سهم رشته‌های مختلف از تولید علم برتر کشور اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سهم رشته‌های مختلف از تولید علم برتر کشور اعلام شد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه شاخص اساسی علم (ESI-ISI) تولید علم برتر کشور از 216 مورد در سال 2015 میلادی به 368 مورد در سال 2016 میلادی رسید و تولید علم برتر 70 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: سهم حوزه مهندسی از کل تولید علم برتر دنیا حدود 4 درصد است و بعد از آن بیشترین سهم از تولید علم برتر دنیا متعلق به حوزه ریاضیات است که حدود 3 درصد است.

دهقانی افزود: یک درصد از مقالات دنیا 18 درصد از استنادهای آن را دریافت می‌کنند که تولید علم برتر کشور را تشکیل می‌دهند. مقالات برتر در بازه 10 سال اخیر توسط پایگاه شاخص‌های اساسی علم آی.اس.آی به صورت دو ماه یکبار روزآمد و اعلام می‌شود، از همین رو تعداد این مقالات همیشه تغییر می‌کند و ممکن است یک مقاله در یک دوره زمانی در دسته مقالات برتر قرار گیرد و در یک دوره دیگر از این فهرست حذف شود. اساسا مقالات پر استناد یا مقالات برتر بدلیل اهمیت آن‌ها بعنوان شاخصی برای کیفیت علم تلقی می‌شوند.

وی گفت: تعداد مقالات برتر کشور در سال 2007 میلادی تعداد 55 مورد اعلام شده است که این رقم در سال 2008 میلادی کاهش یافته و به 46 مورد رسید. تعداد مقالات برتر کشور در سال 2013 میلادی به 134 مورد رسید و این مقدار در سال 2014 میلادی مجددا افزایش یافته و به 163 مورد افزایش یافت. در سال 2015 میلادی تعداد این مقالات به 216 مورد و در سال 2016 میلادی به 368 مورد افزایش یافت. اطلاعات سال 2017 میلادی هنوز کامل نشده است، اما از جمهوری اسلامی ایران در این سال 10 مقاله برتر در پایگاه شاخص‌های اساسی علم ثبت شده است.

سهم رشته‌های مختلف از تولید علم برتر کشور اعلام شد

سرپرست ISC گفت: سهم رشته‌های موضوعی مختلف از تولید علم برتر دنیا یکسان نیست. سه حوزه مهندسی، ریاضیات و علوم کشاورزی بالاترین سهم از تولید علم برتر دنیا را در مقایسه با سایر حوزه‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند. هر یک از این حوزه‌ها حدود 3 تا 4 درصد از تولید علم برتر دنیا را در اختیار دارند.

سهم رشته‌های مختلف از تولید علم برتر کشور اعلام شد

دهقانی خاطرنشان کرد: اگر کل مقالات برتر کشور را مد نظر قرار دهیم و سهم هر یک از رشته‌ها را مورد توجه قرار دهیم وضعیت رشته‌ها از بعضی ابعاد تغییراتی می‌کند. حدود 35 درصد تولید علم برتر کشور در حوزه مهندسی تولید می‌شود. حدود 14 درصد تولید علم برتر کشور توسط پژوهشگران کشور در حوزه شیمی تولید می‌شود و سهم رشته‌های ریاضیات، فیزیک و علوم کشاورزی هر کدام حدود 8 درصد است.

سهم رشته‌های مختلف از تولید علم برتر کشور اعلام شد

سرپرست ISC  تصریح کرد: تعداد مقالات برتر حوزه مهندسی 453 مورد است. پژوهشگران حوزه‌های شیمی، ریاضیات، فیزیک و علوم کشاورزی به ترتیب 176، 106، 102 و 99 مورد است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار