سرمایه گذاری ۷۳ هزار میلیاردی برای ایجاد اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سرمایه گذاری ۷۳ هزار میلیاردی برای ایجاد اشتغال

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به برنامه مفصل دولت برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در سال آینده، اظهار کرد: دولت ۱۲ برنامه تعریف کرده و ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تامین مالی آن از طریق سرمایه گذاری صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، محمدباقر نوبخت در برنامه «مسیر امید»، با اشاره به برنامه‌های دولت برای سال آینده، اظهار کرد: همه خانواده‌های ایرانی به نوعی جویای کار هستند و موضوع اشتغال جوانان صرف نظر از منظر ملی و کلان اقتصاد که برای توسعه نیازمند همکاری جوانان هستیم، از بعد خانوار هم شغل مناسب محلی برای ایجاد رفاه نسبی است لذا باید اقداماتی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در کشور براساس آمارها برای سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۳۰ هزار نفر وارد بازار کار شوند، گفت: ۹۵۰ هزار نفر در پاییز امسال بیش از پاییز ۱۳۹۵ وارد بازار کار شدند که نشان می‌دهد امسال وضعیت خوبی داشتیم، اما ۲۰ هزار نفر به جمعیت بیکاران ما اضافه شده و بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار داریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به برنامه مفصل دولت برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در سال آینده، اظهار کرد: دولت ۱۲ برنامه تعریف کرده و ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تامین مالی آن از طریق سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. منابع تحصیل این اعتبار در قالب بودجه به مجلس ارائه و تصویب شده است.
مشاور رئیس جمهوری، بودجه را یک برنامه یک ساله دانست و افزود: رقم ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد که استان گیلان نیز سهم دارد. یکی از برنامه‌های دولت در رابطه با مسکن شهری و روستایی و بافت فرسوده است که ۳۰۰ هزار نفر در این بخش شاغل می‌شوند. نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری و درون شهری، کشاورزی، پرورش ماهی در قفس، کشت گلخانه‌ای و غیره از دیگر برنامه‌های ۱۲گانه است.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در همه استان‌ها صورت می‌گیرد، متذکر شد: بخش خصوصی در سطح اقتصاد سرمایه گذاری می کند و لذا به توانایی مدیریتی هر استاندار بستگی دارد که چقدر می تواند از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کند، اما ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و از طریق صندوق توسعه، بودجه، هدفمندی و غیره تامین می‌شود.
سخنگوی دولت، استاندار گیلان را به عنوان یک ظرفیت دارای برنامه، تجربه و زیرکی دانست و عنوان کرد: دکتر سالاری سرشار از انرژی جوانی است. بنده به عنوان خدمتگزار مردم ایران مسئول توزیع اعتبارات دولتی هستم که وابسته به برجام و روابط خارجی نیست و یک امکان دورن‌زا می‌باشد و گیلان هم سهم دارد لذا سامانه‌ای را ایجاد خواهیم کرد که همه کسانی که جویای کار هستند در آن ثبت نام کنند و استاندار براساس مهارت‌هایی که افراد دارند، دسته بندی را انجام خواهد داد تا کارآفرینان نیز از این امکان استفاده کنند.
نوبخت، با بیان اینکه برای اشتغال جوانان گیلان با استاندار هماهنگ شده است، افزود: دولت برای سال آینده علاوه بر ایجاد اشتغال، اصلاحات ساختار و فقرزدایی را هم پیش بینی کرده است. قرار نیست برای اشتغال جوانان پول توزیع کنیم، بلکه می خواهیم با برنامه دولت در بخش مسکن، علاوه بر ایجاد شغل، خانوارها از نظر رفاه در یک محیط بهتر نسبت به گذشته زندگی کنند و ایمنی بیشتری هم داشته باشند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با دعوت از انبوه سازان در بافت های فرسوده شهری، ادامه داد: برنامه های چهار سال آینده دولت کاملا مشخص است و اعتبار ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی فقط برای سال ۱۳۹۷ نیست، بلکه در صنعت هم برنامه داریم. در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی ما ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و این پرداخت بیشتر خواهد شد، مشروط به اینکه بدانیم هر واحد تولید و صنعتی چقدر از جوانان را مشغول به کار کرده و ما حق بیمه را می پردازیم. همچنین بخشی از ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بنگاه های اقتصادی اختصاص پیدا می کند.
وی با بیان اینکه استان‌های منطقه یک اعم از گیلان، مازندران و گلستان دارای ظرفیت دریامحوری هستند، تصریح کرد: همه طرح ها و سرمایه گذاری ها به صورت مولد و دائم انجام خواهد شد و به جای اینکه سرمایه گذار به جاهای مختلف مراجعه کند، از یک پنجره واحد به مشکلاتش رسیدگی می شود و همه امکانات فراهم است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: اولین کاری که دولت در شهریور ۱۳۹۲ انجام داد، تصویب ۳۵ مصوبه در هیئت وزیران مبنی بر رفع موانع تولید بود که تحت عنوان لایحه در مجلس به قانون تبدیل شد. این قانون بسیاری از کاغذبازی‌ها را از بین می برد و از نظر قانونی تسهیل شده است لذا مدیریت استان ها در یک فضای رقابتی هر کدام که بهتر بتوانند این موانع را رفع کنند، موفق بوده اند. استاندار گیلان قطعا در برابر برخوردهای غیر مسئولانه با سرمایه گذار خواهد ایستاد و ما می توانیم گیلان را به عنوان استان پایلوت در رفع موانع تولید معرفی کنیم تا استان های دیگر الگو بگیرند.
نوبخت، با اشاره به وجود منابع انسانی هوشمند در کنار مواهب طبیعی و خداددادی گیلان، متذکر شد: حضور گیلان در عرصه‌های پزشکی، فنی و مهندسی و هنری مایه مباهات است و این جغرافیا همه خوبی ها را در خود جای داده و همه چیز آماده جهش بزرگ است. قطعا اگر شرایط کافی برای گیلان ایجاد شود می تواند ایران را اداره کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ هزار نفر از گیلانیان جویای کار هستند، اضافه کرد: در حال حاضر برای سال آبی فعلی حدود ۴۰ درصد کمتر از استاندارد هستیم لذا ستادی تشکیل دادیم برای بعضی از استان‌ها که خوشبختانه گیلان از نظر آب در وضعیت نرمال قرار دارد، البته باید توجه ویژه ای به آبخیزداری داشته باشیم.
وی تکمیل زیرساخت های توسعه ای گیلان از جمله راه آهن را جزو تعهدات خود دانست و یادآور شد: راه آهن گیلان زیباترین راه آهن کشور است و با افتتاح راه آهن قزوین – رشت کار تمام نمی شود، بلکه آغاز راه هستیم تا این محور را به آستارا برسانیم. خوشبختانه هیچگونه مشکل اعتباری وجود ندارد.
نوبخت، بخشی از تعهدات خود را در قبال محرومان و مستضعفان تحت پوشش نهادهای حمایتی دانست و عنوان کرد: قول ایجاد ۲ هزار واحد مسکونی محرومین را داده بودم که با کمک کمیته امداد محقق شد و برای ۴ هزار واحد دیگر اعلام آمادگی می کنیم. امیدوارم سال آینده کارنامه درخشانی داشته باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار