رشته‌های فنی وحرفه‌ای توان ایجاد 100 هزار شغل را دارند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رشته‌های فنی وحرفه‌ای توان ایجاد 100 هزار شغل را دارند

معاون سازمان آموزش فنی وحرفه ای گفت: رشته‌های فنی وحرفه‌ای موجود در آموزش وپرورش توان ایجاد 100 هزار شغل را دارند که به علت مشکلات اعتباری و زیرساختی فقط 30 هزار شغل را می‌توانند تامین کنند.

به گزارش ایرنا، سید علی موسوی روز شنبه در آیین افتتاح دوره های ضمن خدمت کشوری مهارت افزایی هنرآموزان شاخه کاردانش در مرکز تربیت مربی کرج، افزود: فرآیند آموزش دوره های فنی وحرفه ای که اکنون توسط این سازمان و مراکز هنرستان و کاردانش های آموزش و پرورش به جامعه هدف ارائه می شود؛ نیاز به مهندسی دارد.
وی ادامه داد: نخستین ضرورت در آموزش فنی وحرفه‌ای، تغییر و تحول تکنولوژی است که مبدا این امر باید از آموزش و پرورش کلید زده شود.
موسوی با بیان اینکه در تمام کشورها، نظام آموزشی فنی وحرفه ای براساس 4 ضرورت برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: در ایران نیز باید به این ضرورت ها که شامل تکنولوژی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است، بیشتر توجه شود.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد پایدار در جامعه باید به آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش که در همه استان ها از سوی فنی وحرفه ای و آموزش وپرورش درحال اجراست توجه شود تا افراد بر حسب علاقه و استعدادشان آموزش ببینند.
معاون سازمان فنی وحرفه ای با اشاره به اینکه فناوری خودرو در کشور بسیار با اهمیت است ، افزود: واحدهای تحقیق و توسعه کشور باید به سمت رونق بخشی به صنایع تجاری و درآمدزا البته با نگاه آموزش مهارت های متناسب با نیاز جامعه بروند.
موسوی در ادامه احیای اقتصاد دانش بنیان را در جامعه ضروری دانست و گفت: مهم‌ترین راهکار برای تحقق این امر پاسخگویی سریع آموزش وپرورش به بازار کار است که باید در درس‌های مقاطع راهنمایی و متوسطه ، پیش بینی و گنجانده شود.
وی اظهار داشت: اعتبارات مالی این اجازه را به آموزش و پرورش نمی‌دهد که تمام رشته‌های فنی و حرفه ای را در کشور آموزش دهد لذا برای گسترش دوره های آموزش بر حسب نیاز بازار در آموزش و پرورش نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی دارد.
وی تغییر و تحول در نظام هدایت تحصیلی و مشاوره آموزش وپرورش را ضروری دانست و بر استعدادیابی فردی اردوهای علمی با محوریت کارورزی و مهارت‌آموزی فنی وحرفه‌ای تاکید کرد.
وی بیان کرد: برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با رشته های فنی حرفه ای و کاردانش باید برای برگزاری اردوهای علمی با محوریت کارورزی و مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای از سوی آموزش و پرورش برنامه ریزی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار