رفع مشکلات آموزشی و رفاهی پذیرفته‌شدگان آزمون‌ استخدامی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رفع مشکلات آموزشی و رفاهی پذیرفته‌شدگان آزمون‌ استخدامی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلیِ دانشگاه فرهنگیان از رفع مشکلات آموزشی و رفاهی پذیرفته‌شدگان آزمون‌ استخدامی خبر داد.
نعمت الله موسی پور؛ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلیِ دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای ساماندهی مشکلات رفاهی و آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی، با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه، گفت: سال گذشته از طرفی جمعیت دانشجوی ما خیلی زیاد بود و هنوز فارغ‌التحصیلی نداشتیم و از سویی نیز براساس تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر اخذِ 50 درصدِ هزینه‌های آموزشی و تمام هزینه‌های رفاهی از خودِ افراد، باعث بروز مشکلات عدیده از جمله دوری از خانواده و اشتغالِ همزمان با تحصیل و بالطبع برخی اعتراضات و ناراحتی‌ها شد.
وی افزود: امسال اما تعداد مهارت‌آموزان از 3 هزار و 200 نفر به 7 هزار نفر افزایش یافت و امکان تشکیل کلاس در مناطق مختلف، بیشتر شد. همچنین تعداد زیادی از دانشجویان، دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل شده و جای آنها را به مهارت آموزان دادیم. ضمن اینکه با تغییر روش کار، شیوه تمام حضوری را به حضوری و غیرحضوری تبدیل کردیم.
موسی پور با اشاره به اینکه آموزش و پرورش پذیرفته است که خود، تمام هزینه‌ها را پرداخت کند و این اثری بسیار مثبت و عمیق در روند رو به جلوی دانشگاه خواهد داشت، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سال قبل، امکانات رفاهیِ به مراتب مناسب‌تر و تقریباً قابل قبولی را برای همه فراهم کرده است و امیدوارم امسال، شرایط بهتر باشد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلیِ دانشگاه فرهنگیان در تشریح تغییر روش آموزش، اظهار داشت: سال گذشته، تمام آموزش را در یک دوره 7 ماهه و بصورت فشرده انجام دادیم، اما امسال اما پروسه آموزش را از تیرماه آغاز کردیم و در پایان شهریورِ سال آینده نیز به پایان خواهیم رساند؛ این بدان معناست که دوره آموزش ما، تقریباً 15 – 16 ماه بطول می‌انجامد.
وی در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی دوره دکتری در دانشگاه فرهنگیان به کجا رسید، گفت: سیاست دانشگاه فرهنگیان اصولاً این نیست که دوره دکتری را صرفاً برای مدرک دادن به فردی ایجاد کند، چرا که دانش آموخته نمی تواند مدرک بگیرد و بعد برود پی پیدا کردنِ کار! لذا اعتقاد ما بر این است که از ابتدا باید نیازسنجی شود و بر اساس آن مشخص کنیم که به هر فرد، درکجا و درچه رشته‌ای نیاز وجود دارد. این بعنوان یک اصل و رکن اساسی، مهم است که نیازی وجود داشته باشد، سپس ما برای رفع نیاز برنامه‌ریزی کنیم.
موسی پور افزود: کارفرمای ما، آموزش و پرورش است؛ لذا اعلام نیاز از سوی وزارت است که ما را مجاب به ایجاد دوره می‌کند، به طور مثال اعلام می‌کند به 10 یا 50 نفر با مدرک دکتری نیاز داریم تا ما بتوانیم دوره ای را ایجاد کنیم. دانشگاه اصلی ترین بنیاد تصمیمش به این بازمی‌گردد که سفارشی از جانب کارفرما؛ یا همان وزارت آموزش و پرورش وجود داشته باشد.
او گفت: البته برای دوره کارشناسی ارشد تعداد 600 نفر سفارش داشته‌ایم، اما برای دکتری هنوز نه! از طرفی ما خود، هیچگاه بنا نداشته و نداریم که بطور مستقل اقدام به ایجاد دوره دکتری کنیم. البته با این وجود اما آمادگیِ ایجاد دوره را به طور مشترک با دانشگاه‌های داخل و خارج داشته و مقدماتش را نیز تا حدی فراهم کرده‌ایم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلیِ دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: ما به هیچ وجه تمایل به ایجاد رشته‌هایی نداریم که در دانشگاه‌های دیگر وجود دارد. مثلاً در حال حاضر دوره دکتری آموزش ابتدایی را نداریم. خود دانشگاه فرهنگیان حداقل به 200 نفر تحصیل کرده دکتری آموزش ابتدایی نیاز دارد و ما الان مقرون به صرفه تر می‌دانیم که برای تامین این تعداد، طی 5 سال آینده 25 نفر را برای تحصیل در این رشته و مقطع، به خارج اعزام کنیم و به مرور بر حسب نیاز، در صورت لزوم این دوره‌ها را، خود نیز راه اندازی کنیم.
موسی پور افزود: به همین منظور در حال حاضر در حال بررسی و مکاتبه با وزارت علوم هستیم تا با معرفی دانشگاه‌هایِ معتبر، برای بورسیه کردن این 25 نفر اقدامات لازم را صورت بدهیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار