سامانه اشتغال ایرانیان نظام اطلاعات بازار کار را تقویت می کند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سامانه اشتغال ایرانیان نظام اطلاعات بازار کار را تقویت می کند

مشاور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سامانه اشتغال ایرانیان امسال راه اندازی می شود. این سامانه نظام اطلاعات بازار کار کشور را تقویت می کند و به کمک آن می توانیم در میان مدت و انتهای برنامه ششم توسعه به نظام اطلاعاتی مورد نظر دسترسی داشته باشیم.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، سال گذشته از میان ۲۷ میلیون جمعیت فعال، ۲۳ میلیون نفر شاغل بودند. در این میان نرخ بیکاری در سال گذشته ۱۲ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰ درصد بود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن یک دهم درصد کاهش یافته و جمعیت شاغل کشور نیز ۴۳۴ هزار نفر افزایش داشته است.

اگر چه از لحاظ قانونی نمی‌توان شبهه‌ای به این آمار وارد کرد، اما مشاهدات و تجربیات موجب می‌شود که نسبت به آنها تردید داشته باشیم و بنا بر اعلام برخی کارشناسان سنجش اشتغال با علم آمار مطابق واقعیت نیست.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه حل این موضوع را در سامانه بانک اشتغال ایرانیان اعلام می‌کند. سابقه تشکیل این سامانه مربوط به مهر ۱۳۹۶ است. وزیر کار وقت در نشست شورای عالی اشتغال اعلام کرده بود که هر ایرانی یک کد اشتغال خواهد داشت و افرادی که در دو شغل فعالیت می‌کنند یا مالیات نمی‌دهند مشخص می‌شوند.

یک سال بعد «علی ربیعی» پیش از آنکه استیضاح و از سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنار شود در نشست «چارچوب برای تقسیم کار ملی در اجرای سیاست تولید و اشتغال» خبر داد و گفت: هر ایرانی یک کد اشتغال خواهد داشت و سامانه بانک اشتغال ایرانیان را برای این طرح ایجاد کردیم.

سرانجام «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سی ام اردیبهشت امسال در نشست با خبرنگاران از راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان تا نیمه تیر خبر داد و گفت که در این سامانه شناسنامه یک فرد به لحاظ شغلی ثبت می‌شود.

«محمدرضا کارگر»، مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: در حوزه اشتغال دو بخش آمار داریم، یکی آماری است که مرکز آمار بر اساس طرح نمونه گیری و پرسشنامه دارد و هزینه‌های گزافی صرف می‌شود و خروجی آن نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و دیگر موارد ارائه می‌شود.

وی افزود: در کنار آنها آمارهای ثبتی داریم که توسط دستگاه‌هایی که ارائه دهنده خدمات خاصی به جامعه هستند در حین ارائه خدمات تولید می‌کنند، برای نمونه فردی که بیمه می‌شود و خدمات بیمه‌ای دریافت می‌کند، اطلاعات آن وارد سامانه اشتغال ایرانیان می‌شود.

کارگر اظهار داشت: نکته کلیدی که در برنامه اشتغال سال ۹۸ بر آن تاکید شده این است که نظام اطلاعات بازار کار کشور را تقویت کنیم و ارکان آن را شکل دهیم.

مشاور معاون وزیر کار اضافه کرد: بنابراین در این حوزه، سامانه ملی اطلاعات اشتغال ایرانیان را امسال راه اندازی می‌کنیم. مراکزی که اطلاعات عامل انسانی را جمع آوری می‌کنند به هم وصل می‌کنیم تا این اطلاعات را مبنای عمل سیاستگذاری ها قرار دهیم.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر این فاز را انجام دهیم زیربنای اولیه شکل می‌گیرد و می‌توانیم با اطلاعات موجودی که در سازمان‌های دیگر همچون تأمین اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم که اطلاعات نیروی انسانی در آنها ثبت می‌شود را جمع آوری کنیم. مجموعه خوبی برای برنامه‌های آتی و سیاستگذاری‌های هدف داشته باشیم.

کارگر گفت: سامانه اشتغال ایرانیان سامانه‌ای داخلی است که با مشارکت حوزه آی سی تی، مرکز آمار و دستگاه‌های ثبتی فعالیت می‌کند و به کمک آن می‌توانیم در میان مدت و انتهای برنامه ششم توسعه به نظام اطلاعاتی مورد نظر دسترسی داشته باشیم.

وی درباره زمان نهایی راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان، گفت: پیمانکارانی که روی آن کار می‌کنند زمان بندی ۱۵ تیر را اعلام کردند و ممکن است تست و آزمایش آن زمان بر باشد اما به هر حال تا سال ۹۸ می‌توانیم آن را در سطح خوبی اجرا کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار