رشد سهم بخش های «کشاورزی» و «خدمات» در اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رشد سهم بخش های «کشاورزی» و «خدمات» در اشتغال

بررسی های جداول آماری نشان می دهد سهم بخش های کشاورزی و خدمات در اشتغال، در دوره زمانی سال 1397 به ترتیب دو دهم درصد و یک دهم درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، بررسی های جداول آماری نشان می دهد که سهم اشتغال در بخش صنعت در سال گذشته 32 درصد بود که نسبت به سال 1396 کاهش سه دهم درصدی را تجربه کرد.
«حمید حاج اسماعیلی» کارشناس حوزه کار در این خصوص به ایرنا گفت: امکان توسعه صنایع متوسط و بزرگ بدون ورود و مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر نیست.
این کارشناس حوزه کار افزود: رویه سنتی و سختی در حوزه اقتصاد وجود دارد و این امر مانعی بزرگ برای بخش خصوصی است. به این معنی که دولت در صنایع بزرگ فعال است و کمتر مسیر را برای ورود بخش خصوصی باز می کند.
وی گفت: بازنگری قوانین و ایجاد بسترسازی برای ورود بخش خصوصی، حمایت از این بخش برای ورود در حوزه صنعت و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از عواملی است که می تواند شرایط بخش صنعتی و میزان اشتغال در آن را متحول کند.
حاج اسماعیلی گفت: پیش از تحریم ها حداکثر نرخ اشتغال در بخش صنعت به سختی به 34 درصد رسید، هم اکنون نیز به دلیل شرایط خاص اقتصادی امکان فعالیت در این بخش وجود ندارد.
وی افزود: سرمایه گذاری در بخش صنعت با ریسک های بالا همراه است و محدودیت های جدی در بازار کار وجود دارد؛ بنابراین امکان توسعه بخش صنعت حداقل در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و باید از ظرفیت های بخش خدمات و گردشگری در ایجاد اشتغال استفاده کنیم.
به گفته این کارشناس، ظرفیت مناسبی در بخش خدمات وجود دارد و در نرخ اشتغال تا حدود 52 درصد را در این بخش تجربه کرده ایم.
حاج اسماعیلی افزود: در حوزه خدمات، سه زیربخش «توزیع»، «خدمات رسانی به مردم» و «گردشگری» مطرح است و می توانیم نرخ اشتغال در این بخش را با این زیربخش ها حفظ کنیم.
وی اظهار داشت: در این سالها کشاورزی نیز با نوسانات مختلفی روبه رو بوده و با اتفاقاتی که از اواخر سال گذشته و فروردین ماه امسال افتاد، بخش بزرگی از کشاورزی نابود شد؛ با این حال، بارش های یک ماه اخیر منابع آب عظیمی برای کشور ایجاد کرد که فرصتی استثنایی را برای کشور فراهم کرده است.
این کارشناس تصریح کرد: اگر ظرف یکی دو ماه آینده بتوانیم مشکلاتی که در پنج استان به صورت جدی در بخش کشاورزی ایجاد شده را ساماندهی کنیم، همین امسال بهره وری و بازدهی خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت.
وی معتقد است: با توجه به اینکه برخی مشاغل کشاورزی را به دلیل سیل از دست داده ایم، اما اشتغال مجددی ایجاد شده و در نیمه دوم امسال 400 هزار و سال آینده نیز 600 تا 700 هزار فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، مرکز ملی آمار ایران جداولی از سهم اشتغال در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات در سال 1397 و نسبت به سال قبل از آن (1396) منتشر کرده است.
براساس این داده ها، اصفهان صنعتی ترین استان کشور است و نرخ اشتغال این استان در حوزه صنعت 40.8 درصد است البته این نرخ نسبت به سال 1396 کاهش 4.8 درصدی داشته است.
پایتخت کشور با 63.5 درصد بالاترین نرخ اشتغال در حوزه خدمات را در بین استان ها دارد و بعد از آن بوشهر با 60.6 درصد در رتبه بعدی قرار دارد.
در بخش کشاورزی استان خراسان شمالی با 36.4 درصد بیشترین و تهران با 1.5 درصد کمترین نرخ اشتغال را دارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار