رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی اصلاح شود/دچار کم سوادی مدرن شدیم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی اصلاح شود/دچار کم سوادی مدرن شدیم

وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی باید اصلاح شود گفت: متاسفانه دچار بیماری کمی گرایی شده ایم و باید این معضل را رفع کنیم.
به گزارش خبرنگار مهر دکتر سیدحسن هاشمی در نوزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و یازدهمین جشنواره شهید مطهری در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری گفت: استاد مطهری نقش مهمی در پرسشگری و نقد در درون دانشگاهها داشت و همزمان با خرافه مبارزه می کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که باید تلاش کنیم خروجی دانشگاهها اخلاق مدار باشند یادآور شد: امروز با پیشرفت علم تنها داشتن محفوظات مهم نیست آنچه مهم است آموختن مهارت ها و مهمترین آنها مهارت زندگی و شناخت خود است.

وی افزود: بدبخت ملتی است که اولویتش آموزش و بویژه آموزش صحیح نباشد.

هاشمی تاکید کرد: باید قبول کنیم خروجی دانشگاههای ما آنقدر بی مهارتند که نمی توانند با جامعه شان ارتباط برقرار کنند چرا که دچار بیسوادی مدرن شده ایم. البته اعتراف می کنم که در گروه پزشکی این موضوع کمتر از گروه غیر پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دانشگاهها، رشته ها و استادان زیاد شده است خوب است اما یک نقص بزرگ کشور همین بیماری کمی گرایی و کم سوادی مدرن است.

وزیر بهداشت با اشاره به بازدیدش از بیمارستانی که پس از زلزله کرمانشاه آسیب دیده بود گفت: یکی از مشکلات این است که کسانی در رأس کارها هستند که با اینکه مدارک تحصیلی مهمی دارند اما کم سوادند. در اسلام آباد غرب ساختمان های معمارساز در زلزله آسیب ندیده بودند اما بیمارستان مهندس ساز که ۵ ماه از افتتاحش گذشته بود آسیب دید.

وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که باید در تربیت دانشجو و رتبه بندی دانشگاهها اصلاح و بازنگری صورت گیرد گفت: از گسترش بی رویه انواع و اقسام رشته ها و فوق تخصص ها باید جلوگیری کنیم و رتبه بندی دانشگاهها را بر اساس خروجی آنها مبنا قرار دهیم.

وی افزود: اصلاح رفتار همواره سخت و دشوار بوده است و هر زمان که می خواهیم سهمیه تربیت دانشجو در دکتری یا برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی را کاهش دهیم برخی سر و صدا می کنند اما باید در مقابل این امر به صورت قاطع برخورد کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم کاهش دوره های آموزشی در گروه علوم پزشکی گفت: دوره های آموزشی ما بسیار پر هزینه است و باید برای اقتصاد دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی به طور جدی برنامه ریزی کنیم و سمت و سوی خودگردانی و استفاده از ظرفیت این بخش را تقویت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بودجه سال ۹۷در استانها و امکان استفاده از این بودجه به منظور تقویت زیرساخت ها و تجهیزات آموزشی افزود: بودجه هزار میلیارد تومانی مشترک میان وزارت بهداشت و علوم است که دانشگاهها باید از این فرصت به منظور به روز رسانی تجهیزات خود استفاده کنند.

هاشمی تاکید کرد: باید در ادامه طرح تحول سلامت حتما از اعتباراتی که در اختیار ما و بیمه ها قرار دارد به صورت هدفمند استفاده کنیم و اولویت ها را مشخص کرده و نهایت صرفه جویی را اعمال کنیم.

وی افزود: قطعا از معاونت های آموزشی دانشگاهها انتظار همراهی همه جانبه می رود و کمک کنید که در پایان سال کسری بودجه نداشته باشیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: دستور رئیس جمهور و برنامه ما در وزارت بهداشت، صرفه جویی در هزینه کرد اعتبارات است.

وی با بیان اینکه اگر کشور به دست افراد باسوادتری اداره می شد هزینه اش خیلی کمتر از آنچه بود که اکنون داشتیم، ادامه داد: ما نمی توانیم ادای کشورهای اروپایی و آمریکایی را در بیاوریم و اینقدر فلوشیپ و فوق تخصص تربیت کنیم.

هاشمی یادآور شد: طولانی شدن دوره های تخصصی در پزشکی بسیار آسیب زننده است. با فلوشیپ ها و فوق تخصص ها تنها آسیب ها زیاد می‌شود. ما باید بتوانیم دوره هایی که نیاز داریم را به اندازه تربیت کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار