سامانه کارا ناکارا / تسهیلاتی که متقاضی ندارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سامانه کارا ناکارا / تسهیلاتی که متقاضی ندارد

در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران از ناکارآمدی سامانه کارا در ثبت طرح‌های اشتغال فراگیر به شدت گلایه کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه شورای اشتغال که با محوریت پرداخت اشتغال فراگیر در استان اردبیل با حضور دستگاه‌های اجرایی، بانک‌های عامل و فرمانداران برگزار شد اعلام شد که اکثر متقاضیان به‌علت نرخ زیاد سود تسهیلات اشتغال فراگیر و تأمین نکردن وثایق مورد نیاز که خود حکایت گذشتن از هفت خوان دارد فضایی را فراهم کرده تا متقاضیان چندان رغبتی برای گرفتن این وام‌ها و تسهیلات نداشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این‌که در حوزه اشتغال فراگیر 4 میلیارد و 370 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است، اظهار کرد: مجموع پرداختی تسهیلات به طرح‌های حوزه کشاورزی در سالجاری 111 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که بیشترین پرداختی در شهرستان بیله‌سوار انجام شده است.

عدیل سروی تعداد طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها را در حوزه اشتغال فراگیر یک هزار و 85 مودر اعلام و اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا با همکاری فرمانداران و مدیران بانک‌های عامل مشکل وثیقه متقاضیان برطرف و با کاهش نرخ سود امکان ایجاد رغبت برای دریافت این تسهیلات فراهم آید.

وی افزود: با توجه به این‌که بخش عظیمی از شاغلان کشاورزی علاقمند دریافت تسهیلات خوداشتغالی هستند ما نیز می‌کوشیم از طریق بانک کشاورزی این متقاضیان را بهره‌مند از تسهیلات تا سقف 50 میلیون تومان کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در حوزه اشتغال فراگیر 189 طرح مصوب شده که 144 مورد آن با رقم تسهیلات 266 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند که 58 مورد از متقاضیان مدارک خود را به بانک‌ها تحویل دادند.

«سیدحامد عاملی» به ناکارآمدی سامانه کارا و عدم ثبت اطلاعات متقاضیان اشاره کرد و افزود: امیدواریم هم مشکل ثبت طرح‌ها و هم موانع پیش آمده بانک‌ها به سرعت برطرف و تا پایان سال زمینه پرداخت تسهیلات به متقاضیان فراهم آید.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به مصوب شدن 58 پروژه در بانک‌های عامل در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: از این تعداد 14 متقاضی به‌علت تأمین نشدن وثیقه و عدم اطمینان به یارانه پرداختی از دریافت تسهیلات انصراف دادند و مابقی متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات هستند.

«کریم حاجی‌زاده» به مانع به وجود آمده در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در قالب تجهیز و نوسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی اشاره و تصریح کرد: بانک‌ها با استناد به شیوه‌نامه اشتغال فراگیر حاضر به پرداخت تسهیلات در این حوزه نیستند در حالی که اکثر متقاضیان ما سرمایه‌گذارانی هستند که نیاز به تجهیز و نوسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز با بیان این‌که نباید بانک‌ها با برخی کارشکنی‌ها مانع از نوسازی و تجهیز صنایع و تأسیسات گردشگری به واسطه برخی شیوه‌نامه‌های تصنعی شوند، اظهار کرد: با این شرایط پرداخت بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال از سهمیه 126 میلیارد تومانی اشتغال فراگیر بیش از 26 میلیارد تومان این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود.

«حسین پیرموذن» افزود: هم در حوزه تسهیلات رونق تولید و هم اشتغال فراگیر باید دولت به سرعت نرخ سود بانکی را تا 10 درصد کاهش دهد تا برای سرمایه‌گذاران جذابیت دریافت تسهیلات فراهم آید.

در کنار همه کارشکنی‌های بانک‌ها و حرکت کند دستگاه‌های اجرایی در استان در پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و رونق تولید به نسبت سایر استان‌ها بعید به نظر می‌رسد تا پایان امسال چندان تحرک رضایت‌بخشی در حوزه اشتغال رخ داده و بارقه امیدی به این بسته‌های کارآفرینی و اشتغالزا داشته باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار