روزهای مربیگری موشک ایرانی

دسته ها: اخبار

در شرایطی که ایران یک گل از تیم آمریکا جلو بود و هر لحظه امکان داشت بازی به تساوی کشیده شود، او گل دوم را وارد دروازه حریف کرد تا تمام ایرانیان یک نفس راحت بکشند. در بازی دوستانه‌ای که یک سال بعد برگزار شد او باز هم گلزنی‌اش به آمریکا را تکرار کرد و نشان داد که گل اولش اتفاقی نبوده است. مهدوی‌کیا یکی از مهم‌ترین مهره‌های نسل طلایی فوتبال ایران بود. 111 بار پیراهن تیم ملی را به تن کرد و 13 گل سرنوشت‌ساز را برای کشورمان به ثمر رساند. دروازه‌بان‌های عراق، قطر، کره‌شمالی، شیلی و چین بارها تسلیم شوت‌های سهمگین این بازیکن شدند.

مرد بااخلاق مستطیل سبز، فوتبال حرفه‌ای‌اش را خیلی زود شروع کرد و توانست در 18 سالگی پیراهن تیم بزرگ پرسپولیس را بر تن کند. در طول 4 سالی که در پرسپولیس توپ می‌زد، 54 بار وارد زمین شد و 18 بار گلزنی کرد. کشور آلمان و تیم بوخوم مقصد بعدی مهدوی‌کیا بود. هامبورگ، اینتراخت فرانکفورت آلمان، استیل‌آذین و داماش گیلان دیگر تیم‌هایی بودند که مهدوی‌کیا برایشان بازی کرده است. او سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد.

موشک ایرانی سرانجام ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ هنگامی که ۳۶ سال داشت به طور رسمی از میادین فوتبال خداحافظی کرد. او این روزها در زمین‌ چمن محله‌های فقیرنشین مشغول تربیت فوتبالیست‌های نوجوان است. زمین باباخانی از سوی هیات امنای منطقه 15 شهرداری و شورایاری تهران به او سپرده شده تا استعداد نوجوانان لایق را پرورش دهد. او خودش از زمین‌های پایین شهر شروع کرده و حالا می‌خواهد دینش را به بچه‌های آن منطقه ادا کند. ماه آینده تیم آکادمی فوتبال کیا که زیر نظر مهدی مهدوی‌کیا کار خود را انجام می‌دهد، در یک تورنمنت معتبر اروپایی که اوایل خرداد برگزار می‌شود با تیم نوجوانان بایرن‌مونیخ دیدار می‌کند. دیدار 11 ساله‌های ایرانی که دست‌پرورده مهدوی‌کیا هستند با نوجوانان آلمانی یقینا جذاب و تماشایی خواهد بود.

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

اخبار