زنگ خطر برای نیروی کار ایرانی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

زنگ خطر برای نیروی کار ایرانی

پس از آن‌که اتباع بیگانه به تدریج مهارت‌هایی در کارگری، کشاورزی و صنعت به دست آوردند، حالا به تدریج وارد بخش‌های مدیریتی هم شده‌اند و به نظر می‌رسد زنگ خطر برای رشد نرخ بیکاری به صدا درآمده است.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که اقتصاد ایران درگیر مسائلی همچون نوسانات نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام شده است، اتباع بیگانه به مهارت‌هایی در فعالیت‌های خدماتی، صنعتی و حتی مدیریتی دست یافته‌اند. مثلا آمار رسمی مهاجران افغان‌ در ایران براساس سرشماری ۱۳۹۵ بالغ بر ۱ میلیون ۵۸۳ هزار نفر عنوان شده اما مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، تعداد افغانی‌هایی که به شکل قانونی و غیرقانونی در ایران حضور دارند را ۳ میلیون نفر عنوان کرده و گفته که در واقع ۱۱ درصد افغان‌ها در ایران زندگی می‌کنند.

با توجه به مسایلی مانند جنگ و مسائل اقتصادی، ساماندهی مهاجرین از کشورهایی که به ایان می‌آیند در ایران وظیفه‌ای انسانی محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که شهروندان ایرانی با نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد مواجهند، افزایش تعداد نیروی کار خارجی در ایران زنگ خطری برای بالا رفتن نرخ بیکاری باشد. بخصوص که حالا شنیده می‌شود نیروهای کار اتباع بیگانه در حال شیفت از سمت خدمات به سمت مدیریت است.

دیروز ۲۳ اردیبهشت در گزارشی عنوان شد که اتباع بیگانه در ایران مشغول پرورش شترمرغ هستند. امروز هم در خبرها آمده که اداره کارواش‌ها هم به دست اتباع بیگانه افتاد! داوود امیری ـ رییس کانون شورای اسلامی کار خراسان شمالی ـ در این باره گفته است: اگر ورود مهاجرین و اتباع بیگانه به طور جدی ساماندهی نشود، زمانی می‌رسد که اتباع بیگانه به کارفرمای نیروهای کار ایرانی تبدیل خواهند شد.

اگر به اشتغالزایی توجه نشود چه می‌شود؟

“مسئله اصلی امروز کشور اشتغال است که اگر به این بخش توجه نشود معلوم نیست چه بلای سرکشور می آید”. این جمله را معاون توسعه روستایی مناطق محروم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفته است. رضوی بیان کرده “توسعه مناطق مرکزی شهر باعث عدم توسعه مناطق روستایی شده و باعث ایجاد حاشیه نشینی در شهرها می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار