سردی دست ها نشانه ای از کم خونی/ تالاسمی مینور، شایع ترین علت کم خونی ارثی

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

سردی دست ها نشانه ای از کم خونی/ تالاسمی مینور، شایع ترین علت کم خونی ارثی

فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان این که سردی دست ها ممکن است نشانه ای از کم خونی باشد، اذعان داشت: تالاسمی مینور، شایع ترین دلیل کم خونی ارثی است.

به نقل از رادیو سلامت ، دکتر آزیتا آذر کیوان، فوق تخصص خون و آنکولوژی، بیان داشت: آهن یکی از عناصر ضروری برای ساخت پروتئینی به نام هموگلوبین است که نقش اکسیژن رسانی به بافت‌ها را بر عهده دارد.

آذر کیوان با اشاره به این که نبود آهن در مغز استخوان ساخت گلبول قرمز را مشکل می کند، اظهار داشت: در واقع آهن عنصری است که در ساخت آنزیم هایی که برای سلامت سیستم عصبی و عضلات لازم است، شرکت می کند.

وی با تاکید بر این کنته که هرجا سرعت رشد بالا باشد، نیاز به آهن نیز افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: در چند سال اول پس از تولد – چند سال اول مدرسه- هنگام دبیرستان که فرد با جهش رشدی در قد و وزن مواجه است، در دوران بارداری و شیردهی و نیز دوره های باروری که به شکل دوره های ماهیانه تجربه می شود، میزان آهن در بدن افت می کند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نیاز به آهن در دوره سالمندی و یائسگی خانم ها، چه تفاوتی با آقایان دارد، اذعان داشت: با توجه به این‌که خانم های یائسه و سالمند دوره های ماهیانه ندارند، از این جهت خیلی با آقایان فرقی ندارند.

وی یادآور شد: اگر یک آقا در سن بلوغ با کم خونی فقر آهن مراجعه کند، عامل فقر آهن در او باید بررسی شود. اگر مشکل گوارشی، همورویید، زخم معده دارد، که درمان صورت گیرد و اگر این مشکلات را ندارد، مکمل آهن دریافت کند.

آذر کیوان در بخش دیگری از سخنان خود، شایع ترین دلیل کم خونی ارثی را تالاسمی مینور عنوان و تصریح کرد: بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، اطلاعی از موضوع ندارند و بعد از انجام آزمایش و پایین بودن مقدار هموگلوبین متوجه می شوند. نیاز عمده این افراد به مکمل گروه B است.

وی با تاکید بر این که کم خونی فقر آهن شایع ترین کم خونی اکتسابی به شمار می آید، گفت: بی حسی، بی حالی، گز گز اندام ها، ضعف، سرگیجه و هنگام فعالیت تپش قلب دارند. همچنین خستگی زودرس، درد قفسه سینه هنگام فعالیت، سردی اندام ها، رنگ پریدگی، رنگ پریدگی بیشتر ناخن و مخاط ها را می توان به عنوان علائم این بیماری ذکر کرد.

آذر کیوان افزود: در حالی که کج خلق و خویی، عصبی شدن، کاهش قدرت تمرکز در کودکان، خشکی دست و شکنندگی ناخن ها، ریزش مو، علائم تخصصی فقر آهن است.

فوق تخصص خون و آنکولوژی همچنین اذعان داشت: سردی دست ها ممکن است ناشی از کم خونی و یا افت فشار خون باشد؛ گاه به علت اشکالات عروقی، در سرما انقباض عروقی ایجاد می شود که باعث سرد شدن اندام انتهایی می شود.

اخبار سلامت اخبار