روند مثبت آمایش و ساماندهی رشته‌ها در دانشگاه پیام نور/ضرورت ایجاد رشته‌های مبتنی بر نیاز کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

روند مثبت آمایش و ساماندهی رشته‌ها در دانشگاه پیام نور/ضرورت ایجاد رشته‌های مبتنی بر نیاز کشور

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بحث آمایش و ساماندهی رشته ها که یکی از برنامه های مهم دانشگاه پیام نور در سال جاری است بسیار مثبت و ارزنده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در مراسم تکریم و معارفه مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش عالی کشور پذیرش دانشجو بر اساس صندلی های خالی است در حالی که باید رشته ها با توجه به نیاز کشور تعریف شود و متناسب با آن دانشجو بپذیریم تا بتوانیم در آینده شغل ایجاد کرده و از بیکاری فارغ التحصیلان جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به توسعه بی رویه رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: کشور امروز به کاردان ها و تکنسین ها نیاز مبرم دارد و رقابت بین دانشگاه ها در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی، توجه به این بخش را با غفلت رو به رو کرده که دانشگاه پیام نور می تواند در این زمینه راهگشا بوده و نقش ویژه ای ایفا نماید.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با عنوان اینکه دانشگاه ساختمان نیست بلکه یک موجود زنده و انسانی است که مهم ترین بخش آن روح و شخصیت اندیشه ورز آن است ، افزود: حقیقت دانشگاه انسانهایی هستند که متفکرانه فعالیت می‌کنند و مبداء تحولات بزرگ هستند.

وی روح اصلی دانشگاه را اساتیدی دانست که کار علمی انجام می دهند و دانشجویانی که برای شکوفا شدن استعدادهایشان در این مجموعه قرار گرفته اند و افزود: دانشگاه باید زندگی این انسانهای وارسته را در جهت تعالی و ارتقا قرار دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه علاه بر ساختمان، دارای حقیقتی است که نباید از آن غافل شد. طبیعتا دانشگاه دارای وظایف متعارفی مانند انتقال دانش و مهارت، حرکت در مرزهای دانش، تامین نیازهای علمی جامعه و تربیت کارشناسان خبره است و این وظیفه را تمام دانشگاه های دنیا انجام می دهند اما در این میان نباید توجه به معنویت ، اخلاق و روح را فراموش کرد.

حجت الاسلام والمسملین محمدیان همچنین با اشاره به رشد قابل توجه علمی کشور در سال های اخیر گفت: توسعه علمی یکی از بخش های افتخارآمیزی است که می توانیم به آن ببالیم اما نمی توان تنها به این مسئله اکتفا کرد.

وی کاربردی کردن تولیدات علمی را ضرورتی انکارناپذیر خواند و اظهار داشت: متاسفانه تولیدات علمی دانشگاه های کشور آن طور که شایسته است به مرحله کاربردی نرسیده و با جایگاه مطلوب فاصله بسیاری دارد که باید به این مسئله توجه ویژه ای شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: مجموعه دستگاه های اجرایی کشور هنوز به این ضرورت نرسیده اند که از پژوهش های دانشگاهی استفاده کنند و اگر بتوانیم آنها را به این نیاز و ضرورت برسانیم که از تولیدات علمی دانشگاه ها استفاده کنند، بسیار موفق خواهیم بود.

وی یادآور شد: رفع بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی، نسخه های علمی می طلبد تا مسئولان اجرایی با پشتوانه علمی محکمی تصمیم بگیرند چرا که تصمیم های مبتنی بر سلایق شخصی قطعا متزلزل خواهد بود و در طولانی مدت با شکست مواجه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان بر نیازسنجی جامعه برای توسعه رشته های تحصیلی تاکید کرد و افزود: آموزش عالی از مشکل عدم توجه به تقاضا رنج می برد و اگرچه در برخی رشته ها که مبتنی بر نیازهای کشور بوده، توفیق بسیاری حاصل شده اما نمی توان تنها به چند رشته بسنده کرد و باید رشته هایی ایجاد شود که متناسب با نیاز بازار کار باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توجه به بعد معنوی دانشجویان در دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: علاوه بر آموزش؛ انتخاب درست معیارهای زندگی، برقراری روابط مناسب با دیگران، مورد اعتماد بودن، غیرت کشور را داشتن، تقویت هویت ملی و تعلق به آب، خاک و مذهب از دیگر نیازهای جوانان کشور است که توجه به این امور ماموریت ذاتی تمامی دانشگاهیان است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: دانشجویان برای پیشرفت بیشتر باید بنیان های فکری قویتری داشته باشند و از آنجا که دانشگاه آخرین حلقه تعلیم و تربیت محسوب می شود، باید بیش از سخن گفتن، عمل کرده و با برقراری رابطه درست با جوانان، آنها را در مسیر معنویت بیشتر هدایت کنیم.

