روایت وزیر کار از افرادی که نه مهارت دارند نه دنبال کار می روند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

روایت وزیر کار از افرادی که نه مهارت دارند نه دنبال کار می روند

وزیرکار با اشاره به اینکه امروز ما با پدیده ای با نام NEET روبرو هستیم گفت: این افراد نه مهارت دارند و نه به دنبال کار هستند.«مهارت» با «تحصیل» متفاوت است، مهارت همان سواد انجام کاراست و کسی که سواد انجام کاری را داشته باشد می تواند اثربخش باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور در مراسم اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت که همزمان با روز ملی کارآفرینی و مهارت برگزار شد با بیان اینکه دنیا روحیه ملی ما را هدف گرفته اند گفت: امروز همه دنیا در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند در میان باید به دنبال پیشی گرفتن از جوامع مختلف باشیم.

ربیعی با بیان اینکه بدون دانستن راه و روش کار موفق نخواهیم بود گفت: با دانستن دانش بدون مهارت هیچ ارزش افزوده ای به دست نمی آید.دانش، روحیه و مهارت سه رکن اصلی افراد برای ورود به بازار کار است.

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مشکلات در عرضه و تقاضای مهارت عوامل اصلی در عدم موفقیت ورود جوانان به بازار کار است گفت:در آموزش های رسمی کشور (آموزش های دانشگاهی و علمی) متأسفانه تولید آکادمیسین نداریم. زمانی که به تربیت تکنسین نیز می رسیم به این نتیجه دست خواهیم یافت که اگر نظام آموزشی رسمی کشور آکادمیسین ولو اندک تولید کند اما تکنسین قطعاً در کشور تولید نمی کنیم و در این زمینه توفیقات نظام آموزش رسمی کشور بسیار کم است.

وی با بیان اینکه ما امروز نیازمند تکنسین در کشور هستیم اما نظام آموزش رسمی کشور، تکنسین تولید نمی کند، گفت: آلمان بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به ویرانه شد اما این تکنسین ها بودند که آلمان را نجات دادند. همچنین بسیاری از کشورهایی که مسیر رشد و توسعه را میانبر زدند، به دلیل تربیت تکنسین در این جوامع بوده است.

ربیعی با بیان اینکه مشکل ما در تقاضای مهارت است گفت: متأسفانه نتوانستیم سازمان آموزش فنی و حرفه ای را به عنوان متولی آموزش های غیر رسمی در کشور پرقدرت کنیم و نتوانستیم منابع مالی مناسبی برای این سازمان تأمین کنیم.

* ایجاد شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی در بیان مشکلات نظام آموزشی کشور برای تربیت نیروی کار ماهر افزود: عدم اتصال نظام آموزشی رسمی و نظام آموزشی غیر رسمی یکی از مشکلات در این مسیر است. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی شورای عالی مهارت به ریاستی معاون اولی رئیس جمهور و دبیری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد که امیدواریم بتوانیم با پیوند آموزش های رسمی و غیر رسمی ضعف تربیت تکنسین و ارتباط بین دانش و مهارت را برطرف کنیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید بتوانیم همه دستگاه های مرتبط با عرضه نیروی ماهر را با یکدیگر هماهنگ کنیم، اظهار داشت: امروز30 درصد از هزینه رشد با تزریق منابع مالی تأمین نمی شود بلکه مهارت و بهره وری نیروی کار می تواند این میزان رشد را محقق کند.

* انتقاد ربیعی به واحدهای کارآموزی

ربیعی با انتقاد از واحدهای کارآموزی گفت:ما باید واحدهای کارآموزی را در دانشگاه ها تقویت کنیم و نباید این واحد درسی به زنگ تفریح تبدیل شود. همچنین چند ترم تحصیلی دانشجویان باید براساس نیاز بازار کار باشد.

ربیعی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات در بحث عرضه نیروی ماهر است گفت:در چند دهه گذشته به دلیل بدصنعتی و کج صنعتی شدن کشور، به یکباره استخدام جای خود را با مفهوم شغل عوض کرد که این فرهنگ غلط در پی بیش از 7 دهه گذشته ایجاد شد؛ ما نیاز داریم که در این زمینه فرهنگ سازی کنیم و این فرهنگ سازی زمان بر است. وقتی در کنار این کج صنعتی شدن، درآمدهای نفتی نیز به غلط هزینه شوند با جایگزین شدن مفهوم استخدام با شغل با مشکل مهارت مواجه می شویم. امروز با پدیده بیکاران شیک مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز ما با پدیده ای با نام NEET مواجه هستیم گفت: منظور ازNEET به این معنا که افرادی که نه مهارت دارند و نه به دنبال کار هستند.

ربیعی در خصوص مهارت آموزی سربازان گفت: با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، سالانه 200هزار سرباز را آموزش می دهیم که یک اتفاق بزرگ در عرصه مهارت آموزی است که بعد از دو سال خدمت سربازی، فرد توانایی ورود به بازار کار را دارد.

وی خطاب به رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ما باید طرح ملی مهارت را با جدیت و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش دنبال کنیم، گفت: باید اندیشه های مهارت را بین دانش آموزان تقویت کنیم. همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید هم در شیوه و هم در موضوعات، خود را متناسب با نیاز بازار کار منعطف کند.

ربیعی با تأکید بر اینکه «مهارت» با «تحصیل» کاملاً متفاوت است، گفت: مهارت همان سواد انجام کاراست و کسی که سواد انجام کاری را داشته باشد می تواند در جامعه آثار اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار