ریشه‌کنی فقر در کشور تا ۱۴۰۰/ طرح کارورزی کلید خورد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ریشه‌کنی فقر در کشور تا ۱۴۰۰/ طرح کارورزی کلید خورد

مسئول دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ریشه‌کنی فقر تا پایان ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم است، گفت: طرح کارورزی (تاج) جزو فوریت‌های اجرایی دولت بوده و از خرداد ماه جاری آغاز شده است و منتظر تشکیل دولت دوازدهم نخواهیم ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد نهاوندیان،رئیس دفتر رئیس‌جمهور با حضور در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی سال 95، یادمان مرحوم مصطفی عالی‌نسب که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 2 خرداد) در محل وزارت کار برگزار شد، با اشاره به حضور مردم در انتخابات تأکید کرد: موفقیت در اقتصاد و اشتغالزایی نیز تنها با حضور مردم رقم خواهد خورد؛ کلید پیشرفت ما در اقتصاد، حضور خلاقانه مردم است.

وی وظیفه دولت را ایجاد محیط لازم برای مشارکت گسترده مردم در تولید و اشتغال عنوان و اظهار کرد: دستیابی به رشد مستمر اقتصادی سرمایه نمی‌خواهد، حتی فناوری هم لازم ندارد، بلکه مردم‌محوری، سرمایه رشد اقتصادی است. اگر مردم وارد اقتصاد شوند، هم سرمایه می‌آید، هم تکنولوژی ساخته می‌شود و هم مدیریت صحیح حاکم خواهد شد؛ این رویکرد در مقابل رویکردی است که همه چیز را از دولت مطالبه می‌کند.

مسئول دفتر رئیس‌جمهور، دیگر وظایف دولت در ایجاد بستر مناسب برای رشد اقتصادی را فراهم آوردن محیط مناسب کسب و کار و کارآفرینی برشمرد و افزود: دولت باید قوانین و مقررات اقتصادی رقابت‌آفرین را تدوین کند؛ ضمن اینکه یکی دیگر از وظایف دولت در این حوزه، مبارزه با انحصار و رانت‌زایی است.

نهاوندیان با بیان اینکه اقتصاد نفتی شرایطی فراهم کرده که حتی وقتی خصوصی‌سازی نیز کردیم باعث شد رانت از دولت به یک فرد منتقل شود، اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف دولت در بسترسازی اقتصاد مردم‌محور، فراهم کردن زمینه مناسبات بین‌المللی است که نمونه آن، شکسته شدن تحریم‌های بین‌المللی در دولت یازدهم بود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری، ایجاد زیرساخت‌ها، ارتباطات، مواصلات، ساخت جاده و راه‌آهن، انتقال آب، برق، انرژی و … را از دیگر وظایف دولت عنوان کرد و گفت: دولت همچنین باید استعدادهای انسانی را توانمند کرده و از استعدادهای مناطق محروم حمایت کند. تأسیس صندوق کارآفرینی امید، نمونه این حمایت‌هاست.

وی با اشاره به شعار دولت دوازدهم مبنی بر «ریشه‌کنی فقر تا پایان سال 1400» تصریح کرد: سه گروه محروم در کشور وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم توانمند خواهند شد؛ این گروه‌ها شامل خانوارهایی هستند که توانایی کار کردن ندارند، گروه دیگر خانوارهایی هستند که توانایی کار کردن دارند ولی کار ندارند و گروه سوم خانوارهایی هستند که هم توانایی کار دارند و هم شاغلند، اما درآمد آنها کافی نیست. دولت از گروه اول حمایت کرده و هزینه‌های آنها را متقبل خواهد شد، برای گروه دوم نیز شغل ایجاد خواهد کرد و راه‌حل توانمندسازی گروه سوم، رشد اقتصادی و توسعه صادرات است تا درآمدهای کارگران محروم افزایش یابد

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار