زمان راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان در هاله ای از ابهام قرار گرفت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

زمان راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان در هاله ای از ابهام قرار گرفت

درحالی که معاونت اشتغال وزارت کار خبر از راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان در تیر ماه داده بودند، مشاور معاون وزیرکار درباره زمان دقیق راه اندازی این سامانه می گوید:پیمانکار زمان راه اندازی را تیرماه اعلام کرده است اما زمان دقیق مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از انتقادات در بازار کار کشور عدم ثبت شدن آمار اشتغال است. برای ثبتی شدن آمار اشتغال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال‌های اخیر ایجاد سامانه اشتغال ایرانیان مطرح است که البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

در همین مورد در نشست شورای عالی اشتغال، وزیر کار وقت در مهر ماه سال 96 اعلام کرده بود: کاری را شروع کردیم که هر ایرانی یک کد اشتغال داشته باشد بدین ترتیب که سامانه بانک اشتغال ایرانیان را برای این طرح ایجاد کردیم. این کمک می‌کند افرادی که مشغول به دو شغل هستند و یا مالیات بالاتر نمی‌دهند مشخص شوند و بتوانیم برای آنها مقرراتی بگذاریم.

در تابستان سال 97 چند روز پیش از آنکه علی ربیعی از تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنار برود، در نشستی با عنوان چارچوب برای تقسیم کار ملی در اجرای سیاست تولید و اشتغال که با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برگزار شد، از راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان خبر داده و گفته بود: هر ایرانی یک کد اشتغال خواهد داشت و سامانه بانک اشتغال ایرانیان را برای این طرح ایجاد کردیم.

عیسی منصوری،معاون اشتغال وزارت کار نیز درباره هدف‌گذاری راه‌اندازی این سامانه می گوید: سامانه اشتغال ایرانیان، امکان برنامه ریزی برای افراد بیکار را فراهم می کند و به این ترتیب قرار است با راه‌اندازی این سامانه هر ایرانی که وارد بازار کار شود یک کد شغل بگیرد.

وی بیان کرد: سامانه ملی اشتغال ایرانیان در حال انجام است و امیدواریم ظرف بهار امسال این کار انجام شود. در این سامانه برای تمام افراد 15 تا 65 سال یک شناسه شغلی در نظر گرفته می شود. اینکه الان شاغل است یا بیکار و اگر شاغل است در کجا و با چه تخصصی مشغول به کار است در این سامانه بارگذاری می‌شود.

به گفته وی این سامانه اطلس اشتغال کشور را مشخص می‌کند و با روشن شدن مختصات اشتغال به درستی می‌توان از نیازهای بازار کار آگاه شد و جهت‌گیری برای اصلاح نظام آموزشی در جهت نیاز بازار با این سامانه امکان پذیر است. ضمن آنکه با تکیمل این سامانه مشکلی که در رابطه با آمار اشتغال مطرح می‌شد و ناشی از ثبتی نبودن آن بود، نیز برطرف خواهد شد.

* آغاز به کار سامانه اشتغال ایرانیان از تیرماه

منصوری در پاسخ به اینکه چه زمانی از این سامانه رونمایی خواهد شد؟ می‌گوید: تلاش می‌کنیم فاز اول آن را در تیر ماه رونمایی کنیم و پس از آن این کار مستمر ادامه خواهد داشت.

*تجمیع اطلاعات بازار کار در سامانه اشتغال ایرانیان

محمدرضا کارگر، مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار درباره راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان گفت:در حوزه اشتغال دو بخش آمار داریم، یکی آماری است که مرکز آمار بر اساس طرح نمونه گیری و پرسشنامه دارد و هزینه‌های گزافی صرف می‌شود و خروجی آن نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و دیگر موارد ارائه می‌شود.

وی افزود: در کنار آنها آمارهای ثبتی داریم که توسط دستگاه‌هایی که ارائه دهنده خدمات خاصی به جامعه هستند در حین ارائه خدمات تولید می‌کنند، برای نمونه فردی که بیمه می‌شود و خدمات بیمه‌ای دریافت می‌کند، اطلاعات آن وارد سامانه اشتغال ایرانیان می‌شود.

کارگر اظهار داشت: نکته کلیدی که در برنامه اشتغال سال 98 بر آن تأکید شده این است که نظام اطلاعات بازار کار کشور را تقویت کنیم و ارکان آن را شکل دهیم.

مشاور معاون وزیر کار با بیان اینکه در این حوزه، سامانه ملی اطلاعات اشتغال ایرانیان را امسال راه اندازی می‌کنیم مراکزی که اطلاعات عامل انسانی را جمع آوری می‌کنند به هم وصل می‌کنیم تا این اطلاعات را مبنای عمل سیاستگذاری ها قرار دهیم.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر این فاز را انجام دهیم زیربنای اولیه شکل می‌گیرد و می‌توانیم با اطلاعات موجودی که در سازمان‌های دیگر همچون تأمین اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم که اطلاعات نیروی انسانی در آنها ثبت می‌شود را جمع آوری کنیم. مجموعه خوبی برای برنامه‌های آتی و سیاستگذاری‌های هدف داشته باشیم.

کارگر با بیان اینکه سامانه اشتغال ایرانیان سامانه‌ای داخلی است که با مشارکت حوزه آی سی تی، مرکز آمار و دستگاه‌های ثبتی فعالیت می‌کند گفت: به کمک آن می‌توانیم در میان مدت و انتهای برنامه ششم توسعه به نظام اطلاعاتی مورد نظر دسترسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیمانکارانی که روی آن کار می‌کنند زمان بندی15 تیر را اعلام کردند اظهار داشت:زمانبندی را 15تیر اعلام کرده اند اما ممکن است تست و آزمایش آن زمان بر باشد، به هر حال تا سال98 می‌توانیم آن را در سطح خوبی اجرا کنیم.اگر نظام اطلاعات بازار کار شکل بگیرد و سامانه اشتغال ایرانیان یکی از لایحه های این سامانه است راه اندازی شود،بحث شناخت و بحث تحلیل و سیاست گذاری مبتنی بر شواهد می تواند عملیاتی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار