رونق شغلی در دوران رکود /«کاهش نرخ بیکاری»بر سر تحریم سنگینی کرد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رونق شغلی در دوران رکود /«کاهش نرخ بیکاری»بر سر تحریم سنگینی کرد

متغیرهای تاثیر گذار در بازار کار در حالی از رشد اشتغال و کاهش جمیعت بیکار در کشور حکایت دارند که اخلال در فضای کسب و کار از اهداف تحریم‌ها در اقتصاد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، تحریم‌ها علیه ایران با هدف ایجاد چالش در فضای اقتصادی و اخلال در فضای کسب و کار کشور طی سالهای گذشته به نهایت خود رسید و حالا مدتهاست دولت امریکا فضای تازه ای برای اعمال فشار بیشتر بر کشورمان در اختیار ندارد و از همین رو تلاش دارد با لفاظی و ایجاد جو روانی، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد. ماحصل این فشارها و تحریم ها، افزایش شدید جمعیت بیکار و ریزش شدید نیروی کار ناشی از رکود در اقتصاد پیش بینی می‌شد. اما جدیدترین گزارش مرکز آمار از شاخص‌های بازار کار در فصل بهار، از بهبود متغیرهای اصلی حکایت دارد. بر اساس این گزارش، نسبت اشتغال در کشور تقریباً ثابت ماند و با رشدی هر چند اندک به ۳۶.۲ درصد رسید.

در عین حال جمیعت بیکار کشور که در بهار سال گذشته ۳ میلیون و ۳۲۱ هزار نفر بود، در بهار امسال به ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر رسید.

تجربه شوک مثبت به بازار کار بعد از دوران رکود

در همین زمینه علاء الدین ازوجی سرپرست دفتر سیاست گذاری بازار کار و توسعه اشتغال وزارت کار در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره گزارش جدید مرکز آمار مبنی بر افزایش جمعیت شاغل و کاهش جمعیت بیکار در شرایط تحریم گفت: تجربیات گذشته نیز نشان داده است که برخی صنایع حتی در شرایط رکود با رشد مواجه بوده اند و به تبع آنها شاخص‌های بازار کار نیز روند مثبتی را طی کرده اند.

وی با بیان اینکه حدود ۳ سال پیش و بعد از طی دوران چند ساله تحریم یک شوک مثبت در بازار کار ایجاد شد، افزود: البته که کاهش نرخ رشد اقتصادی اثر خود را در فضای کسب و کار از بُعد اشتغال گذاشته است اما کاهش نرخ رشد تأثیر قابل توجهی در افزایش نرخ بیکاری نداشته است.

سرپرست دفتر سیاستگذاری بازار کار و توسعه اشتغال وزارت کار با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران به رغم کاهش جمعیت فعال اما جمیعت بیکار کشور به ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر رسیده است، افزود: این در حالی است که تا پیش از این جمعیت بیکار کشور حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود.

ازوجی با تاکید بر اینکه «شاخص نرخ بیکاری» شاخص قابل استننادی برای بررسی و تحلیل سیاست‌های بازار کار نیست ادامه داد: در بین شاخص‌های بازار کار، «نسبت اشتغال» می‌تواند شاخص درستی برای ارزیابی سیاست‌ها باشد چرا که این شاخص هم سمت عرضه نیروی کار و هم طرف تقاضای بازار کار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی گفت: بر اساس آمار جدید مرکز آمار ایران نسبت اشتغال در فصل بهار ۳۶.۲ درصد است که به رغم رشد ۰.۱ درصدی حتی تثبیت آن در شرایط فعلی یکی از توفیقات سیاست‌های بازار کار است.

فرصت‌های جدید بازار کار در دوران رکود

همچنین حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشریح ظرفیت‌های اشتغال در شرایط تحریم گفت: باید در وهله نخست این موضوع را بپذیریم که همچنان محدودیت‌های زیادی در بازار کار وجود دارد و هنوز دولت به اندازه کافی شرایط لازم را برای مدیریت فضای کسب و کار ایجاد نکرده است اما شرایط تحریم فرصت‌های جدیدی را در بخش‌های مختلف اقتصادی برای کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه طبیعتاً شرایط تحریم فعالیت برخی از بنگاه‌های اقتصادی رابا مشکل مواجه کرده است، افزود: این دغدغه را نمی‌توان نادیده گرفت و اگر دولت کمیته‌های فنی و کارشناسی را برای حمایت از بنگاه‌ها در دستور کار قرار ندهد حتی رکود، می‌تواند برخی بنگاه‌ها را تهدید کند.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: بنابراین به صورت طبیعی طی ماه‌های گذشته در این بخش از اقتصاد با ریزش نیروی کار مواجه بودیم و تعداد شاغلان کاهش پیدا کردند اما نباید فراموش کرد که امسال یک فرصت استثنایی نیز در کشور ایجاد شده که قطعاً می‌تواند در آینده نیز ضریب اشتغال کشور را افزایش دهد.

ظرفیت ایجاد ۲۵۰ هزار شغل در بخش کشاورزی

حاج اسماعیلی با اشاره به توسعه ظرفیت‌های اشتغال در بخش‌های کشاورزی، دامپروی و پرورش آبزیان گفت: اگر مدیریت منابع آب به درستی صورت بگیرد و دولت تمرکز خوبی در بخش کشاوزی داشته باشد می‌توانیم طی امسال تا حدود ۲۵۰ هزار شغل در این بخش ایجاد کنیم.

وی افزود: هر چند تحریم‌ها بخشی از اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد و بی ثباتی در برخی متغیرهای فضای کسب و کار را تحت تأثیر قرار داد اما در بخش کشاورزی، دامپروی و پرورش آبزیان با دریچه جدیدی مواجه شدیم که هم می‌تواند تولیدات صادراتی را در کشور افزایش دهد و هم اشتغالزا باشند.

این کارشناس بازار کار با تاکید بر اینکه به رغم ریزش نیروی کار در بخش‌های عمومی صنعتی و خدماتی اما برای اشتغالزایی در بخش کشاورزی فرصت‌های جدید شغلی ایجاد شده است گفت: به شرط اینکه دولت تمرکز داشته باشد و فضای خوبی در این زمینه فراهم کند.

حاج اسماعیلی افزود: ما طی یکسال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه غربی بودیم اما به رغم مشکلات مقطعی مانند گرانی که مردم را رنج می‌دهد، زیرساخت‌ها و ستونهای کشور آسیب ندیده است؛ ظرفیت‌های بزرگ و منابع بسیار غنی در کشور وجود دارد. ایران علاوه بر منابع نفت و گاز در حوزه معادن هم غنی هستیم. ایران در بخش کشاورزی جزو کشورهای سرآمد است و تولیدات میوه و سبزیجات می‌تواند خیلی کشورهای منطقه را تغذیه کند.

وی با بیان اینکه ایران در بخش‌های مختلف صنعت نفت، برق، پتروشیمی و فولاد نیز امکانات خوبی دارد، گفت: در حوزه‌های گردشگری و فناوری اطلاعات نیز فرصت‌های بسیار خوبی در حوزه اشتغال هستند که تحریم‌ها هیچ تأثیری در آنها نخواهد گذاشت و این مدیریت دولت مردان است که بتوانند از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند و در عین حال با تکیه بر منابع داخلی و مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف می‌توانیم در برابر بسیاری از این آسیب‌ها مقاومت کنیم.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: بنابراین اگر با مدیریت و سیاست گذاری‌های درست داخلی بتوانیم از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف استفاده کنیم قطعاً علاوه بر توسعه اقتصادی، شاهد رشد اشتغال در کشور خواهیم بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار