سال جدید از پشت رایانه‌ها بلند شوید

دسته ها: اخبار

برای اینکه شیوه زندگی را اصلاح کنیم باید به چند نکته توجه کنیم؛ اول، تغذیه باید به اندازه و با رعایت تعادل موادغذایی باشد که در سنین مختلف تفاوت دارد.
دوم، باید فعالیت بدنی و تحرک فیزیکی داشته باشیم. در حال حاضر بیشتر نوجوانان و جوانان با اتومبیل به مدرسه و دانشگاه می‌روند و بعد در منزل پشت رایانه و تبلت می‌نشینند و هیچ تحرکی ندارند در حالی که هرکس با توجه به شرایط زندگی‌اش می‌تواند فعالیت فیزیکی را در برنامه زندگی‌اش بگنجاند. من الان ۷۵ سال دارم و ۳۷ سال است که از ساعت ۵ تا ۶ صبح پارک می‌روم و ورزش می‌کنم، حتی زمانی که معاون وزیر بودم و مشغله زیادی داشتم، ‌ باز هم این عادت را ترک نکردم.
سومین موردی که باید در سال جدید به آن توجه کنیم این است که مواد مخدر، سیگار و الکل را باید از زندگی حذف کرد. الکل به تنهایی می‌تواند عامل چند بیماری باشد. معضل بعدی قلیان است. ‌معمولا خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و به همدیگر قلیان تعارف می‌کنند و هرکس یک پک می‌زند، بعد هم پیتزا سفارش می‌دهند و بعد از شام هم پای تلویزیون می‌نشینند. این برنامه نشان می‌دهد نه تحرک بدنی کافی داریم، نه غذای مناسب می‌خوریم. از دخانیات هم استفاده می‌کنیم، بنابراین در سال جدید باید شیوه زندگیمان را اصلاح کنیم. مقابله با استرس‌های روزانه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
آخرین موضوعی که توصیه می‌کنم به آن توجه کنید، بحث سلامت معنوی و رعایت حقوق دیگران است. انسان موجودی ضعیف است و چون شناخت کاملی نسبت به دنیا ندارد، نیاز دارد در ضمیر ناخودآگاه خود، به یک نیروی ماورایی اعتقاد داشته باشد. تحقیقات نشان داده اعتقاد به خدا، انرژی و قدرت دفاعی بدن را بالا می‌برد و به انسان کمک می‌کند تحمل و توانش را بالا ببرد. یک بحث مهم در بهداشت مطرح است با عنوان توسعه و تکامل و رشد در سال‌های اول زندگی، مغز انسان از ۳ تا ۸ سالگی در حال رشد است و باید در همین سن کودکی، کودکان را با حقوق دیگران و احترام گذاشتن به حقوق دیگران آشنا کنیم تا در بزرگسالی ارزش‌های انسانی در وجود آن‌ها نهادینه شده باشد. (دکتر حسین ملک‌افضلی – استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس پژوهشکده سلامت خانواده/سلامت)

اخبار