سهم ۱۰ درصدی حوزه زیست فناوری از اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سهم ۱۰ درصدی حوزه زیست فناوری از اشتغال

وزیر کار گفت: طی پیش بینی هایی که شده بنا داریم اشتغال در حوزه زیست فناوری را به ۱۰ درصد برسانیم و بعد از آن برنامه هایی برای اشتغال هر چه بیشتر فعالان در این زمینه بچینیم.
به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی وزیر کار در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه فناوری ایران اظهار داشت: فناوری می تواند برای اشتغال جوانان و مبارزه با فقر در کشور به کار گرفته شود زیرا فناوری های زیستی رابطه معناداری با افزایش درآمد گروه های کم درآمد در زمینه کشاورزی دارد.
وی با بیان اینکه بیوتکنولوژی جز ۷ رشته کلیدی جامعه است، افزود: امروز ما و سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال بیوتکنولوژی هستیم.
ربیعی اظهار داشت: ایران شرایط بسیار خوبی برای تحول در زمینه بیوتکنولوژی دارد. به طوری که بحران آب، فرسایش خاک و از سوی دیگر ظرفیت های انسانی خوب و داشتن مراکز علمی و پژوهشی بی تأثیر در این زمینه نخواهد بود و می تواند از عواملی برای پیشرفت کشور در زمینه زیست فناوری به شمار رود.
وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی تأکید کرد: من معتقدم که می توانیم با شکوفایی این حوزه در کشور، نیازهای داخلی را برطرف سازیم و ظرفیت دانش در زمینه زیست فناوری را ارتقاء دهیم تا بتوانیم در تولید ناخالص داخلی نقشی ایفا کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی، برطرف سازی کاهش منابع آب، تولید گیاهان مقاوم به آب شور، کشت گیاهان مطابق با شوری و غیره از جمله مسائلی هستند که می توانند در کشاورزی به کار گرفته شوند تا بتوانیم به یافته های مهمی در این زمینه دست یابیم.
ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر کشت گیاهان مقاوم به شوری آغاز شده است و این می تواند برای ما امیدوارکننده باشد، گفت: این گیاه تحت عنوان سالیکورنیا می تواند به عنوان خوراک دام و در برخی موارد به عنوان مصرف انسانی استفاده شود؛ همچنین تولید نمک های سبز به واسطه بیوتکنولوژی نیز می تواند از اهمیت بالایی در کشور برخوردار شود.
وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزی سنتی در کشور نمی تواند پاسخگو باشد توضیح داد: باید بتوانیم به واسطه زیست فناوری به حوزه کشاورزی ورود پیدا کنیم تا سهم فارغ التحصیلان نیز در این حوزه محقق شود.
ربیعی با تأکید بر اینکه متدولوژی ما نیازمند ابزار جدید است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از متخصصان ما در این دام افتاده اند که با روش های قبلی پژوهش های خود را به ثمر می رسانند و به همین دلیل خروجی جدیدی ندارند بنابراین باید رویکرد تازه ای به این حوزه وارد شود.
وی با بیان اینکه باید اندوخته های محققان ما با کسب و کار در حوزه زیست فناوری تلفیق شود اظهار داشت: در هر صورت باید پژوهش ها به گونه ای به کارآفرینی متصل شوند تا با نتیجه آن یک جهشی در کشور پدیدار شود.
ربیعی با تأکید بر اینکه ضروری است به اقتصادی کردن زیست فناوری بپردازیم و همچنین باید در حوزه های نوآوری، تجاری کردن محصولات در این حوزه اتفاق جدیدی رخ دهد توضیح داد: می بایست مشتری مداری محور کار محققان و فناوران در این حوزه قرار بگیرد تا شاهد نتایج خوب و نتیجه بخشی در زمینه بیوتکنولوژی باشیم.
وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی با بیان اینکه ۳۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کند خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶ هزار شرکت در نوبت بررسی هستند تا به مرحله دانش بنیان شدن برسند.
به گفته وی در اشتغال حوزه زیست فناوری پیش بینی شده که ۱۰ درصد تأثیرگذار باشد؛ این آمار زیادی نیست اما باید به این ۱۰ درصد برسیم و بعد از آن در راستای ارتقای این عدد تلاش کنیم.
ربیعی با اشاره به اینکه باید نظام تنظیم گری یا رگولاتوری به طور اختصاصی در حوزه زیست فناوری تدوین شود افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرفیت تنظیم گری را دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار