سرنوشت نامشخص جذب دانشجوی دکتری در دانشگاه پیام‌نور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پس از گذشت سال‌ها از جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پیام نور به تازگی این واقعیت مشخص شد که دانشگاه پیام نور مطابق اساسنامه امکان جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری آنا، پس از گذشت سال‌ها از جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پیام نور به تازگی این واقعیت مشخص شد که دانشگاه پیام نور مطابق اساسنامه امکان جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را ندارد.

در میانه اجرای طرح آمایش آموزش عالی به یکباره مشخص شد که دانشگاه پیام‌نور اساسا راه را اشتباه آمده و برخلاف اساسنامه‌اش عمل کرده است. اساسنامه این دانشگاه جذب دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی را مجاز نمی‌داند. این موضوع را نخستین بار حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد و گفت: مطابق اساسنامه، دانشگاه پیام‌نور نمی‌­تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو کند.

تکذیب ۲۴ ساعته

بعد از این اظهار نظر عاملی ظرف مدت ۲۴ ساعت، به دلیلی نامعلوم شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه‌ای صادر کرد که رویه‌های جاری دانشگاه پیام‌نور به قوت خود باقی است تا اصلاح اساسنامه این دانشگاه صورت گیرد.

فقط جذب دانشجو در کاردانی و کارشناسی

با وجود تکذیب اصل ماجرا ولی این اظهارنظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شد که چالش جدیدی برای دانشگاه پیام‌نور به‌ وجود آید چراکه تاکنون رسانه‌ها توجهی به اساسنامه این دانشگاه نداشتند. حال این سوال مطرح است که اساسنامه رسمی دانشگاه پیام‌نور درباره جذب دانشجو چه می‌گوید؟ براساس ماده ۱۴ اساسنامه، این دانشگاه فقط می‌تواند در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته دانشجو جذب کند و عملا امکان جذب دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را ندارد. این در حالی است که این روزها دانشگاه پیام‌نور در حال آماده شدن برای برگزاری بیستمین آزمون فراگیر دوره کارشناسی ارشد است و قرار است ۴۰ هزار دانشجو از این طریق جذب کند.

مغفول ماندن آموزش الکترونیکی

موضوع دیگری که در اساسنامه دانشگاه پیام‌نور مورد تاکید بوده آموزش‌های از راه دور بود. براساس ماده ۱۷ اساسنامه؛ «شیوه‌های تدریس و نوع تجهیزات و وسایلی که برای آموزش از راه دور و نیمه حضوری لازم است در آیین‌نامه خاصی از طرف دانشگاه تعیین شود.» البته دانشگاه در این مسیر اقداماتی خوبی انجام داده اما همچنان محور آموزش، حضوری است.

اساسنامه دانشگاه پیام‌نور در سال ۶۷ تصویب شده و با گذشت ۳۱ سال تغییرات زیادی در این دانشگاه رخ داده که هیچ‌یک در اساسنامه نیامده یا حداقل تغییرات مرتبط با آن صورت نگرفته است.

تغییر اساسنامه چگونه باید رخ دهد؟

حال چرا این اتفاقات در دانشگاه پیام‌نور رخ داده و چگونه این دانشگاه توانسته برخلاف اساسنامه‌اش سال ها فعالیت کند و چرا تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود نکرده سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود. به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ اگر پیشنهادی برای تغییر در فعالیت یا بندهای اساسنامه این دانشگاه وجود دارد بایستی به دبیرخانه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه شود تا از مسیر جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

منصور کبگانیان، قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هم درباره اساسنامه دانشگاه پیام‌نور گفت: «در اساسنامه‌های قبلی این دانشگاه بدون آنکه تایید شورای عالی انقلاب اسلامی گرفته شود، تغییراتی اعمال شده بود و از این دانشگاه خواسته شد تا در اولین زمان ممکن اساسنامه این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحل تصویب را طی کند.»

در این زمینه امیرحسین بهروز، مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور نیز در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: «بحث اساسنامه دانشگاه پیام‌نور یک بحث فرعی در نشست اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و موضوع اصلی بحث آمایش دانشگاه‌ها و تناسب‌سازی رشته‌ها، اعضای هیئت علمی و مراکز آموزشی تمامی مجموعه های آموزشی سراسر کشور بود.

وی همچنین خبر از تایید اساسنامه دانشگاه پیام در شورای گسترش وزارت علوم داد و بیان کرد: در اساسنامه جدید بر استفاده از شیوه‌های آموزشی ترکیبی حضوری، نیمه‌حضوری و الکترونیکی نیز تاکید شده است، با وجود این اساسنامه و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بعدی این اساسنامه را نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهیم کرد تا به تصویب اعضای آن برسد.»

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود که براساس تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه پیام‌نور چگونه به حیات خود ادامه می‌دهد؟ و آیا همچنان این دانشگاه می‌تواند دانشجوی تحصیلات تکمیلی داشته باشد یا نه؟

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار