در صنایع بزرگ است، افزود: ما باید روی اندازه بنگاه و نوع صنعت و جغرافیا تمرکز کنیم و برنامه‌ای برای تثبیت شغل داشته باشیم. البته ما در پنج ماه و نیم ابتدای سال ۴۲۷ هزار دفترچه اولی داشتیم، اما ریزش هم برای ما مهم است.
وی ادامه داد: فاصله دفترچه اولی‌ها با ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل نشان می‌دهد که این شغل‌ها به سمت اشتغال غیررسمی رفته است؛ کسانی که دفترچه دارند شغل‌های رسمی با کیفیت دارند و آنهایی که دفترچه ندارند در شغل‌های غیررسمی شاغلند.
وی گفت: عدد ما در شغل‌های غیررسمی از ۳۲ درصد به ۵۰ درصد رسیده است؛ این موضوع نیاز به یک برنامه دارد که مشاغل غیررسمی را تثبیت و به شغل‌های رسمی تبدیل کنیم و باید آن را در سیاست‌های بازار کار به عنوان یک برنامه دنبال کنیم.

**اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمتر از سایر افراد
ربیعی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان، اظهار کرد: موضوع دیگر این است که فارغ‌التحصیلان کمتر به شغل دست پیدا می‌کنند؛ این به دلیل انتظار از شغل است که در فارغ‌التحصیلان وجود دارد و جابجایی شغل برای فارغ‌التحصیلان هم بیشتر است چرا که آنها به دنبال شغل بهتر هستند. باید تمرکز خود را به سمت شغل‌هایی ببریم که فارغ‌التحصیلان را اقناع می‌کند زیرا شغل آنها همواره همراه با نارضایتی است.

** حرکت از خویش فرمایی به کارفرمایی و از و بنگاه‌های کوچک به سمت بنگاه‌های بزرگ
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یک بحث دیگر که برای وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی اهمیت دارد، این است که از مجموعه افراد شاغل 3.7 درصد کارفرما هستند یعنی تعداد کارفرمایان کم است. همچنین تعداد زیادی از مشاغل خویش‌فرما هستند و بزرگ نمی‌شوند. سیاست بازار کار در این زمینه این است که آمار کارفرمایان را به ۲۰ درصد افزایش دهد که حالت طبیعی است. مشاغل باید از خویش‌فرمایی به سمت کارفرمایی و بنگاه‌های کوچک به سمت بنگاه‌های بزرگ حرکت کنند.
وی با بیان اینکه ۲۹ درصد از دفترچه اولی‌ها در حوزه صنعت فعالیت دارند، گفت: شغل‌های رسمی به سمت صنعت و شغل‌های غیررسمی به سمت خدمات می‌روند. همچنین حدود پنج درصد از دفترچه اولی‌ها در حوزه سلامت، بهداشت و درمان بودند.
ربیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اندازه اقتصاد ۴۷۰ هزار دفترچه اولی برای ما قابل قبول است. همچنین اگر مشاغل غیررسمی را در نظر بگیریم به آمار حدود ۷۰۰ هزار شغل در مرکز آمار نزدیک می‌شویم. اعتقاد ما این است که ظرفیت‌های خالی در حوزه آی‌سی‌تی، سلامت، گردشگری و کشاورزی پر شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف حتی در آموزش عالی ظرفیت اشتغال وجود دارد. در واقع همه حوزه‌ها حداقل برای یکی دو سال ظرفیت خالی اشتغال دارند و ما حتی در آموزش و پرورش نیز می‌توانیم شغل‌های جدیدی را پیش‌بینی کنیم.
وی افزود: ما حتی نباید از هزار شغل هم صرف‌نظر کنیم و باید آنها را در برنامه‌ها بیاوریم؛ تصور ما نباید تنها به صنعت فناوری اطلاعات و گردشگری معطوف شود و باید در حوزه‌های مختلف به اشتغال نگاه کنیم. برای مثال حتی تربیت‌بدنی هم در این زمینه ظرفیت خوبی دارد.
وزیر کار تاکید کرد: ما باید در حوزه‌های غیرمتعارف به دنبال ایجاد شغل باشیم زیرا در این مشاغل دفترچه اولی داشتیم.
وی افزود: استان‌های خراسان رضوی و اصفهان توانسته‌اند شغل های زیادی ایجاد کنند اما در برخی از استان‌ها این آمارها کمتر بود که باید بر روی آن بررسی‌های میدانی بیشتری انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین باید تعداد ۱۰ هزار دفترچه اولی را در حوزه آموزش به آمارهایی که در بالا ذکر شده اضافه کنم. ما همچنین در زمینه حمل و نقل، لجستیک و انبارداری، هتلداری و رستوران هم ظرفیت‌های بزرگی برای ایجاد شغل داریم و تعداد دفترچه‌ اولی‌های آنها نیز چشمگیر بوده است.

**ابلاغ 200 هزار میلیارد ریال برای طرح اشتغال فراگیر
ربیعی با بیان اینکه مصوبات و دستورالعمل‌هایی برای ابلاغ 200 هزار میلیارد ریال به استان‌ها داشتیم، گفت: خوشبختانه این مبلغ با امضای وزیر کشور و رئیس‌کل بانک مرکزی و من به استان‌ها ابلاغ شد. همچنین در نظر داریم کارگروهی شکل بگیرد و بتوانیم نرخ این مبلغ را از حداقل 2 درصد تا بیشتر پایین بیاوریم.
ربیعی ادامه داد: کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد، وزارت کار و بانک مرکزی که جلسات مقدماتی آن انجام شده باید برای تامین مالی دنبال شود. همچنین بحثی در قالب توسعه رسته‌های منتخب و قالب مدل سیستم توسعه کسب و کار به صورت پروژه‌ای با هویت مستقل انجام شد که همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی باید نسبت به تعیین یکی از مدیران ارشد خود به عنوان مسئول هماهنگی برنامه اشتغال فراگیر اقدام کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کاری را شروع کردیم که هر ایرانی یک کد اشتغال داشته باشد بدین ترتیب که سامانه بانک اشتغال ایرانیان را برای این طرح ایجاد کردیم. این کمک می‌کند افرادی که مشغول به دو شغل هستند و یا مالیات بالاتر نمی‌دهند مشخص شوند و بتوانیم برای آنها مقرراتی بگذاریم.
به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، در سال 1396 بیکاری باید 0.8 درصد کاهش یابد و 970 هزار شغل جدید ایجاد شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار