رفع منع قانونی برای پذیرش دانشجوی بیشتر در دانشگاه فنی و حرفه ای

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رفع منع قانونی برای پذیرش دانشجوی بیشتر در دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای از تشکیل جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو خبر داد و گفت: در جلسه آینده این شورا قرار است پذیرش دانشجو از دوره های نظری در دانشگاه فنی و حرفه ای بررسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای صبح امروز با دبیر و سردبیران رسانه‌های جمعی نشستی را برگزار کرد.

وی در پاسخ به سوال مهر، مبنی بر اقدامات دانشگاه برای جذب دانشجویان مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: برای این کار باید الزامات قانونی را فراهم کنیم، باید شرایط ورود به این دانشگاه را برای دانشجویان جذاب کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راه‌های فعال کردن جذابیت برای این دانشگاه، نزدیک کردن فارغ التحصیلان این دانشگاه به بازار کار است، اگر دانشجویان فکر کنند فارغ التحصیلان این دانشگاه راحت تر شاغل می‌شوند، تأثیر بسزایی در انتخاب این دانشگاه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، یکی از برنامه اصلی این دانشگاه را، تغییر برنامه‌های درسی عنوان کرد و افزود: تا مهر سال ۹۸ بسیاری از برنامه‌های درسی به ویژه در دوره‌های کاردانی پیوسته که بیش از ۶۰ درصد دانشجویان در این دوره‌ها تحصیل می‌کنند، بازنگری شده و رویکرد دروس نیز بر اساس توجه به نیاز مهارتی بازار کار خواهد بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: کمیته‌های برنامه ریزی تشکیل شده و در حال شناسایی این نیازهای مهارتی هستند، پس از شناسایی این نیازها، برنامه درسی تغییر می‌یابد.

وی ادامه داد: در کنار این درصدد هستیم ورودی‌های خود را افزایش دهیم، در گذشته بسیاری از دانشجویان ما از سیستم‌های آموزشی قدیم پذیرش شده و خروجی‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای با ۱۱ سال تحصیل بودند که به صورت مستقیم وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌شدند و به آن کاردانی پیوسته گفته می‌شد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش از مهر ۹۸ سیستم خود را تغییر داد و دانش آموزان دیپلم دریافت می‌کنند. تصور ما این است که این دانش آموزان بیشتر علاقمند به تحصیل در رشته‌های نظری که عموماً در دوره‌های کارشناسی هستند، باشند.

صالحی عمران افزود: یکی از دستورهای جلسه آتی شورای سنجش پذیرش که وزیر علوم هم پیگیر آن بوده فراهم کردن تمهیدات و شرایطی است تا دانشگاه فنی و حرفه‌ای بتواند از فارغ التحصیلان دوره‌های نظری پذیرش داشته و موانع قانونی آن رفع شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای توضیح داد: دانش آموزان رشته‌های نظری مجاز به شرکت در رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیستند، اگر امکان ادامه تحصیل فارغ التحصیلان نظری در دانشگاه ایجاد شود، این موضوع می‌تواند به افزایش تعداد پذیرش دانشجویان فنی و حرفه‌ای کمک کند.

وی ادامه داد: بر روی برنامه کاردانی‌های ناپیوسته نیز کار می‌کنیم تا بتوانیم رشته‌های جدیدتری در دانشگاه اضافه کنیم و در مجموع هم کمی و هم کیفی سازی آموزش مهارتی و نهادینه کردن آن در جامعه را در دستور کاری خود داریم.

صالحی عمران درباره ایجاد مقاطع تحصیلا ت تکمیلی نیز گفت: ما اصراری به توسعه مقاطع بالاتر نداریم، هدف دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیلات تکمیلی نیست، ما معتقدیم فارغ التحصیلان ما باید آنقدر پنجه کارآمد داشته باشند تا بعد از هر دوره بتوانند وارد بازار کار شوند.

وی افزود: سیاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آماده سازی مستقیم نیروی کار بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی است، باید فارغ التحصیل این دانشگاه بلافاصله بتوانند وارد بازار کار شود بنابراین راه اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری در برنامه ما نیست.

وی افزود: برنامه‌هایی برای توسعه رشته‌های کارشناسی حرفه‌ای در دستور کار شورای برنامه ریزی دانشگاه قرار دارد که در حال نیازسنجی آن هستیم.

وی ادامه داد: دوره کارشناسی حرفه‌ای دوره‌ای خواهد بود که ۷۰ درصد آن عملی و ۳۰ درصد آن نظری باشد که در این صورت با رشته‌های کارشناسی هم متفاوت بوده و توانایی مهارتی در دوره کارشناسی را افزایش می‌دهد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار