سنگ کیسه صفرا، عارضه بی‌صدا و بی‌علامت

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

سنگ کیسه صفرا، عارضه بی‌صدا و بی‌علامت
يك فوق تخصص بيماري​هاي گوارشي و كبد گفت: كاهش وزن سريع مي​تواند احتمال ابتلا به بیماری سنگ كيسه صفرا را افزايش دهد.

دكتر پژمان علوي​نژاد اظهار كرد: ممكن است بسياري از مردم سنگ كيسه صفرا داشته باشند اما به دليل این که این عارضه علائم خاصي ندارد، اطلاعي از ابتلا به آن ندارند. كيسه صفرا، عضو كوچك گلابي‌شكلی است كه در روند گوارش و ترشح صفرا به داخل روده كوچك هنگام ورود غذا كمك مي​كند. سنگ کیسه صفرا در این عضو تشکیل می‌شود.

وي افزود: صفرا مايعی است که توسط كبد تولید می‌شود و از چند ماده از جمله كلسترول و نمك​هاي صفراوي كه توسط سلول​هاي قرمز خون دور انداخته شده​اند، تشکیل شده است. سنگ کیسه صفرا مي​تواند در اندازه دانه​هاي شن و ماسه، كوچك و همچنین به بزرگي يك توپ گلف ​باشد.

این فوق تخصص بيماري های گوارش و كبد با اشاره به علائم وجود سنگ صفراوي عنوان كرد: عارضه سنگ صفرا، اغلب علامتي ندارد و سنگ خاموش ناميده شده و فرد معمولا در حال بررسي براي بيماري ديگري، متوجه سنگ صفراوي خود مي​شود. در صورت ظهور علائم، ممكن است عارضه همراه با درد در پشت، سمت راست، بالا يا در وسط شكم و درد در شانه راست باشد.

علوي​نژاد درباره گروهی که بیشتر در معرض بیماری سنگ صفرا قرار دارند، ادامه داد: كساني كه رژيم​هاي غذايي سختي گرفته و ميزان مواد غذايي دريافتي به بدن خود را كاهش داده​اند، زنانی که زایمان‌های متععد داشته‌اند و افراد چاق و دارای اضافه وزن در معرض خطر تشكيل سنگ​هاي صفراوي قرار دارند.

وي با اشاره به تشكيل سنگ كيسه صفرا در زمان بارداري بيان كرد: در برخي شرايط فيزيولوژيک خاص مانند زمان بارداري، به دليل هورمون​هايي كه در بدن ترشح مي​شوند؛ ميزان انقباض كيسه صفرا كاهش پيدا مي​كند. بدین ترتیب كيسه صفرا در فواصل غذا خوردن، تمام محتويات خود را تخليه نمي​كند و مقداري از صفرا درون كيسه صفرا باقي مي​ماند و تبديل به رسوب و سنگ مي​شود. البته سنگ​هايي كه در دوران بارداري تشكيل مي​شود معمولا پس از بارداري برطرف شده و درمان آن نياز به مداخله خاصي ندارد.

اين فوق تخصص بيماري​هاي گوارش و كبد گفت: يك باور غلط در رابطه با كيسه صفرا، لزوم صد در صد عمل جراحي در صورت وجود سنگ در كيسه صفرا است در صورتي كه نتایج مطالعات اخير در اين زمينه،​ نشان از غلط بودن اين باور رايج بين مردم دارد. اين امكان وجود دارد كه سنگ درون كيسه صفرا باشد و فرد تا پايان عمر طبيعي​اش با وجود آن دچار مشكل نشود.

علوي​نژاد افزود: اگر فردي سنگ كيسه صفرا داشته ولی علامت و درد خاصي ندارد، نياز به هيچ گونه مداخله خاصي نيست ولی در صورت داشتن دردهاي صفراوي از جمله درد در ناحيه شكم و اگر اين درد بيش از يك بار تكرار شود، بايد حتما به پزشك مراجعه شده و عمل جراحي صورت گيرد. البته هر درد خفيفي در حفره شكمي دليل بر بیماری سنگ صفرا نيست.

وي با بیان این که نمي​توان از ایجاد سنگ صفرا جلوگيري كرد ولی امكان كاهش بروز آن با در پيش گرفتن يك شيوه زندگي صحيح و سالم وجود دارد، گفت: بايد مقادير كافي آب در هر روز براي حفظ هيدراته بدن مصرف شود. اگر قصد كاهش وزن داريد آن را به تدريج انجام دهيد زیرا كاهش وزن سريع ممكن است خطر ابتلا به سنگ صفرا و ديگر مشكلات سلامتي را افزايش دهد.

اخبار سلامت اخبار