وی با اشاره به ساختار متفاوت دانشگاه پیام نور نسبت به دیگر دانشگاه ها اذعان داشت: دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور سراسر کشور به صورت مستقل فعالیت می کنند اما از آنجا که بسیاری از امور در این دانشگاه به صورت متمرکز انجام می شود و دانشگاه پیام نور قرار است در قالب 10 منطقه، طبقه بندی شود، در این صورت ما 10 دفتر نهاد خواهیم داشت که فقط برای هماهنگی امور با سازمان مرکزی در ارتباط خواهند بود و دیگر فعالیت ها به شکل مستقل انجام می شود.

وی در پایان با عنوان اینکه کار فرهنگی وظیفه تمامی دانشگاهیان است و منحصر به بخش فرهنگی و دفاتر نهاد نمی شود، گفت: انتظار می رود، مسئولان دفاتر نهاد در سراسر کشور به درستی زمینه فعالیت های فرهنگی اساتید، کارکنان و دانشجویان را با تمام توان فراهم آورند.

دکتر زمانی رئیس دانشگاه پیام نور نیز در این مراسم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، از زحمات حجت الاسلام والمسملین جمشیدی راد مسئول قبلی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور قدردانی و انتصاب حجت الاسلام والمسلمین نبوی را تبریک گفت.

اقدامات دفاتر نهاد در دانشگاه پیام نور، بنیادی و زیربنایی بوده است

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی راد مسئول قبلی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور نیز در این مراسم گفت : دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اقدامات گسترده ای را به صورت بنیادی و زیربنایی انجام داده است.

وی برگزاری همایش های ملی و بین المللی، راه اندازی سه مجله علمی – تخصصی، حضور فعال در مخالف علمی، تشکیل کلاس های ارتقای اساتید ویژه گروه معارف برای ارتقای کیفی ائمه جماعات، راه اندازی سامانه نماز، تشکیل جلسات علمی – فرهنگی به صورت ویدئوکنفرانس با محوریت شعار سال مقام معظم رهبری، راه اندازی 23 دفتر نهاد در سراسر کشور، راه اندازی هیات مذهبی نور الثقلین با هماهنگی بسیج، راه اندازی جمعیت مطالعات زنان و خانواده ویژه کارکنان زن سازمان با حضور بیش از 100 استاد در سراسر کشور را از جمله فعالیت های دفتر نهاد در سازمان مرکزی عنوان کرد.

وی همچنین یکی دیگر از اقدامات دفتر نهاد را مسجدمحوری دانست و درخصوص ارتقای معرفت افزایی گفت: آموزش ضمن خدمت کارکنان با محوریت معرفت افزایی نیز در سازمان مرکزی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور نیز گفت: مهم ترین ماموریت ما علاوه بر معلمی، هدایت و استقامت است.

وی با عنوان اینکه نسل جوان امروز به مسائل اخلاقی و هدایت نیاز مبرم دارند، افزود:استادان دانشگاه در هر رشته ای که هستند باید الگوی دانشجویان بوده و در زمینه ترویج معنویت ، معارف و اخلاق نیز پیشگام باشند.

مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تاکید کرد: مسئولان نهاد در صورتی در زمینه تزکیه و هدایت موفق خواهند بود که تمامی مسئولان و استادان دانشگاه نیز در این زمینه همکاری کنند.

وی بر لزوم استفاده از تجربیات حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی تاکید کرد و گفت: همه ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سربازیم و برای اینکه بتوانیم نقش مثبتی در دانشگاه پیام نور ایفا کنیم باید از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، در این مراسم طی احکامی از سوی حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ، حجت الاسلام والمسلمین نبوی به عنوان مسئول جدید دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور و حجت الاسلام حسینی به عنوان مسئول جدید دفتر نهاد دانشگاه پیام نور استان تهران منصوب و با اهدای لوح تقدیر از زحمات حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی راد تقدیر شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار