سرگردانی پرستاران متقاضی اعزام به خارج/ پرداخت٢٥٠٠پوند به کاریابی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تعدادی از پرستاران متقاضی اعزام به خارج از کشور در حالی به اعتبار یکی از کاریابی‌های بین المللی مجاز اقدام به ثبت نام کردند که کشور مقصد نمی‌تواند در حوزه سلامت از ایران نیروی کار پذیرش کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریور ماه سال گذشته بود که رئیس انجمن صفنی کاریابی‌های بین‌المللی خبر از آغاز اعزام نیروی کار به آلمان و انگلیس داد که به گفته وی، بنا بر قراردادی که بر اساس لیست رسمی مشاغل مورد نیاز کشور انگلستان با مؤسسه ITWR از این کشور منعقد شده است، اعزام نیروی کار در چند رشته از جمله «پرستاری» به این کشور صورت خواهد گرفت.

اما حدود سه ماه و ۱۰ روز پس از این خبر یعنی نیمه آذرماه، سازمان ملی خدمات بهداشت در انگلیس (NHS) در اطلاعیه‌ای در خصوص «جذب نیرو در کشورهای در حال توسعه» توضیحاتی ارائه داد که به استناد آن، طبق آیین نامه استخدام بین المللی سازمان خدمات بهداشت در انگلیس، نباید از کشورهای در حال توسعه نیروی متخصص در حوزه سلامت جذب شود که «ایران» نیز این لیست قرار دارد.

در همین زمینه یکی از پرستاران متقاضی اعزام به خارج از کشور در تماس با خبرگزاری مهر، با اشاره به طی فرایند اعزام خود گفت: بنده با توجه به اینکه موضوع مهاجرت کاری را دنبال می‌کردم، اخبار را از مراجع رسمی و کاریابی‌های خارجی پیگیر بودم.

وی گفت: از طریق یکی از کاریابی‌های بین‌المللی قرارداد بستم. در جریان انجام فرایند کار، یکی از کاریابی‌های بین المللی که در فهرست کاریابی‌های مجاز وزارت کار نیز قرار دارد، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که « ایران در لیست ممنوعیت جذب پزشکان در انگلستان» قرار دارد که بر اساس این اطلاعیه پرستاران و پزشکان ایرانی نمی‌توانند در انگلیس استخدام شوند.

این پرستار متقاضی اعزام به خارج از کشور همچنین گفت: بلافاصله با کاریابی صادرکننده اطلاعیه تماس گرفتم و آنها اعلام کردند «ما نیز برای اعزام نیروی کار به انگلیس قرارداد داشتیم ولی با توجه به این ممنوعیت، کاریابی‌ها نمی‌توانند اعزام داشته باشند و موضوع را به دفتر هدایت نیروی کار وزارت کار هم اطلاع دادیم.»

وی ادامه داد: پس از آن، به کاریابی که برای اعزام اقدام کرده بودم، تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم اما گفتند که به شما اطلاع می‌دهیم. پس از اینکه با گذشت چند روز خبری از کاریابی مربوطه نبود شخصا پیگیری کردم که اعلام کردند اطلاعیه «قرار گرفتن ایران در لیست ممنوعیت استخدام پزشکان در انگلیس» کذب است.

این پرستار با بیان اینکه به گفته کارکنان کاریابی که با آن برای اعزام به انگلیس قرارداد منعقد کرده‌ام، مدیر این کاریابی، ریاست انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی را بر عهده دارد، تاکید کرد: آنها اعلام کردند که با کاریابی نشر دهنده این اطلاعیه باید برخورد شود و من هم به اعتبار اینکه مدیر این کاریابی، رئیس انجمن نیز هست اعتماد کردم.

وی گفت: برای کسب اعتماد بیشتر، ایمیلی به سازمان خدمات بهداشت در انگلیس فرستادم، مبنی بر اینکه تمایل دارم به عنوان پرستار به این کشور اعزام شوم؛ آنها هم بلافاصله در پاسخ به ایمیل اعلام کردند بر اساس لیست جدیدی که از دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده امکان پذیرش نیروی کار از چند کشور از جمله ایران را ندارند.

۲۵۰۰ پوند به کاریابی پول دادیم اما خبری از اعزام نیست

این پرستار متقاضی اعزام افزود: ایمیل سازمان بهداشت انگلیس را برای انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی نیز ارسال کردم اما باز هم تاکید کردند که ما با کشور انگلیس در زمینه اعزام نیروی کار همکاری داریم.

وی افزود: حدود ۲۰۰ نفر از پرستاران متقاضی اعزام به انگلیس با اعتماد به این کاریابی هر نفر ۲۵۰۰ پوند پرداخت کردند اما ظاهرا اعزام نیروی کار به انگلیس ممنوع شده است.

وی همچنین افزود: طی مدتی که اقدام به درخواست اعزام به انگلیس کرده ام، به اعتبار اینکه این کاریابی در لیست کاریابی های مجاز وزارت کار قرار دارد و قابل اعتماد است، حتی منزل خود را فروخته‌ام و هزینه‌های زیادی را صرف امور جانبی و تهیه مدارک مورد نیاز کرده‌ایم.

به گفته این فرد، حتی کاریابی که اطلاعیه اولیه ممنوعیت اعزام نیروی کار به انگلیس را صادر کرده بود اعلام کرد که مستندات لازم را برای وزارت کار به صورت فکس ارسال کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار